На Узи, най-добрият ашкеназки играч на табла за всички времена
- Чифт! - изрева чудовището на таблата като ранен звяр, а
гласът му беше хем заплашителен, хем умоляващ. - Чифт! - изрева отново.
Минувачите замръзнаха на място, а главите на няколко
любопитни съседи се подадоха от прозорците. Цялата улица замря. Единственият
звук, който се чуваше, беше тракането на заровете.
- Чифт! - възкликна чудовището за трети път, вече с шепот,
опря свитата си шепа със заровете до ярмулката* и ги търкулна към края на дъската в
пълна концентрация, сякаш прицелен в невидима мишена. Още преди да спрат, Лиор
разбра, че е изгубил.
- Дьорджуар! - каза чудовището. - Дължиш ми шоколадче.
Стана и отиде да си подрежда доматите.
- Изобщо не ми харесва, че нашият Лиор си пилее джобните на
табла - оплака се майка му. - Да вземе да тръгне на кръжок след училище.
Сариният Янив свири на акордеон, момчето на Щайн учи компютър. А синът ми си
прекарва целия следобед в примитивни игри с някакъв престъпник, който продава
плодове и зеленчуци...
- Преувеличаваш, Зива. Давид е вярващ човек, никакъв
престъпник не е, а и не виждам нищо лошо човек да поиграе от време на време -
каза бащата на Лиор в опит да прекъсне тирадата.
- Не бил престъпник, а? НЕ БИЛ П РЕСТЪПНИК?! А всеки ден
обира едно наивно детенце до шушка? Ами белегът на лицето? Откъде му е, мислиш -
от бръснене ли?
- Абе, Зива, таблата е честна и приятелска игра. Не
прекалявай, за Бога. Та те играят само на шоколадчета.
- Като е толкова честна, защо Лиор никога не печели, а? - и отново
заопява.
За всички останали денят изглеждаше съвсем нормално. Ярко
слънце, лек ветрец, нищо необичайно. Но Лиор усещаше, че това е специален ден.
Заровете в ръката му нашепваха: дюшеш,
дюшеш, а пуловете се бяха наредили по
дъската точно както му се искаше. Една жена влезе в магазина и попита за
краставици.
- Няма краставици - отвърна й чудовището на таблата. -
Затворено е!
- Ама тука има купища краставици и е едва пет часът...
- Госпожо - излая чудовището, а вената в средата на потното
му чело се наду до пръсване, - сега играем! Магазинът е затворен!
- Синът ми се прибира от бойскаутски лагер довечера, а
толкова обича таратор, особено в тази жега... - пробва нова тактика жената.
- Затворено е! - повтори чудовището, вторачено в дъската, и несъзнателно
потърка дръжката на ножа за дини с лявата си ръка.
- Прав сте, господин Цвити - съгласи се жената. - Нищо няма
да му стане, ако хапне един шницел. Днешните деца са толкова разглезени - рече и
си излезе.
Търкалящите се зарове продължиха да правят каквото Лиор пожелае,
а във въздуха се носеше една нова миризма, която надделяваше над тази на лук и
алабаш. Миризмата на победата.
- Чифт! - кресна Лиор с пискливия си глас и размаха юмруци
пред свъсеното лице на чудовището. - Чифт! - изкомандва покорните зарчета. Търколиха
се колебливо, сякаш обмисляха бунт, но след миг се отказаха и се кротнаха на
дъската. - Дюбеш! Тройна победа - каза Лиор. - Дължиш ми три шоколадчета.
След което се изправи и отиде да си вземе слива.
- Наглеждай магазина за малко - каза чудовището и излезе с
провиснали рамене. Когато се завърна, беше просто Давид с три шоколадчета в
ръка.
- Това днеска беше просто случайност. Няма да е винаги така -
каза. Но дотук беше с вените по челото и номера с докосването на ярмулката.
Чудовището на таблата беше изчезнало завинаги.
Автобусният шофьор, който искаше да бъде бог е в твоята книжарница срещу 12 лв. Издава Жанет 45, преводът е на Милена Варзоновцева, а автор на корицата е Ина Бъчварова.
Етгар Керет. Пише първия си разказ в казармата, когато е на
19 години - става въпрос за „Тръби", включен и в настоящия сборник. Към
момента Керет е университетски преподавател и носител на рицарско звание във
Франция. Автор е на пет сборника с разкази, преведени на 32 езика, публикувани в
издания като Guardian, New York Times и Le Monde, с повече от 40 екранизации.
Упорито отказва да се занимава с романи, защото така му харесва. През 2007-а (заедно
със съпругата си Шира Гефен) прибра в Кан Златна камера за дебютния им пълнометражен
филм Медуза.
Удивителен разказвач, добре въоръжен с най-силното оръжие - чист,
свеж и спонтанен език. Разказите му са кратки, ударни и забавни, понякога топли
и някак уютни, но също жестоки, брутални и преди всичко честни.
През 2006-а режисьорът Горан Джукич превърна повестта му Щастливите лагерници на Кнелер във филма Wristcutters, кадър от който виждаме тук. Лентата мина на български под името Самоубийци: любовна история - гледахме я в Дома на киното, където развълнувано следяхме как госпожица Сосамон развява финото си задниче по екрана.
Коментари