Ъпсурт го изпяха - животът ни е поп-фолк. Никой не се обиди особено, защото фолкърите си фолкваха така или иначе, а за другите това е просто поредната горчива констатация, която не прави живота по-добър. В разпадащите се митове и легенди обаче се твърди, че на Запад няма такива неща. И това е така - там поп-фолкът просто не е поп-фолк, а ентъртейнмънт. Забавление по телевизията и интернет 24 часа в денонощието, от което реално животът ти не става по-добър, но пък си симулирал успешно още един ден.
Нещо такова се получава и когато в западните държави се пуснат по вайръла, а не по каузата. В последните дни какви ли не световни знаменитости изливат ледени кофи върху себе си като жест срещу болестта амиотрофична латерална склероза (АЛС), а след това се номинират едни други. Впоследствие заливането се пренесе в ефир като един продължителен медиен колаж.
От една страна, идеята, че трябва да се рекламира една благотворителна кауза по този начин, е абсурдна сама по себе си. От друга, хора като Бил Гейтс и Кристиано Роналдо станаха участници в поредния онлайн хит с лавинообразно мултиплициране на съдържание по темата в интернет. Парадоксалното е, че мултиплицирането на практика обезличи темата.
Преди време генералният секретар на ООН Бан Ки Мун се разкърши за един "Gangnam Style", а селфито на Обама стана по-обсъждана тема от погребението на Нелсън Мандела. В днешно време сякаш целият ефир е напълно отворен към това хората от първите страници да правят повече шоу и те без проблеми стават част от ентъртейнмънт пъзела.
Въпросът е, че в този пъзел истински важните неща рядко намират място. Например, жестът със заливането не е игра за по Youtube, а призив. Както и последното, което светът очакваше на погребението на Мандела, беше ухилената физиономия на Обама да лъсне в интернет. Парадоксалното е, че точно човек като Чарли Шийн трябваше да върне самозабравилите се във вайръла знаменитости на Земята. Шийн публично изля кофа с пари върху главата си и след това обяви, че ги дарява за борбата с болестта. Кратко и ясно чичо Чарли в типичния си хулигански стил показа, че нещата са отишли твърде далеч.
Първоначалната идея на инициативата бе да информира, но впоследствие тя се превърна във верижно шоу за това кой ще е следващият залят с клип в Мрежата. По един грубиянски, но откровен начин Шийн показа, че кауза има, но тя вече става благотворителен Gangnam.
Фотография Елиза Стоева
Коментари