Как ти звучи да се прибереш от дискотека с градски транспорт? А от гостуване, което се е проточило? Или пък, ако си се засилил да излизаш някъде след полунощ, но не ти се дават 20-30 кинта на таксита в двете посоки, наред с останалите харчове.
Както знаеш, общественият транспорт е кръвоносната система на един град. Звучи клиширано, но е факт, че нон стоп сме на педала... или някой друг е натиснал газта, за да ни придвижи от точка А до точка Б, но това е през деня. През нощта става малко по-тегаво. Идеално е, ако има кола и трезвено шофьорче, особено, ако сте в една посока и на връщане, но ако и на него обаче му се отвори глътка се отива на вариант таксита. Щеш не щеш, ще си делнете тия 15 кинта, ама карай - това е валс.
Би било добре обаче да има и някаква опция да си хванеш градския транспорт по нощите, ей така - за да си спокоен, че ще се прибереш преди първи петли. Да, ама ние такова чудо като денонощни линии нямаме. За какво са ни? За да приличаме на средноевропейски град ли?
Има една идея, обаче, за въвеждане на денонощен такъв и в нашата София, тъй като по този показател изоставаме от останалите европейски столици. Инициативата набира последователи в групата във Facebook За нощен градски транспорт в София, а идеята е да има от една до три основни линии, които да се движат денонощно.
Практиката от Европа е на всеки кръгъл час да има автобус, който да се концентрира между една и три кобминирани линии, които да свързват крайните квартали с Центъра. Пример за такава линия, според инициативата, е Люлин - Младост. Тя ще обхваща и Студентски град. Друга такава линия би могла да бъде Хаджи Димитър - Борово. Групата предлага и метрото да се движи до 3 часа през нощта.
Хората дори са си направили труда да направят анкета, като особено за почивните дни си има желаещи за пътуване, а най-голяма група използва таксита, тоест летят грешни пари (да ме извинява бранша на таксиджиите).
Преди време такова въведение със среднощни автобуси бе прието за студентската линия на автобуси 94. Те джиткаха и по нощите в улеснение на студентите, които можеха да се наслаждават пълноценно на свободното си време и да стигат и до събитията в Центъра, вместо да вегетират измежду различните нюанси на чалгата около общежитията си.
Подобна експериментална линия имаше и през 2009, която шест месеца обслужваше Младост - Люлин, Дружба - Обеля, Овча купел - Левски Г, но разходите надминали над десет пъти приходите, поради слаб интерес.
При всички
случаи е трудно да има навалица от
пътници в интервала 00:00 - 06:00 часа, но пък съм
ползвал нощен транспорт в Рим. Освен
мен и тримата ми приятели, имаше още
двама души. Май нормално като за 4
сутринта.
При град като
Рим, изпълнен с туристи освен всичките
му жители, е логично да има транспорт и
през нощта, който да прекроява районите
от край до край. А нима София не е
достатъчно голяма за подобно въведение
и нима и тук не е непрекъснато пълно с
туристи?
Логично е в София да има подобна линия при тия около два милиона живущи. Ясно е и че няма да е пълна. Е, може би, ако и пазарите станат денонощни, бабите и дядовците ще се мяткат на среднощни офанзиви. Това е в рамките на шегата, но действително е полезно да има такъв тип транпсорт.
Проблемът май наистина идва от рентабилността. То през деня не всеки дупчи билетче, камо ли за през нощта. Въпреки това, когато хората знаят, че в 03:00 има рейсче за квартала, естествено че ще гледат да са на спирката по това време. И вероятно няма да са двама-трима, ами достатъчно. Могат да бъдат въведени нощни контрольори, които да раздават билетчета в автобуса, метрото може също да оставя отворена някоя и друга по-възлова спирка до по-късно време, много неща може.
Инициативата е интересна, аргументите против, вероятно са изредени в общината. Но за благото на всички е добре да се измисли решение. И да можем да избираме между личния си автомобил, таксито и рейса.
Текст Владимир Ветов
Коментари