„Хората се правят на мили, любезни, доброжелателни и тем подобни, но това е само поза - всички сме изтъкани от парадокси и противоречия. Така че, като видя сценарий, в който съм някаква гад, мисля, че имам голям късмет. Гаднярите са много по-близки до човешката природа, отколкото героите."
Не е чудно, че това са думи на Венсан Касел. Чухме ги по повод едно от последните му бая обсъждани превъплъщения - на френския гангстер Жак Месрин в едноименния Месрин, за което прибра Сезар през 2009-а. Покрай него каза също, че предпочита персонажи, които пътуват из себе си, не са идеални и те карат да умуваш кой е от добрите и кой - от лошите.
За героите на Касел последното важи почти винаги - почти, защото поетичният Апартаментът например хич не се брои. В него той е нещастно влюбен и търчи нагоре надолу в преследване на любимата си жена, а на снимачната му площадка през 1996-а среща и тази в живота си - настоящата му съпруга Моника Белучи. С нея са заедно в още осем филма, като най-обсъжданият сред тях е бруталният шедьовър на Гаспар Ное Необратимо - да, онзи червен подлез, и да, онова изнасилване в реално време. „Това със сигурност ще си остане най-добрият филм в кариерата ми", казва Венсан, но ние не му вярваме. Именно след него дойдоха вече споменатият Месрин, с който си спечели сравнение с Де Ниро в Разяреният бик, както и Източни обещания на приятно извратения Дейвид Кроненбърг, където е в ролята на руснака Кирил - мекушав, но жесток син на престъпен бос.
Във всичките му изредени по-горе филми, както и в ранния Доберман впрочем, Касел го раздава брутално копеленце и очевидно жестокостта е в кръга на интересите му. „Насилието е най-голямото доказателство за безсилие, дори за импотентност. Ставаш жесток, когато няма какво друго да направиш. Когато играя насилник, винаги се чувствам като жертва. Жертва на самия себе си." Кажи ни сега как да не го харесваме? А защото е интелигентен актьор и, струва ни се, интересен събеседник, още не ни е ясно как така се излъга и скочи в набедения за психологически трилър (но всъщност плосък псевдо хорър) Черен лебед на Дарън Ароновски и с Натали Портман в главната роля. Но нека му простим тая издънка, най-малкото защото не крие какво всъщност мисли за него: „Като го видях завършен, трябва да призная, че беше доста по-различен от това, което си представях. Очаквах нещо по-близко до ранния Полански, нещо по-психологическо, по-загатнато. Доста по-бароков е, отколкото си го представях. Мислех си, че ще е по-европейски. Но ми хареса. Секси е и страшен."
Сега чакаме втория му страстен валс с лудия Кроненбърг - A Dangerous Method, където ще се изправи срещу другия ни любимец - Виго Мортенсен. Филмът се върти около сложните взаимоотношения между Зигмунд Фройд (Мортенсен) и Карл Густав Юнг (Майкъл Фасбиндер). Замесени са също ученикът на Юнг - Ото Грос (нашият човек Касел), както и красавица с психологически проблеми (Кийра Найтли, която иначе нещо недолюбваме). Като изключим последната, направо нямаме търпение.
Апартаментът с Венсан Касел и Моника Белучи е в понеделник (13-и) от 20:15 в Euro Cinema
Коментари