Мъжки времена

icon
Sofialive.bg

Дори да не помниш добре сюжета на Жива плът, със сигурност къташ поне една култова реплика на развален български, с която младокът Либерто Рабал възхвалява мъжествеността си. Тези дни отново изгледахме филма с кеф, та затова ни щукна да разнищим самия Либерто и българската връзка в историята му.

Както вероятно ти е известно, испанците имат куп имена - по паспорт нашият герой всъщност е Франсиско Либерто Рабал Сересалес. Отначало щял да става биолог, но с потекло като неговото, изборът на практична професия би бил непростим конформизъм. Решава да е актьор и държи да го наричат просто „свободен" - за да звучи по-пичовско или най-вероятно, за да се разграничи от звездния си дядо Франсиско Рабал-Пако, който израства на улицата и после изиграва доста лоши момчета в киното (откъдето явно внукът наследява маниерите си на безпризорен хулиган). Влажният поглед на влюбчив романтик пък може би се дължи на някоя от дамите в семейството - бабата Асунсион Балагер е феерична театрална примадона през 50-те и 60-те с куп роли в седмото изкуство, а леля Тереза Рабал е диско певица от 80-те и телевизионна водеща днес. Баща му Бенито Рабал е режисьор, а другата му баба Кармен Лафорел - писателка.

liberto_rabal_575

Той самият, като трето поколение фиданка от артистично семейство, скача в киното още на девет. Снима се редом с дядо си в тегавата религиозна драма Los santos inocentes, която обаче се оказва сред най-успешните испански заглавия на 1986-а. И много ясно, че оттук насетне му потръгва - шуробаджанащината в Испания не е по-малка от нашата.

Вече тийнейджър играе заедно с Мигел Бардем (син на мастития режисьор на политически филми Хуан Антонио Бардем, от чиято фамилия е и Хавиер) в откачената секс комедия Más que amor, frenesí (1996), след което направо не може да се отърве от ангажименти. Звездният му час, разбира се, е Жива плът на набралия вече скорост Алмодовар, където дон Педро му отрежда роля на бившия затворник Виктор - роден в автобус от майка проститутка (Пенелопе Крус), нещастно влюбен в наркоманка (Франческа Нери) и тъпкач по неволя на омъжена кака (Анхела Молина). В кулминационния момент от първото им чукане героят на Либерто се удря в гърдите като истински булгар и изтърсва: „Аз имам един голям к*р!", след което обяснява, че научил това от съкилийник в затвора (а не от Стоичков, както веднага си помислихме). Работата е там, че по това време Либерто е женен за българка и вече поназнайва нещичко, пък и Алмодовар се оказва забъркан с наше момче, така че двамцата вдъхновено обменят опит на снимачната площадка. Въпросната съпруга също е актриса, казва се Адриана Давидова и освен всичко пише книги.

liberto_rabal2_800
Кадър от Жива плът

След Жива плът кариерата му тръгва рязко надолу, поради което испанските медии злобно го обявяват за „един от онези актьори, които имат всичко, а са отишли в нищото". Но на него хич не му дреме и смело се хвърля в режисурата. Дебютът му Sindrome (2004) по сценарий на Адриана е нещо като експериментално садо-мазо порно със самата нея в главната роля. Въпреки това лентата не е особено успешна, ако не броим запотените очила на българските културтрегери от варненския фестивал Любовта е лудост, където бе организирана извънредна прожекция през 2008-а.

adriana_davidova1a_640
Адриана Давидова

После Либерто и Адриана снимат още два филма, но в момента сеньор Рабал е отдаден предимно на телевизионни сапунки, докато изскочи нещо по-добро.


Текст Мариана Христова

Кога и защо драконите не бяха това, което са