Меките й черти и ведрото излъчване оборват стереотипа за ръбатите навъсени англичанки. Визията и темперамента й съдържат всички предпоставки, за да получава роли на добри момичета и предани съпруги. Погледът обаче е насмешлив, проницателен. Изпод изкусително пречупените вежди наднича дяволито лукавство, което издайнически подшушва за ум-бръснач. Нищо чудно, че ролите й често съчетават ранимостта на влюбена жена с характер на генерал.
Родителите й са се вихрели в любителски представления, а баба й и дядо й са притежавали собствен професионален театър, където е играела останалата част от родата. Кейт е благодарна, че семейството не е упражнявало натиск върху нея: „Eдинственото, на което ме научиха, е да бъда себе си". Качва се на сцена още петгодишна, а като тийнейджърка се появява и в телевизионни ситкоми. Докато участва в сериала Dark Season Кейт се влюбва в младия актьор Стивън Тредър, с когото има интимна връзка в продължение на няколко години. И когато през декември 1997 той неочаквано умира, тя предпочита да се прости лично със своя приятел, вместо да присъства на официалната премиера на Титаник в Холивуд.
В Божествени
създания
Големия си екранен пробив прави на седемнайсет в страховито-маниакалния Божествени създания (Heavenly Creatures) на Питър Джаксън, където за първи път пуска на воля зверчето в себе си. Героинята й Джулиет Хулм, жизнена хлапачка с развинтено въображение, помага на приятелката си Полин да убие майка си. Кейт си извоюва ролята в надпревара със 175 други момичета и екстатичното й изпълнение веднага е забелязано. The Washington Post пише: "Подобно на Джулиет, Уинслет е светлооко кълбо огън, възпламеняващо всеки епизод, в който участва, а това е опасно партньорство." Оттук насетне големите режисьори няма да я изпускат от око.
В Разум и чувства
Пръв й гласува доверие Анг Лий в Разум и чувства (Sense and Sensibility). Респектирана от вече наетите в продукцията Ема Томпсън, Хю Грант и Алън Рикмън, Кейт се явява на прослушване за епизодична роля, но вместо това получава главна. Лий очаква от нея да използва принципи на източната философия, заради което Кейт взема уроци по бойни изкуства наред с тези по пиано. Удавена в огорчение, хлипове и поругани момински дантели, от неосъзната, но свирепа убийца Кейт метаморфозира в невинна плячка на коварните пуритански нрави. Разум и чувства бележи начало на краткия период, в който Кейт Уинслет пресъздава известни литературни героини. В Джуд на Майкъл Уинтърботъм, по викторианския роман на Томас Харди, е богохулно обсебващата Сю до „невзрачния Джуд". В легендарния четиричасов Хамлет (Hamlet) на Кенет Брана пък е омайна и клета Офелия, а британската критика просто ликува.
В Титаник
Филмът, който обаче я прави световна знаменитост, е Титаник (Titanic). Противоречивият образ на Роуз, съчетал смелчашки бунт и обезоръжаваща нежност, подгизва носните кърпички на милиони зрители по света, макар Леонардо Ди Каприо да е по-забележителният в екранната двойка. Но и след този успех Кейт предпочита да се снима в независими продукции, отколкото да се отдаде на полуфабрикатна слава. Говори се, че отказала ролята на Гуинет Полтроу във Влюбеният Шекспир и тази на Джоди Фостър в Ана и кралят, за да играе авантюристично настроени скиталки - пътуваща хипарка и самотна майка, която странства из Мароко с двете си дъщери в Hideous Kinky и опиянена от индийската философия ексцентричка в Holy Smoke на Джейн Кемпиън. Така неусетно навлиза в бунтарския си период. В Quills: Историята на Маркиз дьо Сад разпространява апокрифно порнографските произведения на перверзния си кумир; в Айрис е еманципирана интелектуалка и блестящ философ в кожата на младата Айрис Мърдок; а в Блясъкът на чистия ум решително тръсва синьо-зелена грива и подлага мозъка си на футуристична манипулация, за да избяга от задушаващи чувства към гаджето си. В романтичната комедия Ваканцията пък се пази от несподелената си любов към егоцентричен и обсебващ мъж, за да се впусне в живителна авантюра.
Силни жени пресъздава и в Пътят на промените на все още настоящия й тогава съпруг Сам Мендес и в Четецът на Стивън Долдри. В първия отново си партнира с Ди Каприо, но любовта им този път не е красива приказка. Героите им се задушават в посредствената американска провинция и искат да се преместят във Франция, но тя забременява и последната капка надежда за промяна се топи пред очите й. И докато образът на Лео е някак праволинеен и предвидим, героинята на Кейт изживява житейски катарзис между яростта, порива, самосъжалението и отчаянието. Ролята й в Четецът (The Reader) е още по-сложна - нейната Хана Шмид е бивша надзирателка в концлагер, която предпочита да лежи в затвора, вместо да признае в съда, че е неграмотна, което автоматично доказва, че не е извършила престъплението, заради което е подсъдима. След автентичното изпълнение на саркастична истеричка в Божествата на касапите на Роман Полански нещо се поизгуби, но тези дни пак е на екран с фантастичния екшън Дивергенти (Divergent), където играе тираничен лидер от близкото бъдеще, а вече е потвърдила участие и в продължението на филма. Явно, че образите на инатливи жени окончателно са се превърнали в запазената й марка.
Текст Мариана Христова
Коментари