Красимир Кръстев-Rassim

icon
Sofialive.bg

Мислех си да стана пилот на изтребител, но не можах - по-висок съм с 5 см от допустимото. По едно време тренирах усилено футбол, но спрях, защото не ми хареса поста, който ми предложиха - вратар.
Исках да играя с номер 9 (усмихва се). Обаче рисуването ме преследва от малък - от IV клас ходя на уроци, за да ме приемат в Художествената.

Ателието ми е с високи тавани (поглежда нагоре) и с лек гръб, така да се каже, завет, с хоризонт на запад. Виждам кубетата на „Александър Невски", както и мол Сердика, което особено ме дразни. Преди на неговото място имаше гора и кварталът беше по-красив, но като цяло гледката се запази.

Напоследък прекарвам повече време със сина ми Илия, който е на седем, и с жена ми. Преди излизах по-често, но да си художник е самотна дейност, не остава много време за социален живот.
90-те години бяха по-бурни. Падна комунизмът, влязох в Академията и имах повече приятели, или по-скоро съмишленици. Тогава направих и две от най-важните си работи като Дрога и Корекции.

Наричали са ме как ли не. През 1996-а излезе мой плакат в списание Изкуство/Art in Bulgaria - аз съм с едни жълти ръкавици и заплашвам старите художници, че ще ги смачкам. Беше провокиращо, но добронамерено. Тогава чух да казват: „Хубаво момче, ама турче".
И до ден-днешен някои си мислят, че съм турчин - заради името. А то всъщност е име в името, не е псевдоним, нито марка. Покрай Корекции (96-98) пък са ме наричали и „мутра". Аз просто направих жива скулптура от тялото си с идеята да покажа представата за естетическа мъжка фигура по онова време, като използвах средствата на бодибилдинга. Не виждам къде е естетиката при тогавашните мутри и борци.

Сред приятелите минавам за луд, може би, не знам.
Така и не разбрах какъв съм всъщност. Имах един проект - ходих почти година на психоаналитик, за да ми направят портрет, да ме опишат луд ли съм, нормален ли съм. Обаче не се получи, водиха си записки и накрая нищо не ми казаха.

Най-големият ми недостатък е, че съм доста невъздържан и винаги казвам това, което мисля. А хората сякаш искат да бъдат лъгани, може би защото другото не могат да си позволят. То и в изкуството казват, че не е много хубаво да си искрен, но аз не съм съгласен - художникът трябва да е честен.

rassim_1_1156

В момента работя с органични материали като моторно масло и урина. Искам да се върна към корените на изкуството, когато авторът сам е правил боите си - за мен това е голямо предизвикателство. Днес художникът повече от всякога трябва да създава, а не да разрушава, тези неща като епохи вече са минали.

Идеите идват по всяко време. През 90-те например често ставах през нощта, казвах си - това трябва да го направя - и започвах да действам.
Блокирам, когато нещата не зависят изцяло от мен. Изнервям се. Рамките за последната ми изложба например се оказаха твърде големи за България.

Идвало ми е и да се откажа само веднъж. През 98-а правих една инсталация, която се финансираше от френска фондация, но изискванията им непрекъснато се променяха и накрая не ме подкрепиха. Отчаях се, но изложбата се случи, и то в дрезденския Deutsches Hygiene-Museum. Не ми се говори повече за това.

Грешките може и да не са никакви грешки, зависи от гледната точка. Аз съм на принципа „Всяко зло - за добро".
Компромисите са задължителни в отношенията с хората, но в изкуството - никога.

rassim_2_1156 

Рисуването е несравнимо. Раждането на сина ти, обичта, секса, ако искате (въпреки че може и да е отвратителен), са все хубави моменти, които човек е добре да изживее. Но са далеч от усещането да създадеш триизмерен образ върху хартия.
Изкуството е лукс, който не всеки може да си позволи. Клише е, но е много трудно да издържиш, и точно това му е интересното.

Съревновавам се със себе си и непрекъснато се опитвам да се надскоча.
Чувствам се успял, когато съм спокоен или по-скоро доволен от себе си. Това рядко се случва, ама (клати глава)...

Забелязал съм, че България е несъвършена. Не, че има перфектна държава, но тази страна не само, че не дава възможност за изява, ами и пречи.
Харесвам нещата на Кристо. Добре че беше комунизмът да го изтласка от тук, иначе днес нямаше да е това, което е. За мен той е най-мащабният художник в цял свят.

Сега отивам до ателието, за да пробвам нещо, но само за малко. След изложбата имам нужда от почивка, да осъзная какво съм направил.

rassim_3_1177

Последната изложба на Rassim от серията Маслена живопис
е до 17 февруари (петък) в галерия Credo Bonum.
Повече за нея - виж
тук


Фотография Васил Танев

Запознай се с Ранди Блумър, който превърна Интернет покера в това, което е днес