Движението отвъд законите на физиката
Движението, когато не е гражданско, е физична категория. Описва се със скорост, ускорение и преместване. Гражданското движение, което като понятие се ползвано от няколко обществени науки, също има скорост и ускорение, но рядко води до преместване. В изкуството пък движението е естественото състояние на предметите, изследвано в неговата статика и динамика. Тук по правило изобразяваните обекти се улавят в процеса на тяхното преместване.
Съвременното изкуство наблюдава движението, като се опитва да манипулира основните му характеристики. Често изобразяваните обекти изопачават законите на физиката, а усещането за скорост, ускорение и преместване се предизвиква от напълно статични предмети. В сила е и обратния експеримент, при който движещи се обекти изглеждат напълно неподвижни.
Ето как в територията на съвременното изкуство физиката губи войната със свободния образ. Особено подходящи за илюстриране на тази триумф са изложбите на фотография и видео, обединени под някаква обща концепция. При тях движението на предметите може да наблюдавано от момента на зараждането му до пълното му преустановяване.
A. Order се занимава именно с това - изследва на статиката и динамиката на движението, като твърди, че достига до границата на напрежение между тях. Проектът обединява видеоинсталациите на Франциска Опел и фотографиите на Митко Митков. Очевидно авторите работят заедно не за първи път, защото те владеят пространството помежду си и не оставят впечатление за случайна кураторска връзка. И при двамата сривът на физичните закони е очевиден. Или поне такова е усещането, което остава у зрителя A. Order.
Фотографските изображения тук представят динамиката на движението, а видеоинсталациите - неговата статика. Привидно няма нито скорост, нито ускорение, нито преместване в пространството. Но въпреки това илюзията за движение се поражда именно от визуалните характеристики на образа.
Текст Ивана Мурджева / Фотография Васил Танев
Коментари