Форумът малко ме изненада, защото е разделен на две части - платена (с чужденци отдалече) и безплатна (с наште хора), а в манифеста се споменава за инжектиране на идентичността на балканския дизайн върху световната карта. Но може и да е добро решение, ако вторият ден постави точка на форума с фокусирано съдържание и се превърне в акцент.
Хирард Унгер - Markeur (1972) В първата част (на 22 юни, събота, в НДК) няма начин да пропусна Хирард Унгер - холандеца типограф и „скулптор" на шрифтове, от когото преди много години научих каква е разликата между българската и руската кирилица и някои други любопитни неща. След отказа му да дойде (по здравословни причини) на първия форум през 2009-а, ето го сега тук, в София.
Дейвид Карсън
Хайме Хайон - Favn Sofa Колкото и големи да са звездите, които ще се съберат в НДК обаче, те обикновено идват с лекции-заготовки, без да се подготвят чак толкова специално за нашата среща. Затова казвам, че във втората част на форума (23-и, неделя, в Съюза на архитектите) е истината. „Балкана ми говори" - така си превеждам заглавието на панела „Balkan Talks" - и, ако това се случи, ще бъда щастлив. Творческите работилници
са смисълът на теорията. Там гмуркането трябва да е смело. Когато практическото приложение на наученото даде резултат, вдъхновението е завинаги. Заглавия като „Сглоби си колело", „Дай власт на аналоговите технологии", „Лаборатория за мишлета по биомимикрия" или „Следобедни хипстърски занаяти" биха ме изкарали от парковете и баровете, за да си заредя професионалната батерия. Липсва ми единствено връзката с форума. Яко е да се зарибиш от презентация и да минеш в практическо общуване с лектора в творческа работилница. Например да чуя за идеологията зад дизайна на велосипеда и после да направя един заедно с идеолога.
пак са предостатъчно, но този път май ще избера българското. Проблясъците в нашия продуктов дизайн, подбрани от Адриана Димитрова, със сигурност ще ме накарат дълго време да не ходя в шведския мол за холни гарнитури. Новата българска типография и дейните участници в нея като Илия Груев, Иван Христов и други, вярвам, ще ме убедят, че Стефан Кънчев не е единствен. Пожелавам си приятно гледане.
Закачалка на Archabits, участници в изложбата Проблясъци Sofia Design Week Kids
ме сащиса с тазгодишната си програма. Вики Книш се оказва куратор със съвест. Това може да бъде независимо събитие, което си има и манифест, и идентичност. Спестовен влог за след време. Рисуване със зеленчуци, дизайн на дървени камиони, забавление с роботи. Който разполага с деца, да ги води там. Аз ще се самозаведа.
Да рисуваме с плодове и зеленчуци (фотография Фелия Барух) Освен всичко
Акция като да позиционираш българска марка велосипед в съдържанието на фестивал по смислен начин и всичко, което се случва на открито - Отвътре навън в дворчето до Escobar, Градската джунгла по тротоарите, застъпническата Мечешка услуга на 140 Ideas - прави събитието да диша. А днес, както на първия Sofia Design Week в далечната 2009-a, за нас в двора на Художествената академия ще свирят 1000 Names. За утре, пак там, си заплюх чехите от WWW. #sofiadesignweek
#ДАНСwithme Пълната програма на Sofia Design Week 2013 от 21 до 30 юни е тук. Текст Васил Илиев / Фотография Фелия Барух (най-горе)
Единият от кураторите на първото издание преглежда с нескрит интерес петото
София днес: 30+ градуса, протести за по-добър живот и поредното издание на фестивала за дизайн. Разни и образни събития.
След като с първите си четири издания Sofia Design Week отметна основните характеристики и цели на дизайна (идентичност, стойности, устойчивост и съдържание), логично дойде ред на общуването на местно ниво - Балканската среща. Дали програмата ще успее да започне яка дискусия - има ли балкански почерк в дизайна, как той говори на хората, как се вписва в установените стандарти и защо не и да ги развива - надявам се.
На пръв поглед Sofia Design Week - The Balkan Date (21 - 30 юни) изглежда като да ми уплътни свободното време в следващите десет дни. Петдесетина изложби, лекторски форум, творчески работилници, дискусии, акции - класиката във формата досега, но този път с доста по-развита детска програма, което по принцип е силен подготвителен етап към постоянен интерес с образователен ефект.
Лекциите
Форумът малко ме изненада, защото е разделен на две части - платена (с чужденци отдалече) и безплатна (с наште хора), а в манифеста се споменава за инжектиране на идентичността на балканския дизайн върху световната карта. Но може и да е добро решение, ако вторият ден постави точка на форума с фокусирано съдържание и се превърне в акцент.
Хирард Унгер - Markeur (1972)
В първата част (на 22 юни, събота, в НДК) няма начин да пропусна Хирард Унгер - холандеца типограф и „скулптор" на шрифтове, от когото преди много години научих каква е разликата между българската и руската кирилица и някои други любопитни неща. След отказа му да дойде (по здравословни причини) на първия форум през 2009-а, ето го сега тук, в София.
Дейвид Карсън
Интересно с какво ще изскочи Дейвид Карсън - най-добрият сърфист сред графичните дизайнери и най-добрият дизайнер сред сърфистите. След славния за него период на 90-те и не дотам успешен XXI век, той все още кара сърф, а какво ново в творчеството му - ще видим.
Мултидисциплинарният испанец Хайме Хайон също е изстрел в десетката. Прави както интериорен, продуктов и индустриален дизайн, така и свободни проекти или „чисто изкуство", и е образцов пример за това какви са изразните средства на съвременния дизайн - всякакви, само да предават адекватно съдържание.
Хайме Хайон - Favn Sofa
Колкото и големи да са звездите, които ще се съберат в НДК обаче, те обикновено идват с лекции-заготовки, без да се подготвят чак толкова специално за нашата среща. Затова казвам, че във втората част на форума (23-и, неделя, в Съюза на архитектите) е истината. „Балкана ми говори" - така си превеждам заглавието на панела „Balkan Talks" - и, ако това се случи, ще бъда щастлив.
Творческите работилници
са смисълът на теорията. Там гмуркането трябва да е смело. Когато практическото приложение на наученото даде резултат, вдъхновението е завинаги. Заглавия като „Сглоби си колело", „Дай власт на аналоговите технологии", „Лаборатория за мишлета по биомимикрия" или „Следобедни хипстърски занаяти" биха ме изкарали от парковете и баровете, за да си заредя професионалната батерия. Липсва ми единствено връзката с форума. Яко е да се зарибиш от презентация и да минеш в практическо общуване с лектора в творческа работилница. Например да чуя за идеологията зад дизайна на велосипеда и после да направя един заедно с идеолога.
Изложбите
пак са предостатъчно, но този път май ще избера българското. Проблясъците в нашия продуктов дизайн, подбрани от Адриана Димитрова, със сигурност ще ме накарат дълго време да не ходя в шведския мол за холни гарнитури. Новата българска типография и дейните участници в нея като Илия Груев, Иван Христов и други, вярвам, ще ме убедят, че Стефан Кънчев не е единствен. Пожелавам си приятно гледане.
Закачалка на Archabits, участници в изложбата Проблясъци
Sofia Design Week Kids
ме сащиса с тазгодишната си програма. Вики Книш се оказва куратор със съвест. Това може да бъде независимо събитие, което си има и манифест, и идентичност. Спестовен влог за след време. Рисуване със зеленчуци, дизайн на дървени камиони, забавление с роботи. Който разполага с деца, да ги води там. Аз ще се самозаведа.
Да рисуваме с плодове и зеленчуци (фотография Фелия Барух)
Освен всичко
Акция като да позиционираш българска марка велосипед в съдържанието на фестивал по смислен начин и всичко, което се случва на открито - Отвътре навън в дворчето до Escobar, Градската джунгла по тротоарите, застъпническата Мечешка услуга на 140 Ideas - прави събитието да диша. А днес, както на първия Sofia Design Week в далечната 2009-a, за нас в двора на Художествената академия ще свирят 1000 Names. За утре, пак там, си заплюх чехите от WWW.
#sofiadesignweek
#ДАНСwithme
Пълната програма на Sofia Design Week 2013 от 21 до 30 юни е тук.
Текст Васил Илиев / Фотография Фелия Барух (най-горе)