Островът

Не е лесно да говорим за новия на Камен Калев, чийто Източни пиеси все още е малката ни рубинена черешка в глазурата на новото българско кино. Предполагаме, че и на него хич не му e било лесно да оправдае големите надежди на всички, които го харесахме. Но да караме към филма.

Първо: Островът е доста различен от Пиеси-те, на което бурно ръкопляскаме. Не само заради френската муцунка на Летисия Каста и датския перчем на Туре Линдхарт, но и заради храбрия опит в чистото арткино с всичките му символи, мерки и теглилки. Заради смелостта да кажеш нещо твърде лично, което или ще накара публиката да се върти в седалките от скука, или ще й опъне врата и ушите от интерес.
Второ: заради онова усещане за камерност (поне в главната част на филма), което донякъде ни напомни на Антихрист, само че без всичките ужаси и визуални ефекти.
Трето: защото, ако Източни пиеси беше любов от пръв поглед, то този е по-сложен и задължително трябва да се гледа поне два пъти.

Ето и историята накратко - Каста и Линдхард живеят в Париж и са гаджета от четири години. Заминават на почивка в Бургас и той - ни в клин, ни в ръкав - й изтърсва голямата си тайна, че всъщност е българско сираче. Отиват на остров Болшевик уж само за ден, но остават за повече, защото Туре се почва с въпроси от типа на „Кой съм аз?", „Това майка ми ли е?" и прочие. Привиждат му се удавници, разговаря с апатичния Руси Чанев и философски настроения Михаил Мутафов (добър и забавен, ама преигра накрая), остава сам със себе си, а после свършва в Биг Брадър.

Островът определено не е за всеки и в един момент малко натежава с констатациите си кой какво търси в тоя живот и как никога не сме един човек, а компилация от много. Но докато гледахме и слушахме внимателно, в един момент всичко си кликна на мястото - и муцунката на Летисия, и драматичният перчем на Туре, и музиката на шведския композитор Жан-Пол Вал (плюс малко Моцарт и Том Уейтс за баланс).

Филмът започва с реплика директно от устата на режисьора Алехандро Ходоровски (тук с епизодична роля): „Изправен си пред празнота, но Вселената те чака". Такъв е случаят и тук - Островът е твоето Черно море, скочи вътре и виж дали не ти е твърде солено.

Не е лесно да говорим за новия на Камен Калев, чийто Източни пиеси все още е малката ни рубинена черешка в глазурата на новото българско кино. Предполагаме, че и на него хич не му e било лесно да оправдае големите надежди на всички, които го харесахме. Но да караме към филма.

Първо: Островът е доста различен от Пиеси-те, на което бурно ръкопляскаме. Не само заради френската муцунка на Летисия Каста и датския перчем на Туре Линдхарт, но и заради храбрия опит в чистото арткино с всичките му символи, мерки и теглилки. Заради смелостта да кажеш нещо твърде лично, което или ще накара публиката да се върти в седалките от скука, или ще й опъне врата и ушите от интерес.
Второ: заради онова усещане за камерност (поне в главната част на филма), което донякъде ни напомни на Антихрист, само че без всичките ужаси и визуални ефекти.
Трето: защото, ако Източни пиеси беше любов от пръв поглед, то този е по-сложен и задължително трябва да се гледа поне два пъти.

Ето и историята накратко - Каста и Линдхард живеят в Париж и са гаджета от четири години. Заминават на почивка в Бургас и той - ни в клин, ни в ръкав - й изтърсва голямата си тайна, че всъщност е българско сираче. Отиват на остров Болшевик уж само за ден, но остават за повече, защото Туре се почва с въпроси от типа на „Кой съм аз?", „Това майка ми ли е?" и прочие. Привиждат му се удавници, разговаря с апатичния Руси Чанев и философски настроения Михаил Мутафов (добър и забавен, ама преигра накрая), остава сам със себе си, а после свършва в Биг Брадър.

Островът определено не е за всеки и в един момент малко натежава с констатациите си кой какво търси в тоя живот и как никога не сме един човек, а компилация от много. Но докато гледахме и слушахме внимателно, в един момент всичко си кликна на мястото - и муцунката на Летисия, и драматичният перчем на Туре, и музиката на шведския композитор Жан-Пол Вал (плюс малко Моцарт и Том Уейтс за баланс).

Филмът започва с реплика директно от устата на режисьора Алехандро Ходоровски (тук с епизодична роля): „Изправен си пред празнота, но Вселената те чака". Такъв е случаят и тук - Островът е твоето Черно море, скочи вътре и виж дали не ти е твърде солено.

Гласували общо: 1 потребители