Sofia MENAR Short Films selection 2015

Дължината на всяка от трите програми с късометражки, за поредното издание на Sofia MENAR Film Festival, милостиво е изчислена до час. Както се досещаш, кратките ленти спокойно могат да носят емоционалния и идеен заряд на пълнометражни филми и човек трябва да ги поема в премерени дози. В селекцията, естествено, слаби няма.

Странни - да. Макар че шансът да откриеш повече близки и познати елементи, отколкото си очаквал, не е никак малък. Не става въпрос само за общите думи, които имаме с персийски, арабски и турски - оказва се, че житейските уроци, които важат за малкото турско овчарче в Да изядеш ябълката (третата снимка най-горе), се оказват не по-малко полезни и за теб.
Иначе няколко основни теми са широко застъпени и в трите програми.

На първо място, както вече стана ясно: децата.

Детският светоглед е в центъра на огромната част от подбраните заглавия: с Къщата на мравките надникваме през очите на бебе, в Мразовита пролет се сблъскваме с прехода от малко момиче към млада жена. В Капки от тавана малко момче се грижи за заспалата си майка. Друго такова е останало само с баба си в Червена мечта (водещата снимка най-горе). Ще видим и трето със забележителен търговски усет в Шейна и още едно с почти никакъв в Транзитна игра. И още, и още.


Транзитна игра

Всъщност едва три от шестнайсетте филма в подборката не засягат по един или друг начин деца.

Единият е Провали - от Обединените Арабски Емирства - един от най-алтернативните като стил, както и един от най-професионално заснетите. Темата там е дълбоко позната: конфликтът между творческото и рационалното, но прочитът е доста интересен - и красив.

Вторият е туниският Пропаст (втората снимка най-горе), на режисьора Надя Туижи, за двама мъже и овца в планината. Ако току що си помисли за Планината Броукбек, то нека те успокоим, общото между двата филма са само тези ключови думи.

Третият е иранският Миг по-късно, който откровено е сред най-силните заглавия в програмата. Продуциран е от Кинематографичния център за свещена защита и успява да е страхотно въздействащ, дори без брутални кадри. Нещо за общата култура: „Свещена защита" се отнася до конфликта между Иран и Ирак между 80-а и 88-а.


Миг по-късно

Както може да се очаква, войната е друга тема, която не може да бъде пренебрегната, макар че трите филма, които я разискват, показват по-скоро последствията й. От гореспоменатата война, до актуалното ходене по мъките на бежанците, залели малък Ливан в Транзитна игра. От унищожението на иракски кюрди при режима на Саддам Хюсеин, до перипетиите на група иракски ученици, чиято футболна топка попада в минно поле (Топката).

Не си представяй обаче тежки лозунги и фрапиращи кадри: това не ти е Facebook - и докосва по-силно, по много по-деликатен начин.

Друга силна страна на селекцията с късометражки е, че е разнообразена така да можеш и да се посмееш. Дали от алтернативните функции на сутиена в Оранжевият чувал или от върлото съревнование между Реал и Барселона, от което арабските деца и младежи се вълнуват едва ли не повече от испанските, или пък от непоклатимия непукизъм на турските овце - поводите за усмивки винаги намират място.


Оранжевият чувал

Третият мотив, за който да си отваряш очите, са цветовете. Дори само заглавията на някои от филмите са достатъчно красноречиви. А понеже символизмът е широко застъпен, със сигурност има още много червени нишки, с които да се позанимаваш лично.

Програма 1 може да бъде видяна днес 26 януари.
Малко материал за размишления, преди да идеш: Какво е по-хубаво от радостта да бъдем заедно? - ще видиш във Времето лети. Какво мислиш за жените шофьори?
- преди да гледаш
Педали и токове.
Какво те плашеше, когато беше дете? - за да се подготвиш за
На ръба.
Програма 2 е във вторник, 27 януари и се запитай кой ти е любимият цвят.
Финалната подборка е в четвъртък, 29 януари.

Замисли се сериозно: Реал или Барселона? Трева или ябълки? Ред или хаос?
Всички прожекции са в Чешкия културен център от 18:30

Текст Ива Иванова-Freddie

Дължината на всяка от трите програми с късометражки, за поредното издание на Sofia MENAR Film Festival, милостиво е изчислена до час. Както се досещаш, кратките ленти спокойно могат да носят емоционалния и идеен заряд на пълнометражни филми и човек трябва да ги поема в премерени дози. В селекцията, естествено, слаби няма.

Странни - да. Макар че шансът да откриеш повече близки и познати елементи, отколкото си очаквал, не е никак малък. Не става въпрос само за общите думи, които имаме с персийски, арабски и турски - оказва се, че житейските уроци, които важат за малкото турско овчарче в Да изядеш ябълката (третата снимка най-горе), се оказват не по-малко полезни и за теб.
Иначе няколко основни теми са широко застъпени и в трите програми.

На първо място, както вече стана ясно: децата.

Детският светоглед е в центъра на огромната част от подбраните заглавия: с Къщата на мравките надникваме през очите на бебе, в Мразовита пролет се сблъскваме с прехода от малко момиче към млада жена. В Капки от тавана малко момче се грижи за заспалата си майка. Друго такова е останало само с баба си в Червена мечта (водещата снимка най-горе). Ще видим и трето със забележителен търговски усет в Шейна и още едно с почти никакъв в Транзитна игра. И още, и още.


Транзитна игра

Всъщност едва три от шестнайсетте филма в подборката не засягат по един или друг начин деца.

Единият е Провали - от Обединените Арабски Емирства - един от най-алтернативните като стил, както и един от най-професионално заснетите. Темата там е дълбоко позната: конфликтът между творческото и рационалното, но прочитът е доста интересен - и красив.

Вторият е туниският Пропаст (втората снимка най-горе), на режисьора Надя Туижи, за двама мъже и овца в планината. Ако току що си помисли за Планината Броукбек, то нека те успокоим, общото между двата филма са само тези ключови думи.

Третият е иранският Миг по-късно, който откровено е сред най-силните заглавия в програмата. Продуциран е от Кинематографичния център за свещена защита и успява да е страхотно въздействащ, дори без брутални кадри. Нещо за общата култура: „Свещена защита" се отнася до конфликта между Иран и Ирак между 80-а и 88-а.


Миг по-късно

Както може да се очаква, войната е друга тема, която не може да бъде пренебрегната, макар че трите филма, които я разискват, показват по-скоро последствията й. От гореспоменатата война, до актуалното ходене по мъките на бежанците, залели малък Ливан в Транзитна игра. От унищожението на иракски кюрди при режима на Саддам Хюсеин, до перипетиите на група иракски ученици, чиято футболна топка попада в минно поле (Топката).

Не си представяй обаче тежки лозунги и фрапиращи кадри: това не ти е Facebook - и докосва по-силно, по много по-деликатен начин.

Друга силна страна на селекцията с късометражки е, че е разнообразена така да можеш и да се посмееш. Дали от алтернативните функции на сутиена в Оранжевият чувал или от върлото съревнование между Реал и Барселона, от което арабските деца и младежи се вълнуват едва ли не повече от испанските, или пък от непоклатимия непукизъм на турските овце - поводите за усмивки винаги намират място.


Оранжевият чувал

Третият мотив, за който да си отваряш очите, са цветовете. Дори само заглавията на някои от филмите са достатъчно красноречиви. А понеже символизмът е широко застъпен, със сигурност има още много червени нишки, с които да се позанимаваш лично.

Програма 1 може да бъде видяна днес 26 януари.
Малко материал за размишления, преди да идеш: Какво е по-хубаво от радостта да бъдем заедно? - ще видиш във Времето лети. Какво мислиш за жените шофьори?
- преди да гледаш
Педали и токове.
Какво те плашеше, когато беше дете? - за да се подготвиш за
На ръба.
Програма 2 е във вторник, 27 януари и се запитай кой ти е любимият цвят.
Финалната подборка е в четвъртък, 29 януари.

Замисли се сериозно: Реал или Барселона? Трева или ябълки? Ред или хаос?
Всички прожекции са в Чешкия културен център от 18:30

Текст Ива Иванова-Freddie

Гласували общо: 1 потребители