Тотал щета

Ще я познаеш отдалеч - това е Американската комедия. Уродливата гримаса, облеченият в сигнално жълто кич, парадният шум, инфантилните схващания за интимната връзка мъж-жена и, разбира се, болката. Попитай я кое е най-смешното нещо на този свят и Американската комедия моментално ще ти отговори: човешкото нещастие. Да те боли задника, например - това е забавно. "Но е леко банално", казва Американската комедия. "По-забавно е да седнеш - съвсем случайно - върху газов пистолет. Газовият пистолет все така случайно ще възпроизведе изстрел в златното сечение, разделящо седалищните ти части на две. Какъв смях ще падне само!"

И така нататък.

Като изключим сцените на пребиващи се под въздействието на силна упойка хоспитализирани спортисти, поредната подигравка с човешко погребение - една от запазените марки на Американската комедия - и детайлното описание на самосиндикално (разбирай: без лекарска намеса) отстраняване на заседнал в областта на матката презерватив, Тотал щета претендира да бъде разтоварващ семеен романс, какъвто определено не е. В преобладаващата си част Тотал щета залага на тромави клишета, чийто ефект упорито отказва да доведе до желаните резултати - там, където трябва да си изненадан, шокиран, скандализиран, вече си с пълни три хода напред. Ейми Шумър (Ейми) и Бил Хейдър (Арън) видимо дават всичко от себе си в мисията напълно да идиотизират една съвършено идиотска лента, но изпълнението им е безвъзвратно помрачено от натрапчивото усещане, че наблюдаваш само двама от безбройните хю-грантовци и рене-зелуегъровки на този свят. А когато сюжетът ти се върти около налудничавия романс между креватната пума и девствения - едва ли не - интелектуалец, то най-добре или звънкай на Грант, или си помисли втори път.

В повечето случаи филми като този страдат от един конкретен синдром - веднъж, щом са се провалили да задържат вниманието ти, дори за секунда, няма връщане назад. В частност проблемът е дори още по-явен, защото - всички карти на масата! - Тотал щета се оказва напълно неспособен да провокира и елементарно любопитство.

Има го и тънкият момент, че това един автор на съвременни американски комедии да обогатява сексуалната ти култура е също толкова адекватно, колкото Чарли Шийн да ти говори за здравословен живот. Следвайки примера на Шаферки (2011) Тотал щета е събитие от мащабите на пръдня в открит космос. Джъд Апатоу усилено се е потрудил върху новото си изобретение: космическа пушка за пробиване на дупки в пространствено-времевия континуум. Бум! Два часа от живота ти са елиминирани. Окончателно и безвъзвратно.

С една дума: трагедия
"Трагедията е драматично представление, филм, драматичен жанр, или дори нещастно стечение на обстоятелствата в реалния живот, който има лош край" - Уикипедия, Свободната енциклопедия

Етикетът твърди обратното, но тази комедия е пълна трагедия.

Текст Александър Радичев

 

{{trailer}}

 

Ще я познаеш отдалеч - това е Американската комедия. Уродливата гримаса, облеченият в сигнално жълто кич, парадният шум, инфантилните схващания за интимната връзка мъж-жена и, разбира се, болката. Попитай я кое е най-смешното нещо на този свят и Американската комедия моментално ще ти отговори: човешкото нещастие. Да те боли задника, например - това е забавно. "Но е леко банално", казва Американската комедия. "По-забавно е да седнеш - съвсем случайно - върху газов пистолет. Газовият пистолет все така случайно ще възпроизведе изстрел в златното сечение, разделящо седалищните ти части на две. Какъв смях ще падне само!"

И така нататък.

Като изключим сцените на пребиващи се под въздействието на силна упойка хоспитализирани спортисти, поредната подигравка с човешко погребение - една от запазените марки на Американската комедия - и детайлното описание на самосиндикално (разбирай: без лекарска намеса) отстраняване на заседнал в областта на матката презерватив, Тотал щета претендира да бъде разтоварващ семеен романс, какъвто определено не е. В преобладаващата си част Тотал щета залага на тромави клишета, чийто ефект упорито отказва да доведе до желаните резултати - там, където трябва да си изненадан, шокиран, скандализиран, вече си с пълни три хода напред. Ейми Шумър (Ейми) и Бил Хейдър (Арън) видимо дават всичко от себе си в мисията напълно да идиотизират една съвършено идиотска лента, но изпълнението им е безвъзвратно помрачено от натрапчивото усещане, че наблюдаваш само двама от безбройните хю-грантовци и рене-зелуегъровки на този свят. А когато сюжетът ти се върти около налудничавия романс между креватната пума и девствения - едва ли не - интелектуалец, то най-добре или звънкай на Грант, или си помисли втори път.

В повечето случаи филми като този страдат от един конкретен синдром - веднъж, щом са се провалили да задържат вниманието ти, дори за секунда, няма връщане назад. В частност проблемът е дори още по-явен, защото - всички карти на масата! - Тотал щета се оказва напълно неспособен да провокира и елементарно любопитство.

Има го и тънкият момент, че това един автор на съвременни американски комедии да обогатява сексуалната ти култура е също толкова адекватно, колкото Чарли Шийн да ти говори за здравословен живот. Следвайки примера на Шаферки (2011) Тотал щета е събитие от мащабите на пръдня в открит космос. Джъд Апатоу усилено се е потрудил върху новото си изобретение: космическа пушка за пробиване на дупки в пространствено-времевия континуум. Бум! Два часа от живота ти са елиминирани. Окончателно и безвъзвратно.

С една дума: трагедия
"Трагедията е драматично представление, филм, драматичен жанр, или дори нещастно стечение на обстоятелствата в реалния живот, който има лош край" - Уикипедия, Свободната енциклопедия

Етикетът твърди обратното, но тази комедия е пълна трагедия.

Текст Александър Радичев

 

{{trailer}}

 

Гласували общо: 1 потребители