ЗОМБИ. Понятието за живите мъртви, които днес да свързваме най-вече с фикцията на киното и литературата, се заражда в хаитянската вуду митология, където зомби е някой, възкресен чрез заклинание на посветен вуду-жрец.
Захващаме се веднага с филма, точно както Z-та световна война (по едноименния роман на Макс Брукс) не си губи времето в прекалено обяснително въвеждащи кадри. Някъде на петата минута вече си преживял първата касапница и ти е станало ясно, че който не бяга бързо, ще го гризнат. И ето ти го апокалиптичния зомби екшън на лятото.
А е екшън, а не хорър (с който обичайно свързваме зомбитата), защото въпреки че ги има елементите на ужас, те са твърде ограничени, за да влезе Z-та световна война с фанфари в жанра. Почитателите на класическите примери в направлението, жадни за кофи с карантия, вероятно леко ще са разочаровани, но пък заглавието пълни с напрежение и социален подтекст. И в крайна сметка филмът хич не е беззъб.
Гари (Брад Пит) е бивш военен, който сега предпочита да си седи при семейството, да прави палачинки и да не го занимават с дивотии. Дивотиите обаче му идват на крака - озъбени, с празен поглед и бързи като вятъра. И ето ти първият сблъсък (някъде към петата минута), след който разбираш, че нещо превръща хората в хищници, готови да забият наточени зъби в човешка плът. Проблемът е, че секунди след първото ухапване, ставаш един от тях.
И ето тук трябва да се прояви Гари - заставят го да придружи млад лекар на мисия до Южна Корея, където, може би, е огнището на заразата. Разбира се, целта е да намерят начин да се борят срещу нея. И, както се досещаш, задачата хич не е лесна, защото на пътя им стоят милиарди озверели и изцъклени зомбита.
Оттук нататък ситуациите, в които попада Гари, твърде много си приличат една с друга - само бекграундът е различен. А именно - Пит пак е в центъра на зомби пиршеството, около него всички падат като мухи, а той хвърчи към поредния самолет, поредната държава, поредната следа. Точно тази предвидимост е минус, който обаче донякъде се компенсира от динамиката на филма. Екшън сцените буквално се преливат една в друга и този ритъм, който се тактува още от самото начало, не отпуска почти до финала.
с една дума
ЗОМБИ. Понятието за живите мъртви, които днес да свързваме най-вече с
фикцията на киното и литературата, се заражда в хаитянската вуду митология,
където зомби е някой, възкресен чрез заклинание на посветен вуду-жрец.
{{trailer}}
Текст Нели А. Калчева