Тук всичко е в най-добрите традиции на биографичния жанр. И не е най-важното, че историята на един човек е разказана увлекателно, с разбиране, с уважение и с много сериозно проучване. Не е и това, че томчето ти дава добра представа за развитието на джаза, без да се нагърбва с образованието ти по музикална теория. Важното е, че Животът на Луис Армстронг прави онова, което умеят само истински добрите биографии: тя наистина събира духа на времето, на мястото, на хората. Дали ще сме с малкия Луис в бордеите на Ню Орлиънс в началото на века, в Харлем през „бурните години" или където и да е било другаде - докато четем, дяволски добре усещаме за какво става въпрос. Всъщност - все едно слушаме джаз. Какво повече можем да искаме от такава книга?
Тери Тийчаут (1956) израства в Мисури, а по-късно живее и в Канзас Сити, където държи баса в някакъв джаз бенд. Така че компетентността му по темата е безспорна, но иначе човекът не е професионален музикант, а критик (предимно театрален), драматург, либретист и блогър. Всъщност първата му пиеса също е за Луис Армстронг, а в момента (логично) пише биография и на Дюк Елингтън.
Нещо подобно
Биографиите на музиканти не са нещо ново на българския книжен пазар. Напротив, по щандовете ще намериш доста такива и повечето си приличат, защото има ясни и неслучайни правила как се пишат. Образецът през последните години за мен е Чарлс Р. Крос - у нас издадоха неговите книги за Джими Хендрикс и Кърт Кобейн и те определено проявяват всички достойнства на жанра. За да слушаш музика, наистина не ти трябва да знаеш в подробности живота на нейния автор или изпълнител. Четенето на подобни книги е различно, но със сигурност също ще ти даде много. Животът на Луис Армстронг е в близката книжарница, струва 18 лв., издава Рива,
а преводът от английски е на Красимира Джисова Текст Ангел Игов / Фотография Васил Танев
Едва ли познаваш някой,
който е останал равнодушен пред дрезгавия глас и възторжения тромпет на Луис
Армстронг. И добре че го има грамофона - между другото, плочите навлизат в
американските къщи някъде около годината, в която се ражда Сачмо. Но няма
смисъл да ти разказваме живота на славния джазмен, защото тъкмо това прави
книгата на Тери Тийчаут.
Тук всичко е в
най-добрите традиции на биографичния жанр. И не е най-важното, че историята на
един човек е разказана увлекателно, с разбиране, с уважение и с много сериозно
проучване. Не е и това, че томчето ти дава добра представа за развитието на
джаза, без да се нагърбва с образованието ти по музикална теория. Важното е, че
Животът на Луис Армстронг прави
онова, което умеят само истински добрите биографии: тя наистина събира духа на
времето, на мястото, на хората. Дали ще сме с малкия Луис в бордеите на Ню
Орлиънс в началото на века, в Харлем през „бурните години" или където и да е
било другаде - докато четем, дяволски добре усещаме за какво става въпрос.
Всъщност - все едно слушаме джаз. Какво повече можем да искаме от
такава книга?
Авторът! Авторът!
Тери Тийчаут (1956)
израства в Мисури, а по-късно живее и в Канзас Сити, където държи баса в
някакъв джаз бенд. Така че компетентността му по темата е безспорна, но иначе
човекът не е професионален музикант, а критик (предимно театрален), драматург,
либретист и блогър. Всъщност първата му пиеса също е за Луис Армстронг, а в
момента (логично) пише биография и на Дюк
Елингтън.
Нещо подобно
Биографиите на музиканти
не са нещо ново на българския книжен пазар. Напротив, по щандовете ще намериш
доста такива и повечето си приличат, защото има ясни и неслучайни правила как
се пишат. Образецът през последните години за мен е Чарлс Р. Крос
- у нас издадоха
неговите книги за Джими Хендрикс и Кърт Кобейн и те определено проявяват
всички достойнства на жанра. За да слушаш музика, наистина не ти трябва да
знаеш в подробности живота на нейния автор или изпълнител. Четенето на
подобни книги е различно, но със сигурност също ще ти даде много.
Животът на Луис Армстронг е в близката книжарница, струва 18 лв., издава Рива,
а преводът от английски
е на Красимира Джисова
Текст Ангел Игов / Фотография Васил Танев