История на Черния петък
Черният петък е маркетингов трик, измислен през 60-те години на ХХ век във Филаделфия. Целта му е, чрез драстични намаления и промоции, гарнирани с моделиране на потребителските нагласи, да увеличат в пъти оборотите и печалбите на търговците. Всъщност, наименованието му е дадено от филаделфийските полицаи - заради кошмарните задръствания по пътищата в дните на голямото, трескаво предколедно пазаруване.Черният петък днес
Черен петък в България
За поредна година много магазини и търговци в България ще се включат в т.нар Черен петък (Black Friday), като направят намаления на свои стоки в последния петък на ноември - 26 ноември. Типично за намаленията у нас е, че те не са актуални само в последния петък на месеца, а дори започват от средата на ноември и продължават до началото на декември, където се застъпват и с коледните намаления. За съжаление сред изгодните оферти често има и опити за измами, с които трябва да бъдем внимателни - привидно намалени стоки, нелицензирани търговци, невъзможност за връщане на закупена стока след установена повреда и други. Данните от предните години сочат, че в България средната отстъпка в деня на разпродажбите не се е променила (51% през 2017 година и 51% през 2018 година). Интересно е, че тези цифри на практика съвпадат с очакванията на българите за размера на отстъпките през този ден (49%).По традиция намаленията, Черният петък и цветните отстъпки стимулират потребителите да вложат средства в уред за бита, дрехи или бижута с преценката, че инвестицията е практична и изгодна. Много хора нямат търпение да настъпи последния петък на ноември месец, за да се сдобият с тях срещу по-ниска сума от обичайната. Малко от тях обаче знаят от къде Черният петък води началото си. Ще ви запознаем с историята на този специален ден и какви са очакванията за неговото провеждане у нас тази година.
История на Черния петък
Черният петък е маркетингов трик, измислен през 60-те години на ХХ век във Филаделфия. Целта му е, чрез драстични намаления и промоции, гарнирани с моделиране на потребителските нагласи, да увеличат в пъти оборотите и печалбите на търговците. Всъщност, наименованието му е дадено от филаделфийските полицаи - заради кошмарните задръствания по пътищата в дните на голямото, трескаво предколедно пазаруване.
В историята Черният петък се свързва и с катастрофата на фондовия пазар, която се състояла на 24 септември 1869 г. На този ден, след период на неочаквани спекулации, цената на златото паднала и пазарът се сринал.
Източник: iStock
Черният петък днес
През 2000 година, когато Черен петък бил официално обявен за най-големия ден за пазаруване през годината. До тогава титлата се държала от Съботата преди Коледа. Все повече търговци на дребно започнали да употребяват термина “не бива да пропускате”, продажбите и огромните отстъпки през Черен петък ставали все по-големи и по-големи.
Днес Black Friday или Черен петък е завладял умовете и пазарния нагон на половината свят. През последните години потребителската пандемия се открои ярко и у нас, с навлизането на големите търговски вериги.
Воден от народопсихологическата си черта да не пропусне да вземе нещо по-евтино, отколкото всъщност е ("да не се прекара", както обичаме да казваме), българинът с нестихващ потребителски плам и настървение не пропуска да почерпи от изненадите на Черния петък в родните магазини и молове.
Източник: iStock
Черен петък в България
За поредна година много магазини и търговци в България ще се включат в т.нар Черен петък (Black Friday), като направят намаления на свои стоки в последния петък на ноември - 26 ноември. Типично за намаленията у нас е, че те не са актуални само в последния петък на месеца, а дори започват от средата на ноември и продължават до началото на декември, където се застъпват и с коледните намаления.
За съжаление сред изгодните оферти често има и опити за измами, с които трябва да бъдем внимателни - привидно намалени стоки, нелицензирани търговци, невъзможност за връщане на закупена стока след установена повреда и други.
Данните от предните години сочат, че в България средната отстъпка в деня на разпродажбите не се е променила (51% през 2017 година и 51% през 2018 година). Интересно е, че тези цифри на практика съвпадат с очакванията на българите за размера на отстъпките през този ден (49%).
Източник: iStock
В проучване на Black Friday Global 34% от българите посочват, че вече са взели решение за покупка и знаят какво ще купят. Известно е също, че на един участник в разпродажбите се падат средно 3,7 закупени стоки. Статистиката от последните години показва, че в България в първата петица влизат следните категории стоки: дрехи, обувки, електроника, козметика и парфюмерия, битова техника.
Според същото проучване българските търговци възнамеряват да обявят Черен петък както в онлайн магазините, така и в търговските центрове или физическите си обекти. Потребителите, които смятат да използват и двата начина за покупка, са готови да похарчат 419 лева. Очаква се тази година онлайн пазаруването да бъде по-активно от това във физическите магазини.