Какво се случва на "Варненско лято"
Тазгодишното издание на МТФ "Варненско лято" започна с представлението "Великденско вино". Пиесата на Константин Илиев е режисирана от Явор Гърдев в Народен театър "Иван Вазов" в навечерието на 150-ата годишнина от обесването на Васил Левски. В ролята на Поп Кръстьо влиза актьорът Владимир Пенев.Още: Дон Кихот от България: 95 г. от рождението на големия Коста Цонев (ВИДЕО)
Още: "Венецианският търговец" на Явор Гърдев в Народния театър: Репетициите започват
Явор Гърдев ще режисира игрален филм по романа "Ян Бибиян" на Елин Пелин. Това съобщи той във Варна, където гостува на Международния театрален фестивал "Варненско лято". Той работи по сценария от няколко години с писателя Захари Карабашлиев, който е инициатор на идеята. Проектът има частично финансиране от Националния филмов център (НФЦ) и сега набира копродуценти. По думите на Гърдев филмът ще бъде цветен, подходящ и за деца, и за възрастни и ще напомня готическа приказка, съобщава БТА.
Какво се случва на "Варненско лято"
Тазгодишното издание на МТФ "Варненско лято" започна с представлението "Великденско вино". Пиесата на Константин Илиев е режисирана от Явор Гърдев в Народен театър "Иван Вазов" в навечерието на 150-ата годишнина от обесването на Васил Левски. В ролята на Поп Кръстьо влиза актьорът Владимир Пенев.
Още: Дон Кихот от България: 95 г. от рождението на големия Коста Цонев (ВИДЕО)
Пред БТА Гърдев сподели, че е бил привлечен към пиесата най-вече от акта на покаяние, защото той е нещо, което трудно се случва в нашата култура. Той е особено интересен за мен, защото е труден човешки акт, който изисква вътрешен ресурс, смелост, извънредни обстоятелства, каквито има в пиесата. "От това, което виждам в литературния канон, ние нямаме култура на изповядване на греховете, таим ги и не ги споделяме. В тоя смисъл ни е най-трудно да бъдем искрени, да изваждаме греховете извън себе си и затова те ни тежат като вътрешен товар", обясни режисьорът.
Източник: Народен театър / Стефан Н. Щерев
Гърдев не смята, че предателството е наша отличителна черта, защото се практикува и на други места. Според него през XIX век се наблюдават много феномени на невъзможност за лоялност към обща кауза, но това не означава, че трябва да бъдат натоварвани хората с чувство на вина за нещо, което не са направили и не знаем кой е направил, както е в случая с Поп Кръстьо. "В спектакъла не се казва, че той е предал Левски, въпросът е още дискусионен, но се предполага, че нуждата от покаяние е свързана с някаква вина. Вероятно е той да не е предателят, историческите факти по отношение и на двете тези са достатъчно убедителни и този въпрос трудно ще бъде уточнен някой ден, но това не е необходимо за една добра пиеса, защото тя може да постави обстоятелства, които да не са исторически факт и да произведе от това важен човешки феномен, което се случва с текста на Констаин Илиев", посочи режисьорът. Той добави, че е било трудно да го постави, но призна, че е изисквал и от него някакво смирение. "Има някои текстове, в които режисьорът трябва да се разтвори колкото може и да изчезне и това е един от тези текстове", добави Гърдев.
Още: "Венецианският търговец" на Явор Гърдев в Народния театър: Репетициите започват