Електрическите тротинетки са последният хит за придвижване в градска среда, които широко навлязоха през последната година в Европа и САЩ. Имайки предвид желанието на ЕС за постигане на нула вредни емисии в градовете в най-скоро бъдеще, изтласкването на автомобилите от градския център и използването на електрически скутери, наред с обновяването и модернизирането на превозните средства на градския транспорт, виждаме ги като бъдещето на градската мобилност. Към настоящия момент тези алтернативни превозни средства се отдават в над сто града по света.
Супер! И какво от това?
Ами к‘во - лесно е! Правиш плащане през специално създаденото приложение, взимаш тротинетката от обособената стоянката, отблъскваш се с крак и потегляш. Освен това е бързо - не подценявай тротинетката преди да си опитал. Електрическото превозно средство се движи с 25-30 km/h. Не сменяш няколко транспорта, не се блъскаш в метрото. Хоп и си на работа и то за време по-бързо отколкото с колата през целия трафик. А е и икономично. Зареждаш и може да изминеш близо 30 километра преди следващото зареждане. Най-големият плюс обаче е, че електрическите тротинетки не замърсяват околната среда. Нула вредни емисии! Спечелих ви, нали.
Добре, какъв е проблемът тогава?
Парижани се славят като едни от най-големите привърженици за опазване на климата и околната среда и може би затова именно това е градът, който най-осезаемо прегърна идеята за еко придвижването посредством електрически скутери. Цели 20 хиляди тротинетки кръстосват улиците на френската столица всеки ден. Поради това там се появиха първите проблемите с тези алтернативните превозни средства.
Тази пролет, вървейки през парка към дома си в Париж, млада жена е блъсната от електрическа тротинетка, като вследствие на падането, тя чупи китката си на две места. Работи като пианистка! Пак там, майка разхожда своето малко бебе, прикрепено към гърдите ѝ, когато върху тях връхлита мъж с тротинетка, поваляйки ги на земята. Мъж на 81-годишна възраст е убит на пешеходна пътека от електрически скутер, минал на червено... Заглавията в пресата са от рода на „Анархия по улиците: парижани искат контрол от страна на полицията“.
В резултат на честите проблеми и инциденти с електрически тротинетки, местната администрация в Париж забрани тяхното движение по тротоара, а глобата при неспазване е 135 евро. Освен това, в нормативната уредба там, е предвидена и санкция за движение на тротинетките със скорост над 20 km/h. Според информация в пресата, местните контролни органи вече са издали над хиляда глоби, а 600 тротинетки са били иззети за неспазване на правилата.
В Дания също отчитат проблеми с неконтролируемото използване на електрическите тротинетки – на над 30 човека са били предявени обвинения за използване на превозното средство след употреба на алкохол или наркотични вещества.
Искаме и ние! Искаме и ние!
През изминалата седмица стана ясно, че наесен от Столична община възнамеряват да дадат зелена светлина на първите споделени електрически тротинетки. Две от компаниите, които са заявили интерес, имат вече набран опит – това са Lime и Voi, а третият претендент – доставчик на услугата, е роден стартъп. Превозните средства ще бъдат ситуирани само в зоните за почасово платено паркиране – „Зелена“ и „Синя“, като за тях ще бъдат отделени около 200 места за наемане и връщане.
Всичко това звучи чудесно, стига Бай Ганьо да успее да се отдели от колата си, с която се е сраснал и да се качи на това алтернативно превозно средство, пътувайки до работа! Поглеждайки обаче въпросът от друга страна - ние българите сме номер едно в стремежа си да бъдем модерни, така че най-вероятно доста хора ще се възползват от тази модерна услуга. И вече се възползват. Разхождайки се из града вече виждам хора, които са си закупили
електрически тротинетки и се движат с тях.
Къде ще ги караме тротинетките в София?
Очевидно придвижването с е-тротинетките създава проблеми в градовете, в които те вече активно се използват. Това от своя страна навежда на въпроса дали до времето на въвеждане на споделеното им използване в града, ще бъдат изяснени и въведени правила за използването им. Както знаем в Закона за движение по пътищата няма дефиниция за тези превозни средства, нито пък къде трябва да се осъществява движението с тях. Обществена тайна е, че голяма част от нашите съграждани не познават правилата за движение по пътищата, а друга - не желае да ги спазва. Преди време попаднах на една статия за придвижването с колело из София, в която авторката се възмущаваше, че хората не се отмествали от пътя ѝ, когато тя си кара колелото по тротоара. Така че преди пускането на електрическите тротинетки за споделено пътуване, освен изработване на правила за тяхното движение, отдаването им трябва да бъде съпроводено и с разяснителна кампания. Самите компании предоставящи тротинетките също трябва да информират чрез приложението за отдаването им, за правилата и безопасност на употреба. Не е за подценяване и въпросът относно ограничаване на скоростта на движение, имайки предвид, че голяма част от инцидентите с електрически тротинетки в Европа е поради използването им с максимално възможната скорост.
Определено мястото на електрическите тротинетки не е на тротоара и това трябва да бъде изяснено преди да се стигне до инциденти. В град като София, в който с много зор шофьорите се научиха да не паркират върху тротоара ограничавайки преминаването на пешеходци, поне в центъра де, се надяваме, че това няма да е поредното препятствие за нас. Най-логичното място за движение на тротинетките са велоалеите, а там където ги няма - пътното платно.
Как обаче реално ще бъдат организиранo движението на електрическите тротинетки в София и споделеното им отдаване, предстои да разберем наесен.
Електрическите тротинетки са последният хит за придвижване в градска среда, които широко навлязоха през последната година в Европа и САЩ. Имайки предвид желанието на ЕС за постигане на нула вредни емисии в градовете в най-скоро бъдеще, изтласкването на автомобилите от градския център и използването на електрически скутери, наред с обновяването и модернизирането на превозните средства на градския транспорт, виждаме ги като бъдещето на градската мобилност. Към настоящия момент тези алтернативни превозни средства се отдават в над сто града по света.
Супер! И какво от това?
Ами к‘во - лесно е! Правиш плащане през специално създаденото приложение, взимаш тротинетката от обособената стоянката, отблъскваш се с крак и потегляш. Освен това е бързо - не подценявай тротинетката преди да си опитал. Електрическото превозно средство се движи с 25-30 km/h. Не сменяш няколко транспорта, не се блъскаш в метрото. Хоп и си на работа и то за време по-бързо отколкото с колата през целия трафик. А е и икономично. Зареждаш и може да изминеш близо 30 километра преди следващото зареждане. Най-големият плюс обаче е, че електрическите тротинетки не замърсяват околната среда. Нула вредни емисии! Спечелих ви, нали.
Добре, какъв е проблемът тогава?
Парижани се славят като едни от най-големите привърженици за опазване на климата и околната среда и може би затова именно това е градът, който най-осезаемо прегърна идеята за еко придвижването посредством електрически скутери. Цели 20 хиляди тротинетки кръстосват улиците на френската столица всеки ден. Поради това там се появиха първите проблемите с тези алтернативните превозни средства.
Тази пролет, вървейки през парка към дома си в Париж, млада жена е блъсната от електрическа тротинетка, като вследствие на падането, тя чупи китката си на две места. Работи като пианистка! Пак там, майка разхожда своето малко бебе, прикрепено към гърдите ѝ, когато върху тях връхлита мъж с тротинетка, поваляйки ги на земята. Мъж на 81-годишна възраст е убит на пешеходна пътека от електрически скутер, минал на червено... Заглавията в пресата са от рода на „Анархия по улиците: парижани искат контрол от страна на полицията“.
В резултат на честите проблеми и инциденти с електрически тротинетки, местната администрация в Париж забрани тяхното движение по тротоара, а глобата при неспазване е 135 евро. Освен това, в нормативната уредба там, е предвидена и санкция за движение на тротинетките със скорост над 20 km/h. Според информация в пресата, местните контролни органи вече са издали над хиляда глоби, а 600 тротинетки са били иззети за неспазване на правилата.
В Дания също отчитат проблеми с неконтролируемото използване на електрическите тротинетки – на над 30 човека са били предявени обвинения за използване на превозното средство след употреба на алкохол или наркотични вещества.
Искаме и ние! Искаме и ние!
През изминалата седмица стана ясно, че наесен от Столична община възнамеряват да дадат зелена светлина на първите споделени електрически тротинетки. Две от компаниите, които са заявили интерес, имат вече набран опит – това са Lime и Voi, а третият претендент – доставчик на услугата, е роден стартъп. Превозните средства ще бъдат ситуирани само в зоните за почасово платено паркиране – „Зелена“ и „Синя“, като за тях ще бъдат отделени около 200 места за наемане и връщане.
Всичко това звучи чудесно, стига Бай Ганьо да успее да се отдели от колата си, с която се е сраснал и да се качи на това алтернативно превозно средство, пътувайки до работа! Поглеждайки обаче въпросът от друга страна - ние българите сме номер едно в стремежа си да бъдем модерни, така че най-вероятно доста хора ще се възползват от тази модерна услуга. И вече се възползват. Разхождайки се из града вече виждам хора, които са си закупили електрически тротинетки и се движат с тях.
Къде ще ги караме тротинетките в София?
Очевидно придвижването с е-тротинетките създава проблеми в градовете, в които те вече активно се използват. Това от своя страна навежда на въпроса дали до времето на въвеждане на споделеното им използване в града, ще бъдат изяснени и въведени правила за използването им. Както знаем в Закона за движение по пътищата няма дефиниция за тези превозни средства, нито пък къде трябва да се осъществява движението с тях. Обществена тайна е, че голяма част от нашите съграждани не познават правилата за движение по пътищата, а друга - не желае да ги спазва. Преди време попаднах на една статия за придвижването с колело из София, в която авторката се възмущаваше, че хората не се отмествали от пътя ѝ, когато тя си кара колелото по тротоара. Така че преди пускането на електрическите тротинетки за споделено пътуване, освен изработване на правила за тяхното движение, отдаването им трябва да бъде съпроводено и с разяснителна кампания. Самите компании предоставящи тротинетките също трябва да информират чрез приложението за отдаването им, за правилата и безопасност на употреба. Не е за подценяване и въпросът относно ограничаване на скоростта на движение, имайки предвид, че голяма част от инцидентите с електрически тротинетки в Европа е поради използването им с максимално възможната скорост.
Определено мястото на електрическите тротинетки не е на тротоара и това трябва да бъде изяснено преди да се стигне до инциденти. В град като София, в който с много зор шофьорите се научиха да не паркират върху тротоара ограничавайки преминаването на пешеходци, поне в центъра де, се надяваме, че това няма да е поредното препятствие за нас. Най-логичното място за движение на тротинетките са велоалеите, а там където ги няма - пътното платно.
Как обаче реално ще бъдат организиранo движението на електрическите тротинетки в София и споделеното им отдаване, предстои да разберем наесен.
Гласували общо: 1 потребители