И тази година песенният конкурс Евровизия бе опорочен от политически коректното жури, което даде победата в ръцете на незаслужил победител. И докато миналата година зорът беше да спечели Швеция, за да може да има някаква там 50-та годишнина на ABBA, то тази година зорът беше да спечели “небинарен” артист – и така и стана. И миналата година, и тази, избраникът на публиката бе обран несправедливо и това е наистина вбесяващо.
Миналата година Käärijä получи зашеметяващо висок вот от публиката и много нисък от журито, само и само да спечели шведката от марокански произход Loreen. Тази година хърватинът Baby Lasagna също спечели вота на публиката напълно заслужено, но победата отиде при швейцарския “небинарен” артист Nemo. Друг потенциален победител, нидерландецът Joost Klein, бе дисквалифициран, защото направил “заплашителен жест” към операторка, която го следвала с камера в бекстейджа, макар че той дал ясен знак, че не иска да бъде сниман в този момент.
Затова, ако случайно сте изпуснали тази пародии и искате да си спестите гледането ѝ, няма нужда да ходите никъде – тук може само да четете и пак ще чуете песните в главите си. Предоставям ви своите записки, направени в реално време, докато гледам песните от полуфиналите конкурса, без да знам кой ще бъде победител и дори кой ще се класира за големия финал. След това може да сравните записките ми с резултатите от конкурса, които ще оставя в дъното на статията.
01. Кипър – кипърската Шакира от ориенталския Алиекспрес
02. Сърбия – балада, която е толкова скучна, че дюлевата ракия на сърбите сама се връща в шишето.
03. Литва – литовския Миро, първото раздвижване за вечерта, потенциален EDM хит, ако не беше на литовски, ей за такива песни е създаден тоя конкурс.
04. Ирландия – дамата прилича на някакъв персонаж от играта Diablo и има доста метъл имидж, но реално не прави някаква особено вълнуваща музика. По-скоро напомня за тийн метълките, когато аз бях 8. клас – и те се обличаха така и си слагаха пентаграми, за да плашат бабите в квартала, но вместо кръв, пиеха ледени сокчета. За да е по-интересна даже обяснява, че е "небинарна". Явно когато няма как да си интересен с музика, разчиташ само на други фактори.
05. Англия – повече гей стриптийз бар еротика, отколкото музика или какъвто и да е талант в едно много посредствено поп парче. Тъжно е, че подобни похвати все още работят или впечатляват когото и да е.
06. Украйна – може да стане хит в Украйна и да е надъхваща за украинците по време на войната, но като цяло нищо интересно. Приятна акордна прогресия и смесица на епичен поп и рап с фолклорни елементи, но не съм в три възторга едновременно.
07. Полша – раздвижено поп парче, което добре се разгръща постепенно, докато не стигне разочароващата си кулминация в рехав припев.
08. Хърватия – като индъстриъл метъл фен, това е моят абсолютен фаворит в конкурса. Единствената песен с метъл дух, макар и не от метъл изпълнител. Нещо средно между Rammstein, Pain и финландеца Käärijä, който трябваше да победи миналата година. Супер зарибяващо, забавно и разкуфяващо парче, в което няма слаба секунда и ще е срамота, ако не победи.
09. Исландия – мога да определя това изпълнение като исландския еквивалент на песен на Петя Буюклиева. Дамата стои на сцената като картофена салата без сол и никакви подправки, каквато несъмнено носи като я поканят някъде на гости. И сигурно слага в салатата някакви супер ненужни неща като стафиди.
10. Германия – талантлив пичага с хубав глас, песен с много запомнящ се припев, но прилича на още поне 30 песни едновременно. Може да спечели бонус точки, защото пичът е с наднормено тегло и лакирани нокти.
11. Словения – още една балада на балкански език, която никой няма да запомни и от която има нужда. Докато се случи нещо в тая песен с тоя ми ти интерпретативен танц отпреди 40 години, идва време песента да свърши с ужасяващо виене. Сега вече словенците могат да си пуснат телевизорите отново.
12. Финландия – след като миналата година изпратиха Käärijä, тази година финландците явно нарочно решиха да изпратят наказателен дует с безумна евроденс песен и безумна хореография, в която един от изпълнителите изглежда гол от кръста надолу. Дуетът се казва Windows95man, това май е достатъчно. Бих пуснал SMS за тая откачалщина.
13. Молдова – не знам как да я опиша точно, затова ще пробвам така – песента звучи като правена за да впечатли всички повторно омъжени източноевропейски мами, които постват през няколко часа в социалките.
14. Швеция – бейсик бой бенд песничка, само дето в бой бандата има само двама норвежци. Защо представляват Швеция – не е съвсем ясно.
15. Азербайджан – може би най-кошмарното изпълнение за вечерта с лошо пеене, викане и най-мустакатото маане, което някога съм чувал.
16. Австралия – окей, това беше дори по-кошмарно. Бос възрастен чернокож мъж с поразпуснато тяло, шармантна рокля и странни вежди вика с все сила на микрофона. Добавяме и аборигенски танц по някое време, за да е съвсем неясно какво точно се случва. Знам само, че след това изпълнение исках да си сипя дезинфектант и в очите, и в ушите.
17. Португалия – по някаква причина всички балади тая вечер са безкрайно скучни. Разликата е, че тази е на португалски.
18. Люксембург – приятно и добре построено поп парче, което мога да си представя като бъдещ хит. На френски и английски е, но с испански/латино ритми.
19. Малта – посредствено поп парче по калъп.
20. Албания – поредни балканци с поредна феноменално скучна балада, още малко и на всички ще ни забранят ракията, ако продължаваме така…
21. Гърция – нещо като гръцката Тита, но дори още по-лошо.
22. Швейцария – безспорно талантливо момче с песен за това как е с “счупил кода” и се пише “небинарен”, което автоматично значи +300 точки от журито.
23. Чехия – приятна песничка, която прилича на още няколко хиляди други песни със същото звучене и реално няма някакъв таргет.
24. Франция – урок как се прави балада. Вярно, пак е скучно, но ще хване целия таргет от лесно просълзяващи се лели, които милеят за Евровизия от едно време.
25. Австрия – възможно най-базисния евроденс от 90-те, майко мила, това съм го слушал хиляди пъти преди, макар да го чувам за пръв път.
26. Дания – тук се залага на вече поизтъркан политкоректен похват с тази участничка, но песента е толкова безлична и жалка, че и това няма да я спаси.
27. Армения – автентични арменски ритми, текст на арменски… нещо като еквивалент на Стунджи и Елица, може и да хване дикиш или да отпадне мега безславно.
28. Латвия – този персонаж прилича на базисен модел на човек в компютърна игра, който не си модифицирал с нищо, включително с коса. Абсолютна нула, за която съм убеден, че ще получи 0 точки от публиката. Звучи точно така, както изглежда.
29. Испания – порция шлагер ужас с испанската Петя Буюклиева.
30. Сан Марино – приятна поп-пънк песничка, която или ще се класира доста напред, или ще остане последна, защото няма таргет за нещо такова.
31. Грузия – толкова базисна песен, че я забравям, докато я слушам.
32. Белгия – заспах.
33. Естония – другият ми основен фаворит, само да се справяха добре с пеенето на живо, щеше да е супер. Много приятна и енергична песничка на естонски.
34. Италия – италианската Шакира ли трябва да е това?
35. Израел – някои хора омрънкаха света, защото искаха да забранят на Израел да се яви тази година, задето държавата им не позволява на една друга държава да я тероризира. Аз все пак се прозях 30 пъти, само докато слушам тая песен.
36. Норвегия – буквално не знам какво трябва да е това, а съдейки по реакциите – публиката също не разбира какво вижда и слуша. Балада ли е, рок ли е, група ли е, за какво става дума?
37. Холандия – ако има песен, която заслужава да спечели този конкурс, това е тя. Няма да се учудя, ако това е победителят днес.
Още веднъж – това са само записки, водени в реално време, докато гледам полуфиналите, без да се влияя от крайните резултати от конкурса. Така например нямаше как да знам, че ще дисквалифицират Холандия или че Англия ще получи точно 0 (нула) точки от публиката.
Тях можете да откриете тук: www.eurovisionworld.com/eurovision/2024