...първият трамвай в София е тръгнал днес

На 14 януари 1901 прекрасната ни София се сдобива с най-чакания и романтичен транспорт (след каляските), а именно трамваите. През януари в столицата е пуснат в движение първият електрически трамвай, а всички граждани били повече от развълнувани.

Строежът на първите трамвайните релси в столицата е поверен на братята французи и белгийци. След като проектът е завършен, щастливите софийски пътници са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета, които се движели по 6 маршрута с обща дължина 23 км. Първите трамвайни вагони са били малки, двуосни, с два мотора и приятни открити платформи, които са били предвидливо заградени с метални решетки. Салонът бил разделен на първа и втора класа, а пътниците се качвали и слизали отстрани. Кондукторът пък ги обикалял по специална пътека, наречена стъпало.

През 1936 са произведени и първите български мотриси, гордо носещи марката "ДТО" - Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община. Интересна подробност, е че едни от първите ни трамваи се движели до кварталите Княжево, Павлово, Красно село и Подуяне, които по онова време били просто села в околностите на столицата. С построяването на релсовия път и пускането на мотрисите обаче, те се превръщат в първите (и засега единствените в историята ни) села с трамвай.

Текст Михаела Самарджиева / Фотография Михаил Михайлов

На 14 януари 1901 прекрасната ни София се сдобива с най-чакания и романтичен транспорт (след каляските), а именно трамваите. През януари в столицата е пуснат в движение първият електрически трамвай, а всички граждани били повече от развълнувани.

Строежът на първите трамвайните релси в столицата е поверен на братята французи и белгийци. След като проектът е завършен, щастливите софийски пътници са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета, които се движели по 6 маршрута с обща дължина 23 км. Първите трамвайни вагони са били малки, двуосни, с два мотора и приятни открити платформи, които са били предвидливо заградени с метални решетки. Салонът бил разделен на първа и втора класа, а пътниците се качвали и слизали отстрани. Кондукторът пък ги обикалял по специална пътека, наречена стъпало.

През 1936 са произведени и първите български мотриси, гордо носещи марката "ДТО" - Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община. Интересна подробност, е че едни от първите ни трамваи се движели до кварталите Княжево, Павлово, Красно село и Подуяне, които по онова време били просто села в околностите на столицата. С построяването на релсовия път и пускането на мотрисите обаче, те се превръщат в първите (и засега единствените в историята ни) села с трамвай.

Текст Михаела Самарджиева / Фотография Михаил Михайлов

Гласували общо: 1 потребители