Ето защо трамваят е най-големият символ на София

На 1 януари 1901 година, първите трамваи в столицата ни влязоха в експлоатация. Инициално, пътниците бяха обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета с дървени каросерии, движещи се по 6 маршрута с обща дължина от 23 км.

Първият електрически трамвай стартира по маршрута от гарата до днешния пл. "Славейков". Този маршрут беше избран особено внимателно, за да отрази духа на времето. Реализацията на идеята за изграждане на трамвайна мрежа в София започва през декември 1898 година, когато общината предоставя концесии за строежа на трамвайни линии на фирми от Франция и Белгия.

Строителните дейности продължават около една година, и на 1 януари 1901 година първият трамвай в официално тръгва в София. Градската градина е определена за център на новата градска железопътна мрежа, обградена от трамвайни линии, по проект на германския инженер Клингенбер. Това се осъществява по времето на кмета Христо Попов.

Още: Японска техника за пречистване на дома от негативното

Между 1903 и 1931 година са доставени много мотриси и ремаркета от европейски производители. От Германия са внесени 25 трамвайни мотриси, някои нови, други употребявани. Скоростта им е била около 15-20 км/ч. Въпреки луксозната им мебелировка, интересът към тях бързо замлъкна, а някои хора се страхували от релсовите превозни средства.

През 1931 година започва производство на първите български ремаркета, наричани "кардалеви ремаркета". Следващо постижение е производството на първите български трамвайни мотриси през 1936 година под марката "ДТО" (Дирекция на трамваите и осветлението в Столичната община). Също така, през 1934 година, е изградено първото голямо трамвайно депо в столичния район "Красно село".

По време на Втората световна война, трамваите са произведени само в България. През 1951 година се създава завод за производство на трамвайни мотриси. До 1959 година там са произведени общо 155 мотриси "ДТО" и "Република". Трамвайните модели "Комсомолец" и "Космонавт" се появяват в края на 50-те и началото на 60-те години.

От средата на 60-те години започва производството на нова серия трамваи под марката "София", като следват моделите "София-70" и "София-100". През 1987 година е открита първата стандартна за Европа трамвайна линия с междурелсие от 1435 мм (днес линия 20). През 1995 година завършва изграждането на втора линия със същото междурелсие (днес линия 22).

Още: Синоптик обясни до кога ще има валежи

През 90-те години на миналия век, се възобновява вносът на чешки трамваи "Татра". Характерна черта за софийските трамваи е вградената отвън пощенска кутия, което събира писма на няколко възлови спирки и ги предава за обработка в централна поща.

Февруари 2014 година маркира изведеното от експлоатация на серия трамваи Т8М-301 "България 1300". От май 2014 година, мотрисите Т6М-400 "София-100", произведени между 1979 и 1986 година, също биват изведени от експлоатация. Средната скорост на трамваите е 12,7 км/ч, за сравнение с метрото, което се движи с 38,8 км/ч.

Текилата ли е по-добра или водката?

Часът на раждането ви разкрива много за вас

Астероид може да удари Земята всяка минута

Започва "Hell`s Kitchen" и в него влизат двама известни - ето кои са

Няма да повярвате: Дават ви 15 000 евро, ако заживеете на този слънчев остров

На 1 януари 1901 година, първите трамваи в столицата ни влязоха в експлоатация. Инициално, пътниците бяха обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета с дървени каросерии, движещи се по 6 маршрута с обща дължина от 23 км.

Първият електрически трамвай стартира по маршрута от гарата до днешния пл. "Славейков". Този маршрут беше избран особено внимателно, за да отрази духа на времето. Реализацията на идеята за изграждане на трамвайна мрежа в София започва през декември 1898 година, когато общината предоставя концесии за строежа на трамвайни линии на фирми от Франция и Белгия.

Строителните дейности продължават около една година, и на 1 януари 1901 година първият трамвай в официално тръгва в София. Градската градина е определена за център на новата градска железопътна мрежа, обградена от трамвайни линии, по проект на германския инженер Клингенбер. Това се осъществява по времето на кмета Христо Попов.

Още: Японска техника за пречистване на дома от негативното

Между 1903 и 1931 година са доставени много мотриси и ремаркета от европейски производители. От Германия са внесени 25 трамвайни мотриси, някои нови, други употребявани. Скоростта им е била около 15-20 км/ч. Въпреки луксозната им мебелировка, интересът към тях бързо замлъкна, а някои хора се страхували от релсовите превозни средства.

През 1931 година започва производство на първите български ремаркета, наричани "кардалеви ремаркета". Следващо постижение е производството на първите български трамвайни мотриси през 1936 година под марката "ДТО" (Дирекция на трамваите и осветлението в Столичната община). Също така, през 1934 година, е изградено първото голямо трамвайно депо в столичния район "Красно село".

По време на Втората световна война, трамваите са произведени само в България. През 1951 година се създава завод за производство на трамвайни мотриси. До 1959 година там са произведени общо 155 мотриси "ДТО" и "Република". Трамвайните модели "Комсомолец" и "Космонавт" се появяват в края на 50-те и началото на 60-те години.

От средата на 60-те години започва производството на нова серия трамваи под марката "София", като следват моделите "София-70" и "София-100". През 1987 година е открита първата стандартна за Европа трамвайна линия с междурелсие от 1435 мм (днес линия 20). През 1995 година завършва изграждането на втора линия със същото междурелсие (днес линия 22).

Още: Синоптик обясни до кога ще има валежи

През 90-те години на миналия век, се възобновява вносът на чешки трамваи "Татра". Характерна черта за софийските трамваи е вградената отвън пощенска кутия, което събира писма на няколко възлови спирки и ги предава за обработка в централна поща.

Февруари 2014 година маркира изведеното от експлоатация на серия трамваи Т8М-301 "България 1300". От май 2014 година, мотрисите Т6М-400 "София-100", произведени между 1979 и 1986 година, също биват изведени от експлоатация. Средната скорост на трамваите е 12,7 км/ч, за сравнение с метрото, което се движи с 38,8 км/ч.

Текилата ли е по-добра или водката?

Часът на раждането ви разкрива много за вас

Астероид може да удари Земята всяка минута

Започва "Hell`s Kitchen" и в него влизат двама известни - ето кои са

Няма да повярвате: Дават ви 15 000 евро, ако заживеете на този слънчев остров

Гласували общо: 1 потребители