как Мария Магдалина отишла при римския император Тиберий с едно най-обикновено бяло яйце. Обичаят повелявал да се носи подарък за императора, но Мария Магдалина, някога богата и знатна, обедняла, защото раздала всичко свое на бедните. Докато светицата разказвала за Възкресението, Тиберий попитал: „Как може някой да възкръсне от мъртвите? Все едно това бяло яйце да стане червено." И видиш ли, то станало. Оттогава възникнал обичаят на Великден да се дават червени яйца. Яйцето
се приема като символ на непрекъснатото обновяване на жизнените процеси в природата, на възраждането, на цикличността и пр. Традиционно приготвените за празника яйца са два основни вида - едноцветни и изрисувани или украсени по друг начин. Боядисването на яйцата в червено се е случвало по светло и задължително в къщата на жената. Червеният цвят се е смятал за ритуално нечист и в досег с него са били предимно омъжените жени. В някои райони като Северозападна България пък боядисването се е случвало тайно, за да не бъдат урочасани яйцата от лоши очи.
изкуството да се рисуват яйца е било характерно само за селското женско творчество, като изключим техниката гравиране, изпълнявана от някои монаси в по-големите манастири в страната. Най-разпространеният метод за изписване на яйца бил орнаментирането с пчелен восък. За да се изрисува яйцето, то трябва да е полуизстинало и сварено или предварително загрято и сурово. Използва се домашно изработена свещ или писалка, благодарение на която местата, покрити с восък, не се оцветяват при потапяне в боя. Други инструменти за изписване на яйца са птиче, паче или кокоше перо и метличена клечка, предварително напоени с различни багрила. Красив резултат можеш да постигнеш и ако прилепиш зелено листо от растение върху повърхността на яйцето. След това го пристягаш с помощта на мрежичка или тънък дамски чорап и го потапяш в боя.
че червената боя в миналото се е приготвяла от растителност или от варзия - тресчици от червено бразилско дърво. Понякога са правели и кърмъз боя - изсушено насекомо кошевил (Coccus ilicis). Съвременните еко-мами пък избират за алената отвара червен лук или цвекло. С другите цветове няма да те занимаваме, защото са много, но ще ти споделим нещо любопитно: небесно синьо се постига с червено зеле, тъмно синьо - с червено вино, а кафето и черният чай ще ти помогнат при бежово-кафявата гама.
че рисуваните яйца за Великден са познати в народната терминология като писани, шарени, пъстрени, сторени, китени, плескани, горул яйца, перашки, еднокълки или кадънки и китанчета или подкитанчета. И още - в Самоковско първото боядисано червено яйце се нарича четвъртанче, а във Велинградско великото яйце. То се боядисва първо, но се рисува последно.
Традицията повелява първото боядисано яйце да се сложи под домашната икона до следващия Великден. Миналогодишното пък се пуска в река или течаща вода, а ако няма такава, се заравя на чисто място, или се изгаря.
Текст Деяна Узунова / Фотография БГНЕС (снимката най-горе и третата в текста)
Историята
разказва
как Мария
Магдалина отишла при римския император
Тиберий с едно най-обикновено бяло яйце.
Обичаят повелявал да се носи подарък
за императора, но Мария Магдалина, някога
богата и знатна, обедняла, защото раздала
всичко свое на бедните. Докато светицата
разказвала за Възкресението, Тиберий
попитал: „Как може някой да възкръсне
от мъртвите? Все едно това бяло яйце да
стане червено." И видиш ли, то станало.
Оттогава възникнал обичаят на Великден
да се дават червени яйца.
Яйцето
се приема като
символ на непрекъснатото
обновяване на жизнените процеси в
природата, на възраждането, на цикличността
и пр. Традиционно приготвените за
празника яйца са два основни вида -
едноцветни и изрисувани или украсени
по друг начин. Боядисването на яйцата
в червено се е случвало по светло и
задължително в къщата на жената. Червеният
цвят се е смятал за ритуално нечист и в
досег с него са били предимно омъжените
жени. В някои райони като Северозападна
България пък боядисването се е случвало
тайно, за да не бъдат урочасани яйцата
от лоши очи.
В миналото
изкуството да
се рисуват яйца е било характерно само
за селското женско творчество, като
изключим техниката гравиране, изпълнявана
от някои монаси в по-големите манастири
в страната. Най-разпространеният метод
за изписване на яйца бил орнаментирането
с пчелен восък. За да се изрисува яйцето,
то трябва да е полуизстинало и сварено
или предварително загрято и сурово.
Използва се домашно изработена свещ
или писалка, благодарение на която
местата, покрити с восък, не се оцветяват
при потапяне в боя. Други инструменти
за изписване на яйца са птиче, паче или
кокоше перо и метличена клечка,
предварително напоени с различни
багрила. Красив резултат можеш да
постигнеш и ако прилепиш зелено листо
от растение върху повърхността на
яйцето. След това го пристягаш с помощта
на мрежичка или тънък дамски чорап и го
потапяш в боя.
И баба знае,
че червената
боя в миналото се е приготвяла от
растителност или от варзия - тресчици
от червено бразилско дърво. Понякога
са правели и кърмъз боя - изсушено
насекомо кошевил (Coccus ilicis). Съвременните
еко-мами пък избират за алената отвара
червен лук или цвекло. С другите цветове
няма да те занимаваме, защото са много,
но ще ти споделим нещо любопитно: небесно
синьо се постига с червено зеле, тъмно
синьо - с червено вино, а кафето и черният
чай ще ти помогнат при бежово-кафявата
гама.
Със сигурност
обаче не знаеш,
че рисуваните
яйца за Великден са познати в народната
терминология като писани, шарени,
пъстрени, сторени, китени, плескани,
горул яйца, перашки, еднокълки или
кадънки и китанчета или подкитанчета.
И още - в Самоковско първото боядисано
червено яйце се нарича четвъртанче, а
във Велинградско великото яйце. То се
боядисва първо, но се рисува последно.
И още нещо
Традицията
повелява първото боядисано яйце да се
сложи под домашната икона до следващия
Великден. Миналогодишното пък се пуска
в река или течаща вода, а ако няма такава,
се заравя на чисто място, или се изгаря.
Текст Деяна Узунова / Фотография БГНЕС (снимката най-горе и третата в текста)