Как изкуственият интелект прави игрите по-умни

Терминът „изкуствен интелект“ е измислен през 1956 г. - едва две години преди ядреният физик Уилям Хигинботъм да създаде първата видео игра в света, наречена Tennis for Two. Оттогава насам тези две дигитални технологии се развиват паралелно и се преплитат, за да създадат най-доброто изживяване за играчите. 

Игрите са идеалната платформа за изграждане и тестване на AI модели със своята сложност, изчислителен характер и огромния обем данни, които генерират. Пробивът за AI в игрите дойде през 2016 г., когато AlphaGo, компютърна програма, разработена от компанията за изкуствен интелект на Google DeepMind, предизвика топ играча на Go Лий Седол и демонстрира, че една машина може да стане достатъчно умна, за да победи човешки шампион в тази древна и изключително сложна игра. По-късно се появи и DeepStack - първият изкуствен интелект, способен да победи професионални играчи в Texas Hold'em No Limit - един от най-популярните варианти на покер, който изисква различни умения и задълбочени познания в правилата на играта. Тези постижения, както и подобни експерименти в различни игри, помогнаха на учени и инженери да достигнат нови нива в изследванията и приложенията на умните машини в сферата на игрите.

Съществуват два ключови типа изкуствен интелект в игрите. Първият е игрови или детерминиран ИИ, при който всеки изход е предварително зададен като отговор на определено действие и ход. Вторият вид е генеративен (или недетерминиран) AI, при който резултатите непрекъснато се променят и адаптират спрямо ситуацията. С напредъка на AI през годините, игрите могат наистина да се пригодят въз основа на всяко действие, което играчът предприема. По този начин генеративният изкуственият интелект може да повлияе на много аспекти от игрите, като ги направи по-отзивчиви, вълнуващи и реалистични. Той може да помогне за приспособяване на игровите изживявания спрямо способностите и уменията на потребителя в дадената игра, да създаде оригинални виртуални светове, както и да елиминира опасността от твърде предсказуеми сценарии в игрите. Това носи позитиви не само за играчите, но и за разработчиците на игри, които традиционно трябва да правят компромиси между цена, качество и скорост на развитие на пазара. Ето няколко конкретни насоки, в които изкуственият интелект вече оказва позитивен ефект върху света на игрите.

На първо място възможностите на ИИ имат голямо отражение върху така наречените non-playable characters (NPC) или неиграещи герои. Те са автоматизирани участници в игрите, които не се контролират от играчите, но имат определена роля. Често тези герои са твърде монотонни, еднообразни и служат по-скоро за пълнеж, но това може да се промени благодарение на изкуствения интелект. Напредналите технологии могат да им придадат индивидуалност и самостоятелни характеристики, както и да направят възможна комуникацията и интеракцията между играчите и неиграещите герои без необходимостта от предварителен сценарий, благодарение на езикови модели като ChatGPT.

Според Kylan Gibbs, съосновател и CPO на Inworld AI: „Хората са разказвачи на истории. Привлечени сме от разкази, които ни помагат да разберем света около нас. Същото важи и за света на игрите – колкото по-потапяща и правдоподобна е една история, толкова повече искаме да останем вътре в нея. Така че наистина не е изненадващо, че толкова много геймъри искат да отключат по-дълбоки истории чрез тези интеракции с NPC."

Възможно е да се използват невронни мрежи, които да се адаптират персонално към всеки играч и да оптимизират изживяването и увеличат максимално тяхната ангажираност, забавление и предизвикателство в играта. Много компании за игри, като SEED (EA), вече работят за разработването на неиграещи герои с активиран изкуствен интелект, които се обучават чрез симулиране на топ играчи.

Освен от гледна точка на героите в играта, изкуственият интелект има потенциала да увеличи производителността на симулациите в онлайн игрите, да подобри визуалните ефекти, както и да ги направи значително по-естествени и реалистични. AI е добър в предсказването на бъдещето в сложни системи и затова може да се използва за пресъздаване на нови виртуални игрални светове и среди с осветление в реално време.

С интегрирането на технологиите за виртуална и разширена реалност, AI отваря още по-вълнуващи начини да направим видеоигрите по-завладяващи и интерактивни. Например, AI upscaling е удобна функция за подобряване на графиките на онлайн игрите и максимално доближаване на изображенията до реалния живот. Например захранваното от AI мащабиране на технологичния гигант Nvidia може да се използва за подобряване на качеството на изображението и да направи повечето игри да изглеждат с максимално добра картина, като ги изпълнява с по-висока разделителна способност.

 

Терминът „изкуствен интелект“ е измислен през 1956 г. - едва две години преди ядреният физик Уилям Хигинботъм да създаде първата видео игра в света, наречена Tennis for Two. Оттогава насам тези две дигитални технологии се развиват паралелно и се преплитат, за да създадат най-доброто изживяване за играчите. 

Игрите са идеалната платформа за изграждане и тестване на AI модели със своята сложност, изчислителен характер и огромния обем данни, които генерират. Пробивът за AI в игрите дойде през 2016 г., когато AlphaGo, компютърна програма, разработена от компанията за изкуствен интелект на Google DeepMind, предизвика топ играча на Go Лий Седол и демонстрира, че една машина може да стане достатъчно умна, за да победи човешки шампион в тази древна и изключително сложна игра. По-късно се появи и DeepStack - първият изкуствен интелект, способен да победи професионални играчи в Texas Hold'em No Limit - един от най-популярните варианти на покер, който изисква различни умения и задълбочени познания в правилата на играта. Тези постижения, както и подобни експерименти в различни игри, помогнаха на учени и инженери да достигнат нови нива в изследванията и приложенията на умните машини в сферата на игрите.

Съществуват два ключови типа изкуствен интелект в игрите. Първият е игрови или детерминиран ИИ, при който всеки изход е предварително зададен като отговор на определено действие и ход. Вторият вид е генеративен (или недетерминиран) AI, при който резултатите непрекъснато се променят и адаптират спрямо ситуацията. С напредъка на AI през годините, игрите могат наистина да се пригодят въз основа на всяко действие, което играчът предприема. По този начин генеративният изкуственият интелект може да повлияе на много аспекти от игрите, като ги направи по-отзивчиви, вълнуващи и реалистични. Той може да помогне за приспособяване на игровите изживявания спрямо способностите и уменията на потребителя в дадената игра, да създаде оригинални виртуални светове, както и да елиминира опасността от твърде предсказуеми сценарии в игрите. Това носи позитиви не само за играчите, но и за разработчиците на игри, които традиционно трябва да правят компромиси между цена, качество и скорост на развитие на пазара. Ето няколко конкретни насоки, в които изкуственият интелект вече оказва позитивен ефект върху света на игрите.

На първо място възможностите на ИИ имат голямо отражение върху така наречените non-playable characters (NPC) или неиграещи герои. Те са автоматизирани участници в игрите, които не се контролират от играчите, но имат определена роля. Често тези герои са твърде монотонни, еднообразни и служат по-скоро за пълнеж, но това може да се промени благодарение на изкуствения интелект. Напредналите технологии могат да им придадат индивидуалност и самостоятелни характеристики, както и да направят възможна комуникацията и интеракцията между играчите и неиграещите герои без необходимостта от предварителен сценарий, благодарение на езикови модели като ChatGPT.

Според Kylan Gibbs, съосновател и CPO на Inworld AI: „Хората са разказвачи на истории. Привлечени сме от разкази, които ни помагат да разберем света около нас. Същото важи и за света на игрите – колкото по-потапяща и правдоподобна е една история, толкова повече искаме да останем вътре в нея. Така че наистина не е изненадващо, че толкова много геймъри искат да отключат по-дълбоки истории чрез тези интеракции с NPC."

Възможно е да се използват невронни мрежи, които да се адаптират персонално към всеки играч и да оптимизират изживяването и увеличат максимално тяхната ангажираност, забавление и предизвикателство в играта. Много компании за игри, като SEED (EA), вече работят за разработването на неиграещи герои с активиран изкуствен интелект, които се обучават чрез симулиране на топ играчи.

Освен от гледна точка на героите в играта, изкуственият интелект има потенциала да увеличи производителността на симулациите в онлайн игрите, да подобри визуалните ефекти, както и да ги направи значително по-естествени и реалистични. AI е добър в предсказването на бъдещето в сложни системи и затова може да се използва за пресъздаване на нови виртуални игрални светове и среди с осветление в реално време.

С интегрирането на технологиите за виртуална и разширена реалност, AI отваря още по-вълнуващи начини да направим видеоигрите по-завладяващи и интерактивни. Например, AI upscaling е удобна функция за подобряване на графиките на онлайн игрите и максимално доближаване на изображенията до реалния живот. Например захранваното от AI мащабиране на технологичния гигант Nvidia може да се използва за подобряване на качеството на изображението и да направи повечето игри да изглеждат с максимално добра картина, като ги изпълнява с по-висока разделителна способност.

 

Гласували общо: 1 потребители