Турбуленцията при полетите се е увеличила в резултат на климатичните промени със затоплянето на планетата, твърдят изследователи от британския университета в Рединг.
Учени от университета в Рединг са установили, че силната турбуленция се е увеличила с 55% между 1979 и 2020 година, вземайки за отправна точка типично натоварен северноатлантически маршрут. Те са изследвали турбуленцията на чистия въздух, която е по-трудна за избягване от пилотите.
Увеличението се отдава на промените в скоростта на вятъра на голяма надморска височина, поради по-топлия въздух от въглеродните емисии. Би Би Си цитира професор Пол Уилямс, съавтор на изследването, който казва, че трябва да се инвестира в подобрени системи за прогнозиране и откриване на турбуленции, „за да се избегне превръщането на по-грубия въздух в по-неравни полети през следващите десетилетия“.
Професорът пояснява, че повишената турбуленция се дължи на по-голямата напречна сила на вятъра в струйния поток, представляващ вятърна система, духаща от запад на изток между 8 и 11 хиляди метра над земната повърхност, предава БНР.
Тази система съществува до голяма степен поради разликата в температурите между екватора и полюсите. Докато сателитите не могат да видят турбуленцита, те могат да видят структурата и формата на струйния поток, което позволява той да бъде анализиран.
Турбулентните полети са не само неприятни, но могат да причинят и наранявания. Силната турбуленция е много рядка, но турбуленцията на чистият въздух може да се появи изненадващо, когато пътниците не са закопчани.
Турбуленцията при полетите се е увеличила в резултат на климатичните промени със затоплянето на планетата, твърдят изследователи от британския университета в Рединг.
Учени от университета в Рединг са установили, че силната турбуленция се е увеличила с 55% между 1979 и 2020 година, вземайки за отправна точка типично натоварен северноатлантически маршрут. Те са изследвали турбуленцията на чистия въздух, която е по-трудна за избягване от пилотите.
Увеличението се отдава на промените в скоростта на вятъра на голяма надморска височина, поради по-топлия въздух от въглеродните емисии. Би Би Си цитира професор Пол Уилямс, съавтор на изследването, който казва, че трябва да се инвестира в подобрени системи за прогнозиране и откриване на турбуленции, „за да се избегне превръщането на по-грубия въздух в по-неравни полети през следващите десетилетия“.
Професорът пояснява, че повишената турбуленция се дължи на по-голямата напречна сила на вятъра в струйния поток, представляващ вятърна система, духаща от запад на изток между 8 и 11 хиляди метра над земната повърхност, предава БНР.
Тази система съществува до голяма степен поради разликата в температурите между екватора и полюсите. Докато сателитите не могат да видят турбуленцита, те могат да видят структурата и формата на струйния поток, което позволява той да бъде анализиран.
Турбулентните полети са не само неприятни, но могат да причинят и наранявания. Силната турбуленция е много рядка, но турбуленцията на чистият въздух може да се появи изненадващо, когато пътниците не са закопчани.
Гласували общо: 1 потребители