Всичко в Мандалите на Тоню изглежда самородно възникнало и с цел да даде някаква утеха на предмета, на мястото, на автора. С такива произведения е трудно да започнеш на „ти". Такъв е случаят на Тоню Цанев - особняк и чешит без обжалване.
Художникът живее в село Гранит, грижи се за читалището и е клисар в църквата. Нарича галерия Гая, в която излага от петнадесет години, „уютен храм на Матриархата". Може би заради баланса в природа и в културния живот Мандалите му са патриархални, като някакви заръки на Бащата, които Синът така и няма да разбере навреме.
Експозицията Мандалите на Тоню е направо смущаваща. Но е неправилно да се мисли, че авторът е обсебен от Изтока и че е концентриран в неговите символни изображения. Таню Цанев само използва формата на символа „мандала", за да налее в него собственото си съдържание. И е нито модерен, нито съвременен. Интуитивно постмодерен е. Материал за работите си той открива на бунището на материалната култура: дървени полици, дървени рамки за огледала, лопати за фурна, шкафове без утилитарни функции, рамки за прозорци. Вичко - използвано за основа на живописта му. Буквално.
Текст Ивана Мурджева / Фотография Васил Танев
Още любопитни и полезни статии:
- Изложба с архивни фотографии на Панайот Бърнев дава нов поглед на стара София
- Балканско издание на фестивала за дизайн на персонажи PICTOPLASMA във Варна през септември
- Новата изложба на Нина и Иво Петрови: Моменти и усещания, за които мечтаем (СНИМКИ)
- Фотографското онлайн списание Obscura Mag с национален фотографски конкурс
- "Книгата на мечтите", се завръща с втора дата догодина
- Танцовата премиера на "Есмералда и Раймонда"
- Ателие 28 и Иван Доков представят Архив I: София, фотокнига и изложба
- На 23 ноември се открива изложба на Валентина Шарра в София
- Изложбата „Преглед на българския дизайн 2023“ проследява взаимодействието между дизайнери и производители
- Стотици гости отпразнуваха Лунния фестивал с Маутай
Коментари