Когато Мина Милева - български аниматор с дългогодишна кариера в Лондон - решава да разкаже за преподавателя си от ВИТИЗ Антони Траянов, едва ли си е представяла, че ще прави политически филм. Двете с актрисата Весела Казакова искат просто да открият за света един от магьосниците на българското анимационно кино, за когото се знае твърде малко. Историята на чичо Тони (така го е наричала една негова братовчедка, а оттам после и всички останали) обаче е покрита с мръсната пяна на конюнктурата и няма как да се говори за него, без да се опише времето и средата, в които е работил. А те, за съжаление, се оказват много по-решаващи за съдбата му фактори от таланта.
Тримата глупаци сигурно е най-известната българска анимация, покрай която Доньо Донев се превръща във всенародно обичан режисьор през соца. Само че киното се прави от много хора и някои от тях понякога остават в сянка. Нещо такова се е случило и с чичо Тони, работил неотлъчно в тандем с Донев - Доньо давал идеите и пишел сценариите, а Тони им вдъхвал живот върху аниматорската просветка. Понякога е правел и доста повече, докато Доньо е пътувал по фестивали да обира лаврите. А когато един ден вече не иска да е в сянка, за да направи собствен филм, чичо Тони е уволнен дисциплинарно и не му остава друго, освен да се хване като строителен работник на скелето на Японския хотел (днешния Кемпински-Зографски). За да черпи идеи за етюди и гегове в очакване на времето, когато пак ще му се отдаде възможност да създава.
Работата е там, че Доньо Донев е бил близък с властта и, както знаем, е в списъците с агенти на Държавна сигурност, докато чичо Тони си е вършел работата и е нямал време за глупости. И ако е останал „малък", то е защото явно е имал голямо достойнство и е предпочитал да лее бетон, отколкото да се влее в партийните редици. Без да напада Доньо Донев, този иначе визуално изпипан и деликатен филм изяснява някои факти, докато прецизно подбраните архивни кадри говорят сами по себе си. На фокус е най-вече чичо Тони, който с чувство за хумор описва абсурдите на времето. И говори за работата си с любов, каквато се чете в очите на хората, открили призванието си.
Наивно смятахме, че да се казват тези неща в България, вече не е проблем. Подходът на авторките също е непредубеден в това отношение - филмът в крайна сметка е много повече портрет на чичо Тони, отколкото на заобикалящата го среда, и целта им едва ли е била да вдигат революция. Още с появата си на Киномания обаче, филмът бе атакуван с обвинения в евтин популизъм и клевети от хора във филмовата общност. Без да сме адвокати на Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС, подозираме, че подобни реакции са белег за важността му, а истината за онова време явно все още е неудобна. И е хубаво, че Мина Милева и Весела Казакова са свободни хора, които боравят с нея без скрупули, в желанието си да разкажат историята на един смислен човек.
С една
дума
АНИМАЦИЯ.
Humorous Phases of Funny Faces от 1906-а на американеца Джеймс Стюард
Блактън се счита за първия изцяло
анимационен филм в историята на киното.
Колкото до България, ако питаш чичко
Google, ще ти каже, че първата
анимация у нас е дело на Тодор Динов от
началото на соца, но опити е правил още
Райко Алексиев през 1915-а.
Текст Мариана Христова
Още любопитни и полезни статии:
- "Присила" на София Копола тръгва по кината от 5 април (ТРЕЙЛЪР)
- Носители на "Оскар" са част от 28-ия София Филм Фест
- Най-новите филми на Вим Вендерс и София Копола идват на София Филм Фест
- София Филм Фест разкрива първите 6 заглавия от Международния конкурс
- Световноизвестната полска режисьорка Малгожата Шумовска представя на София Филм Фест най-новия си филм
- Най-новите филми на Кен Лоуч и Нури Билге Джейлан идват на София Филм Фест
- Филмът "Барби" премина 1 милиард долара
- 10 издание на „Кино за пътешественици”
- „Тар” противопоставя човека и изкуството
- Грандиозен Ден на шегата с Комеди Клуб София – 11 април
Коментари