Макар и далеч от физическия портрет на военния следовател Джак Ричър - главния герой на поредицата от 17 криминалета на Лий Чайлд (творческото алтер его на писателя Джим Грант), който е висок като исполин и здрав като канара - 50-годишният Круз е в убийствена форма и с лекота ни заблуждава, че може да спука от бой петима едновременно.
В романите на Лий Чайлд Джак Ричър е самотен мистериозен особняк, който не притежава нищо свое, и единствената му страст е да закове лошите. Режисьорът и сценарист Кристофър Маккуори (между другото, автор на крими шедьовъра Обичайните заподозрени) успява да направи от един лековат „пълп фикшън" изтънчен криминален трилър, който в същото време е достатъчно олдскуул, достатъчно мрачен и достатъчно екшън.
Лий Чайлд използва кратки изречения. Със същата икономия на средства действа и Маккуори. Без никакво суетене режисьорът те спуска насред действието: снайперист сглобява пушката си на обществен паркинг и застрелва петима преминаващи. Понеже е достатъчно глупав да остави на местопрестъплението гилза и в автомата за паркинг да пусне монета с отчетлив издайнически отпечатък, съвсем скоро детектив Емерсън (Дейвид Оуйелоу) арестува Джеймс Бар (Джоузеф Сикора), а прокурорът Алекс Родин (Ричард Дженкинс), който никога не е губил дело, е готов да напише обвинителния акт. Бар обаче е корав бивш военен, който не отронва нито дума, с изключение да това да поиска да повикат Джак Ричър.
Ричър не му е приятел. Дори напротив - убеден е, че навремето Бар се е измъкнал от обвинение в убийство, благодарение на технически подробности. Само че колкото повече задълбава в случая заедно с адвокатката на Бар - Хелън Родин (Розамунд Пайк), която за допълнителна пикантерия е дъщеря на прокурора - толкова повече се убеждава, че Бар е набеден.
Като чистокръвен екшън, Джак Ричър не пропуска да даде на феновете онова, което очакват - ръкопашни боеве, преследвания с коли, стрелба. За онези с по-високи изисквания, Маккуори е поканил Вернер Херцог. Германският режисьор е вдъхновяващ като злия, от чието минало наднича страховит съветски ГУЛаг, без капка жалост в сърцето.
с една дума
ГУЛаг.
Абревиатурата на руски означава Главно управление на лагерите и на местата за
лишаване от свобода - трудовите лагери, в които наред с обикновени престъпници
съветската власт от 1930-а до 1960-а затваря и всякакви политически затворници.
Текст Евелина Турмакова
Още любопитни и полезни статии:
- "Присила" на София Копола тръгва по кината от 5 април (ТРЕЙЛЪР)
- Носители на "Оскар" са част от 28-ия София Филм Фест
- Най-новите филми на Вим Вендерс и София Копола идват на София Филм Фест
- София Филм Фест разкрива първите 6 заглавия от Международния конкурс
- Световноизвестната полска режисьорка Малгожата Шумовска представя на София Филм Фест най-новия си филм
- Най-новите филми на Кен Лоуч и Нури Билге Джейлан идват на София Филм Фест
- Филмът "Барби" премина 1 милиард долара
- 10 издание на „Кино за пътешественици”
- „Тар” противопоставя човека и изкуството
- Грандиозен Ден на шегата с Комеди Клуб София – 11 април
Коментари