Заснет
по пиесата Le
Dieu du carnage на французойката с израелски произход
Ясмина Реза (съавтор и на сценария
впрочем), най-новият филм на Роман
Полански е повече телевизионен театър,
отколкото кино, но това не му пречи да
е убийствено забавен.
Класическата
театрална максима за единство на време
и място е спазена
отвсякъде:
действието се развива в рамките на
няколко часа в един нюйоркски апартамент,
където се срещат семейство Коуан и
семейство Лонгстрийт, за да обсъдят уж
цивилизовано защо синът на първите е
праснал челно с бухалка сина на вторите.
Докато Лонгстрийт поне отначало го
играят самото благоприличие, то Коуан
не си поплюват още от вратата - Алън
Коуан (хладнокръвно циничен Кристоф
Валц) не спира да урежда бизнес дела по
телефона с някой си Уолтър, а жена му
Нанси (сдържано сексапилната Кейт
Уинслет) е видимо отегчена и припряна
да приключи с цялата палячовщина.
Лонгстрийт на отсрещния фронт запазват
самообладание, докато Нанси не повръща
върху албумите с репродукции на Пени
(Джоди Фостър с фригидно излъчване),
вследствие на което тя яко истерясва и
оплаква омазания до последна корица
Оскар Кокошка, а съпругът й Майкъл
(подобаващо смотан Джон С. Райли) започва
да се суети нервно. Откровени обиди
заваляват на парцали от двата фланга и
вместо да си разделят набързо, както
възнамеряват в началото, всички се
напиват дружно, за да лъснат окончателно
невротичните им комплекси и сексуални
фрустрации. През това време обаче двете
синчета сколасват да се спогодят по
мъжки.
Лесно
е да си представим колко откровено са
се забавлявали Роман Полански и Ясмина
Реза, докато са сглобявали образите на
четиримцата. Не е случайно също, че
мястото на действие е преместено от
Париж (както е в пиесата, виж откъс от
оригиналния текст тук)
в
Ню Йорк - в този си вариант сценарият
се гаври с лицемерните порядки в
американското семейство и клиширания
му образ, покрай което Полански успява
да се поебава и със собствената си нелепа
юридическа ситуация, причинена му пак
от американците. Както е известно,
режисьорът не припарва в САЩ от години,
заради висящи обвинения в педофилия,
но това не му пречи да се появи епизодично
във филма като любопитен манхатански
съсед, който злорадства над чуждите
скандали. С това намигване сякаш показва
среден пръст на съдебната система и
продължава да се забавлява като палаво
дете, нахлуло без разрешение в съседския
двор, нищо че догодина чуква осемдесетака.
с
една дума
ФАРС.
Театрален комедиен жанр с корени в
гръко-римския
античен
театър,
който
набира скорост през Средновековието в
Западна Европа, най-вече във Франция.
Целта му е да те разкости от смях, но не
чрез пародия и падащи от столове хора
като при бурлеската, а по-скоро с
интелектуален хумор - обикновено черен
или направо циничен.
Текст Мариана Христова
Още любопитни и полезни статии:
- "Присила" на София Копола тръгва по кината от 5 април (ТРЕЙЛЪР)
- Носители на "Оскар" са част от 28-ия София Филм Фест
- Най-новите филми на Вим Вендерс и София Копола идват на София Филм Фест
- София Филм Фест разкрива първите 6 заглавия от Международния конкурс
- Световноизвестната полска режисьорка Малгожата Шумовска представя на София Филм Фест най-новия си филм
- Най-новите филми на Кен Лоуч и Нури Билге Джейлан идват на София Филм Фест
- Филмът "Барби" премина 1 милиард долара
- 10 издание на „Кино за пътешественици”
- „Тар” противопоставя човека и изкуството
- Грандиозен Ден на шегата с Комеди Клуб София – 11 април
Коментари