През изминалата година Холивуд показа достойна за уважение слабост към екранизираните биографии, които инжектират в американското национално самочувствие нови хоризонти за живот. Динозаврът Клинт Истууд отправи диригентската си палка към съвремието и така овековечи обикновеното битие на един тексаски фермер, отдал живота си на военни мисии в Ирак, чрез Американски снайперист. За средностатистическия зрител подобни визуални атаки са повод за гордост, за киноспецовете, въпреки множеството номинации, Американски снайперист е неочаквано разочарование. Ето защо второто пълнометражно превъплъщение на отличената с Оскар и Златен глобус изкусителка Анжелина Джоли, в качеството й на режисьор след игралния й дебют от 2011 Земя на кръв и мед, заслужава внимание. В сравнение с Американски снайперист, Несломен е малко по-добър случай.
Филмът е посветен на живота на Луи Замперини - шампион от Олимпийските игри в Берлин през 1936, който прекарва над 2 години като военнопленник в японските затворническите лагери Омори и Ноетсу. През Втората световна война той е зачислен в американските военно-въздушни сили. По време на мисия, бомбардировачът с екипа на Замперини е свален край Тихия океан. Трима са оцелелите и след 45 дни без храна и вода крушенците са „спасени" от японски военен кораб. Дали тази случайност е за предпочитане пред страшните тихоокеански акули Замперини (Джак О'Конъл) разгадава в процеса на своето затворничество. Той е измъчван от Уатанабе-Птицата (Такамаса Ишихара) - млад и амбициозен японски войн, припознал в Луи достоен съперник по мъжество и смелост, чийто дух трябва да бъде прекършен на всяка цена. Така Уатанабе нарочно преследва Замперини във всеки лагер, за да продължи своята игра „погледни ме в очите" - в традицията на отношенията между врагове.
Несломен сюжетно се развива върху пластовете на миналото и настоящето, от което започва киноразказът - поредната въздушна битка е аранжирана със спомени от детството на бързоногото италианче в годините на американската икономическа депресия. Заради някои от картините, свързани с японските лагери, след премиерата на филма през ноември 2014, японски сдружения с националистичен характер започват кампания срещу Анжелина Джоли. Въпреки множеството си номинации и награди, Несломен не е филм шедьовър, но все пак гали окото с монолитните си баталните сцени, с добрия общ план на кадрите и с цветовата си естетика. Актьорите са предимно от Великобритания и старата английска школа си казва думата, въпреки младостта на изпълнителите в главните роли. В сценария участват едни от най-добрите представители на независимото американско кино - братята Итън и Джоел Коен, така че сюжетът е построен като учебник по всички правила на стройния разказ. Несломен не е от ранга на Щастлива Коледа, мистър Лорънс, който през 80-те на миналия век събра на екран Такеши Китано, Дейвид Боуи и Руичи Сакамото като разкри същността на японските лагери и все пак лентата на Джоли обогатява пейзажа с естетика, лишена от натрапчива патетичност. Несломен е филм за всяка секунда, изпълнена с болка, предопределяща трънливия път на вярата и силата на човешката воля.
{{trailer}}
Текст Елица Матеева
Още любопитни и полезни статии:
- "Присила" на София Копола тръгва по кината от 5 април (ТРЕЙЛЪР)
- Носители на "Оскар" са част от 28-ия София Филм Фест
- Най-новите филми на Вим Вендерс и София Копола идват на София Филм Фест
- София Филм Фест разкрива първите 6 заглавия от Международния конкурс
- Световноизвестната полска режисьорка Малгожата Шумовска представя на София Филм Фест най-новия си филм
- Най-новите филми на Кен Лоуч и Нури Билге Джейлан идват на София Филм Фест
- Филмът "Барби" премина 1 милиард долара
- 10 издание на „Кино за пътешественици”
- „Тар” противопоставя човека и изкуството
- Грандиозен Ден на шегата с Комеди Клуб София – 11 април
Коментари