Свежите, непретенциозни и смислени трагикомедии за неволите на бита са рядкост, а когато са и радост за окото от чисто естетически ъгъл, направо предизвикват еуфория.
Нещо такова ни причини Oh Boy на младия германец Ян Оле Герстер и нищо чудно, е се е справил блестящо още с първия си филм - в киното влиза през компанията на Том Тиквер и снимачната площадка на Сбогом, Ленин!, където е асистент-режисьор. Не изключваме в Oh Boy да има биографичен момент, инак не си представяме как му се е получило толкова искрено.
Сюжетът следи отблизо един кофти ден на трийсетгодишния берлинчанин Нико. Всичко започва с истерична жена в леглото и завършва с друга истерична жена, чийто проблем е, че така и не стигат до леглото. Между едното и другото събитие Нико не успява да надхитри психотест за отнета шофьорска книжка; открива, че издръжката от баща му е секнала, защото той така и не завършва тикания с години университет; а в целия шибан град няма откъде едно кафе да си купи - ту машината не работи, ту банковата карта отказва, а и служителите вдигат рамене, защото отдавна не могат да се борят с технологията. На Нико му става едно сиво и тъпо, а на нас пък леко комично - заради увесения му нос на фона на небрежен петдесетарски джаз и черно-бяла, но слънчева визия, съвсем в унисон с чаровния Берлин.
От една страна Oh Boy е филм за порастването, а Нико е от героите, отлагали твърде дълго този момент. При все това ни е симпатичен с безхаберието си и някак го разбираме - зрелостта в света, който обитаваме, е равна на конформизъм и те превръща в скучен чичко, за когото е препоръчително да забрави мечтите си, инак боли. Затова Нико е упорит в нежеланието да приеме реалността, дори когато по всичко личи, че ще се наложи. И се лута из града, който символизира свободата на днешна Европа, в търсене на поне още една глътка лична свобода.
с една
дума
БЕРЛИН. Най-хипстърският град в Европа, вероятно
защото е чувствително по-евтин за живот от повечето европейски столици и,
съответно, подходящ да се мотаеш и да го раздаваш куул. Хип кварталите в
момента са Кройцберг, Нойкьолн и Фридрихсхайн, но Пренцлауер Берг и Байришер
Плац също не са за подминаване.
Текст Мариана Христова
Още любопитни и полезни статии:
- "Присила" на София Копола тръгва по кината от 5 април (ТРЕЙЛЪР)
- Носители на "Оскар" са част от 28-ия София Филм Фест
- Най-новите филми на Вим Вендерс и София Копола идват на София Филм Фест
- София Филм Фест разкрива първите 6 заглавия от Международния конкурс
- Световноизвестната полска режисьорка Малгожата Шумовска представя на София Филм Фест най-новия си филм
- Най-новите филми на Кен Лоуч и Нури Билге Джейлан идват на София Филм Фест
- Филмът "Барби" премина 1 милиард долара
- 10 издание на „Кино за пътешественици”
- „Тар” противопоставя човека и изкуството
- Грандиозен Ден на шегата с Комеди Клуб София – 11 април
Коментари