Възвишение

icon
Sofialive.bg

Първото, с което Възвишение те удря по главата, несъмнено е езикът. Няма друг български роман, който така упорито, увличащо и умно да възкресява една отминала форма на езика ни. Тук това е цветният, вкусен и радостно хаотичен език на възрожденците. За целта са нужни инат и остроумие, пред които си длъжен да свалиш капа и с думите на разказвача да възкликнеш: „Ибах та в чапкънина!"

Неоспорим факт е, че езикът прави тази книга, но тя не е само език. Като разказва за двама възрожденски образи, полу-революционери, полу-разбойници, като ни вкарва в света на техните разсъждения, Възвишение в крайна сметка казва много за българската култура и манталитет въобще. И веселото остроумие не бива да заблуждава - защото някои от прозренията й са доста мрачни, а на финала реалността удря като парен чук. Това е роман-провокация, който вече жъне бая похвали, но със сигурност ще отнесе и доста храчки.

И още нещо, с което Възвишение е много различен от повечето съвременни български книги. Той разказва за приключения. А сякаш бяхме позабравили, че романът в самия си произход е жанр, увлечен по авантюрното. Ето го и второто, с което Милен Русков се връща към началата, но по ярко постмодерен начин.

Авторът! Авторът!
Милен Русков е роден през 1966 г. и това е третият му роман. Предните два - Джобна енциклопедия на мистериите и Захвърлен в природата - не минаха незабелязано и си създадоха както почитатели, така и отрицатели. Вторият наскоро излезе и в американско издателство, но все ми се струва, че поне у нас за Милен ще се говори още дълго като за автора-на-Възвишение. И не само защото това е първата му книга, в която действието се развива в българска среда.

Нещо подобно
Ако си говорим на какво се опира Милен в изграждането на този възрожденско-разбойнически свят, то податките са доста ясни: шеметните мемоари на хора като Захари Стоянов и Стоян Заимов. (Впрочем, ако гимназиалното образование те е отказало да ги четеш, сега е моментът да разстреляш предубежденията си). За героя-разказвач неизчерпаем източник на вдъхновение е и поемата на Раковски „Горски пътник", която от днешна гледна точка е истински куриоз. Старият Славейков пък не случайно присъства и като епизодичен герой в книгата. Но ако питаш за съвременен автор, който така методично и остроумно стилизира отминала епоха с езика й, сещам се за англичанина Питър Акройд, а защо не и Антъни Бърджис. А методът на разказване, с многото отклонения и парадокси, определено ме води към един още непреведен у нас класик на британския роман - Лорънс Стърн.

Романът Възвишение на Милен Русков е в близката книжарница, струва 13 лв.,
изд. Жанет-45

Текст Ангел Игов / Фотография Васил Танев

Пише в списание Хоремаг и нека чаровната й усмивка не те заблуждава - държи под око новите заведения и не пести критиките си