„Каква необикновена и интересна група”, сподели с мен Жан-Жак Бърнел, басистът на британските икони Stranglers на един концерт в Скопие в началото на новия век. Ако го бе казал за собствената си група, също щеше да е вярно, но в случая си говорехме за Laibach. „Няма други като тях и на всичкото отгоре се обличат като нацисти, а всъщност философията им е точно обратната”, добави той.
Жан-Жак далеч не е единственият прочут музикант, който е фен на Laibach. Влиянието им се простира навсякъде, от безброй martial industrial артисти до Rammstein и обратно.
От 1980 насам словенците ни хипнотизират и изумяват с черния си хумор, мрачна комедийност, маршово-тържествен абсурдизъм и силно концептуален индъстриъл водовъртеж.
Прокламациите им, манифестите и дори просто интервютата им карат мнозина да се чудят дали тези пронизващо интелигентни типове наистина говорят сериозно или ни се подиграват. Най-вероятно и двете.
В началото Laibach твърдяха, че са гледали The Beatles и The Rolling Stones в най-наперения им и гиздав период (втората половина на 60-те) и са стигнали до извода, че някакъв вид униформа е ключов елемент при създаването на рокенрол митология. Лишени от възможността да пазаруват из Савил Лоу или в бутици като Granny Takes A Trip и Biba, те първоначално използват униформите си от тогавашната югославска армия. Заедно с военни димки по време на концерт. Съчетано с черните кръстове на Малевич, видеоекрани, прожектиращи Тито и порно филми, плюс маршова музика с войнишки напеви, не е никак чудно, че Laibach бързо са забранени и подгонени към дисидентски статут от бурна вълна обществено неодобрение.
Постоянни ги наричат фашисти и нацисти, а те отговарят загадъчно: „Ние сме толкова фашисти, колкото Хитлер е художник.”
В средата на 80-те те се чупиха в Англия, където първо Cherry Red Records, а после създадената от величествения Даниъл Милър Mute Records ги оцениха, приютиха и останалото, както се казва, е история.
Сред по-широката публика Laibach са известни с потресаващи кавър версии на всичко от “The Final Countdown” на Europe до “Live is Life” на кошмарните австрийци Opus, а музиката на Queen често присъства в един или друг (най-често извратен) вид в творенията на неусмихващите се на публични места словенци.
Предвид това, че изкуството им черпеше вдъхновение предимно от тоталитаризма в годините на Студената война, след нейния край и особено преди около десетина години, Laibach вече бяха считани за ретро и то не чак толкова куул такова.
Новият им албум Spectre обаче засяга актуални теми като WikiLeaks, Едуърд Сноудън, отслабването на евро валутата и Арабската пролет, а вечната им ненавист към всякакъв вид граници, критиката към неолибералния капитализъм и създадената от тях „държава” Ново Словенско Изкуство (Neue Slowenische Kunst – NSK) са предшестивеници на организации като Occupy и Anonymous. Естествено, в Sofia Live Club отново ще се продават партийни книжки, този път концептуално свързани със съвсем пресния им запис.
Знаем какво да очакваме от Laibach - стилна и стриктна хореография, силна визия, великолепна музика. Не знаем обаче как ще изглеждат този път на сцена и то в клуб, буквално пред нас.
Laibach са в Sofia Live Club в сряда, 21 май
Билети по 45 лева от Tixgate, 50 лева на входа на клуба
Текст Насо Русков
Още любопитни и полезни статии:
- Stereo MC'S идват в София за концерт на 15 ноември, ANGERFIST - дни след тях
- "Аз съм София" представя: Клавирен рецитал на София Меликян на 20 септември
- D2 с концерт на 18 септември в "Маймунарника" с Дичо и още специални гости
- Концертът на Ед Шийрън в София на 31 август: Най-важното, което трябва да знаете
- Брус Дикинсън в София
- "Да подкрепим младите изпълнители!": Как премина първата вечер на A to JazZ
- A to JazZ 2024 започва: Очакват ни над 30 артисти, много музика и различни целодневни активности
- Пълна програма на SOFIA LIVE FESTIVAL: Какво да очакваме от 21 до 23 юни
- A to JazZ 2024: Над 30 артисти от четири континента
- Jaya The Cat и Q-Check подгряват Dubioza Kolektiv в Созопол
Коментари