Трап отклонения

icon
Sofialive.bg

През последните години трапът достигна нови хоризонти. Някои от тях прекалено комерсиални за нашия вкус, но други попадат право в целта. Тежките бас линии винаги са ни привличали - при добър саунд и те удрят право в сърцето, за да създадат усещане за недосегаемост. Вероятно точно това е и причината този стил да придобие такава популярност - малко или много се чувстваш гангстер. Тежък гангстер при това, който се рее из безплътната вселена на дълбокия саунд. Интересът на столичани към тази музика е вече факт и даже си имаме няколко представителя - Sava, Diamondz, Manners и др., които се борят жанрът да пробие и на българската сцена. A феновете бавно, но славно се множат.

Кратка история
Понятието трап се ражда в гето средите на Атланта, Джорджия през ранната 1990-а. Трап е мястото, където се осъществяват дилърските мероприятия. Тоест, продават се наркотици. Рапъри като UGK, Three 6 Mafia, Cool Breeze, Master P и Ghetto Mafia вкарват термина в лириките си, описващи суровия начин на живот в мизерията, която те сграбчва и няма никакво намерение да те пусне. Освен ако не попаднеш на топ местата в музикалните класации.

В началото на новия милениум трапът започва да се превръща от реално място в музикален жанр. Момчетата от улицата стават звезди, а бедността и мизерията остават някъде в миналото, надвиснали като черен облак в слънчев ден. Игнорираме напълно лигавите псевдо гангстери, които никога не са излизали от богаташките си квартали. Въздух под налягане. За съжаление има и хора от гетото, които се продадоха, а в текстовете се набляга повече на лесните пички, силата на парите и количеството употребявана дрога. Но славата и богатството не са шега работа и не са за всеки. Прощаваме им.

Ако не си чувал за първосъздателите на трапа, то със сигурност си клатил дупе на фона на T.I., Young Jeezy, Gucci Mane, Rick Ross, Juicy J (член на Three 6 Mafia, първата снимка в Галерия), и другите им колеги в бранша. A от диджеите по-известни са Baauer (на третата снимка в Галерия), Mayhem, Dj Smokey (на втората снимка в Галерия), Flosstradamus и т.н. Няма да се впускаме в по-ъндърграунд имената, защото талантите хич не са малко. Някои от основните елементи от трап инструменталите пък си пробиват път и в прозиведенията на съвсем различни по стилово отношение артисти (предимно от електронната музика) - вулгарните текстове се заменят с нежни вокали, а агресията отстъпва пред красотата. С други думи - има бъдеще за тази музика. Но колко ще бъде то, можем само да гадаем.


Тънкостите в звученето
Границата между трапа и грайма е доловима, но само за онези, които знаят какво слушат. Основната разлика се крие в произхода на двата субжанра. Граймът произлиза от, т.нар. стил гараж и се прокрадват елементи от дръм енд бейс и джънгъл направленията, а меката на тази музика е кралство Великобритания. Сред по-известните представители се нареждат персонажи като Skepta, Wiley, Frisco, P Money, D Double, JME и др.

Колкото до трапа негов татко е хип-хопа, който се трансформира в многопластово музикално творение. За основата са характерни тежки и продължителни суб-бас линии, които варират между 60 и 20 херца - честоти, които по-скоро се усещат, отколкото се чуват. Или дълбоки барабанни удари 808, чието име идва от машината виновник за тези звуци. Към тях се прибавят двойни фусове - звуци, от чинелите на барабаните, като темпото им може и да е по-бързо.

Черешката на тортата е съвкупност от звуци, имитиращи всякакви други духови, струнни и клавишни инструменти. Тук се крие творческият елемент, който определя разнообразието в жанра. Определяме ги като имитация, защото изпълненията и записите с лайв бенд не са присъщи за трапа, но един такъв опит със сигурност би развълнувал любопитството ни. Следим зорко какво се случва в трап средите и честно казано имаме известни очаквания към артистите, отдали се на дълбокото бас звучене.

Текст Мина Иванова

Тази събота - 17 септември, е първото за сезона издание на Трап Цензура,
на което българските представители на трап музиката ще се развихрят зад пулта