В последните 15 години няколко пъти в публичното пространство се появява въпросът за квота за българската музика в държавните, или направо - във всички медии. Понякога повдигнат от институции като Мюзик Аутор, понякога от политици, понякога - от самите музиканти. В зората на поп фолка, в истерията по румънското евродиско, в изненадата, когато българска песен се оказа хитът на годината. Като балон с въпросителна, който само чака някой отново да му вдъхне малко въздух под налягане. Ето и опростена схема на разговора:
Някой си: Трябва да
има квоти българска музика! Така ще
спасим българщината! Така е във Франция,
Канада, Австралия...
Радио директорите: Ние си имаме формат! Никой не иска да
слуша нискокачествена българска музика!
Това е свободен пазар, ако правехте нещо
качествено, самите хора щяха да искат
да ви слушат.
Музикант 1: Ние
правим качествена музика, ама не я
въртите.
Музикант 2: Ако
хората знаеха от вас за нас, щяха да
искат да ни слушат.
Музикант 3: Добре,
ще почна да правя това, което вие
определяте за качествено - денс хип-хоп
и румънско евродиско! А сега защо не го
въртите?
Музикант 4: Дреме
ми за тъпите ви квоти, записах песен с
голям спонсор, сега няма
как да не я въртят, без значение дали е
пълно малоумие или супер силен хит.
И така балонът се раздува и спада... За мен въпросът за квотите винаги е бил израз на соц-безпомощност. Това убеждение се потвърди в последната седмица, когато открих изчерпателен архив на политическия дебат и медийното му отразяване - от времето, когато законите за квотите влизат за гласуване в европейските държави преди точно 20 години.
Доводите „за“ и „против“ са абсолютно еднакви. Американската филмова и музикална инвазия съществува навсякъде отдавна. Но ние продължаваме да дъвчем темата с антиглобалистки аргументи, при условие че музикалната индустрия се промени изцяло и проблемът на българската музика според мен е съвсем друг.
Да подкрепим българската
музика
Привидно всичко изглежда
нормално. Имаме естрада
и поп звезди от 90-те. Вечните
им хитове често са в радиостанциите и
по БГ Радио, а изпълнителите са канени
да коментират всякакви теми в разнообразни
телевизионни предавания.
Имаме поп, хип хоп и млади изпълнители от риалити формати и големи лейбъли (Монте мюзик и Вирджиния Рекърдс), които съставляват 99% от българската продукция на гледаните музикални телевизии и слушаните радиостанции.
Имаме и поп фолк, разбира се, който освен в специализираните медии, е от сутрин до вечер във всички телевизии и преса.
И тук започват аномалиите. От четирите рок радиа единствено Z-Rock ежедневно пуска най-големите български рок групи от последните 20 години (Уикеда, Остава, D2, Gravity Co., БТР, Babyface Clan). Телевизиите и по-големите радиостанции почти напълно абдикират от идеята за ротация и най-доброто, което може да се случи, е три до пет минути представяне в някой сутрешен блок или вечерно шоу. В същото време тези групи (заедно с Ревю, Хиподил, Last Hope, Odd Crew и много други) вече повече от десетилетие са най-успешно концертиращите български артисти (бих казала в пъти по-успешни от който и да е поп певец), с голямо количество качествена аудио- и видеопродукция, която остава тотално скрита от масовата аудитория.
Да влезем още по-дълбоко. Ако Миленита и Nasekomix по някакво странно стечение на обстоятелствата са над повърхността, какво се случва с групи със силна фен-база като Bluba Lu, Help Me Jones, Rubikub, Mental Architects, Tri-O-Five, The Barbarones, Mazut, Roots Rocket Band, които не влизат в никой медиен формат?
А къде въобще са проектите, които в момента имат безспорен успех на международната сцена, нови албуми и клипове и постоянно пълни концерти у нас и в чужбина като Ева Квартет, Bulgara, Теодосий Спасов и Бalkansky, Оратница, Kottarаshky?
Наскоро една поп певица ме попита: „Има ли шанс някоя моя песен да се завърти по City и The Voice?" Отговорих й честно. След това ме попита: „Добре, какво сега трябва да направя - хип хоп дует с Криско ли?". Честният отговор на това би бил: ако държиш да си по MTV, правиш дует с Pharell (примерно); ако искаш да си по The Voice, правиш с Графа, Били Хлапето, Криско, Килата или който там. Ако искаш да правиш турнета, се продаваш на Live Nation; ако искаш да си известен, участваш в риалити предаване у нас и това вдига с 1000 лева цената ти за участия....
Понякога е толкова просто.
Не мога да изброя колко пъти съм стояла в антретата на разни радиа с дискове на адски качествени поп и рок артисти с амбицията да убедя за 20 секунди някого, че тази песен става, че трябва да й се даде шанс. Рядко се получава. По-интересното е, че повечето от тези артисти в крайна сметка станаха популярни. И сега и без да разнасям дискове, ги въртят по всички медии...
Какъв е пропусквателният режим в тесния коридор, определян от медийните директори като „интересно и качествено"? Кой казва, че група или музикант с пълни концерти, хиляди фенове и международен успех не става за показване и е безполезен пред поредното кухо интервю с поп фолк певица?
Да, винаги ще има мейнстрийм и ъндърграунд, но медийната бариера между двете у нас ми се струва нереалистично висока. И ако пазарът (едно оправдание, което винаги е под ръка) не е аргумент за това, каква е причината?
За какво му е на някого
да подкрепя българската музика
В началото на мандата
си Вежди Рашидов обяви, че приоритети
за него са да съхранява културата, да
превежда Антон Дончев на много езици и
да строи музеи. Не мога да изброя колко
правителства преди него не можаха да
измислят дългосрочна стратегия за
културно развитие на страната. Бих
искала да чуя български музикант с
международен потенциал, който е подкрепен
от държавна институция със справедлива
отворена конкурсна процедура да се
развива и да представя страната ни по
международни борси, фестивали и форуми.
Не, въобще не казвам, че държавата трябва
да дундурка изкуствата. Но спортът,
културата и туризмът все пак са неща,
които би трябвало да са приоритет,
особено за последните няколко десни популистки
правителства.
Вместо това българската музика не само няма стратегия за дългосрочно развитие - тя въобще не е на картата на политическите интереси. Лесно е да кажем, че причината е преходът, кризата, безхаберието на директорите на медиите или чалгата. Но българските политици представляват българските граждани. Тогава кой всъщност няма интерес?
НЕ на квотите
Още в средата
на миналото десетилетие става ясно, че
квотната система е като антидепресант
- слага лепенка на мигащата лампа,
успокоява за малко, но не лекува, а често
дори вреди на естествения процес.
Повечето сериозни независими изследвания на квотната регулация, на които попаднах, се успяват категорично да измерят доколко тази система изобщо помага. Например, дори когато 50% от квотата е за нова музика и дебюти, парите отиват при мейджър лейбълите, а малките инди групи остават вън от ротация. Оказва се също, че квотите слабо влияят на продажбите. Често продукцията на нова музика рязко пада след по-малко от пет години, предизвиквайки недоволството на радиостанциите. Повечето страни, въвели квотите в края на 90-те и началото на миналото десетилетие, ги намаляват почти наполовина, преди да са изтекли и десет години. Логично е да сме скептични. Каква обаче е алтернативата?
Квота любов
Преди 20 години единственият
шанс да въртят инди изпълнителя X по
радиото, е договор с мейджър лейбъл.
Сега изпълнителят Х може сам да си
направи радио. На фона на ситуацията у
нас, май трябва да си направи радио.
Да, в България е трудно да се занимаваш с музика. Всъщност, навсякъде е.
Трябва да правиш качествен продукт, да имаш необходимата инвестиция за добър микс и мастеринг, да изграждаш всеки ден фен база и постоянно да комуникираш с нея. Да не спираш да търсиш мениджър, букинг агент и PR, които вярват в теб. Да измисляш нови и нови идеи за промоция. Да правиш повече концерти, песни, да търсиш начини да ги издаваш и да снимаш видеоклипове. Да издирваш спонсори и корпорации, които те подкрепят.
Музиката е за смелите. Ако не вярваш, че има смисъл, по-добре не го прави.
Квотите българска музика биха били тор под немощно растение - ще помогнат донякъде, но не и за истинските проблеми. Органичният естествен растеж е най-сигурният начин за устойчиво развитие. Щом мислиш, че си струва, копай и поливай. И ще цъфнем на правилния път. Ако такъв въобще съществува.
Фотография Васил Танев
Още любопитни и полезни статии:
- Най-спешните ситуации, когато наистина имаме нужда от пари
- Българска роза бе засадена в центъра на Виена (СНИМКИ)
- Различните видове изолации и техните предимства
- Стотици любители на възхитителен джин се потопиха в „Есенция от любовни любопитности“ по време на необикновено парти
- Полезни съвети при тегленето на нов кредит
- Градските предизвикателства пред София: намиране на гъвкави решения за качеството на въздуха
- Сервизи за хранене
- Как да изберем дамско портмоне за подарък?
- Откъде да се сдобием със свежи и модерни попълнения за нашия гардероб?
- Къде ще ви дадат заем без да имате официална заетост?
Коментари