От години София е град на големия трафик и задръстванията. В столицата има прекалено много автомобили, които очевидно наличната пътна инфраструктура не може да поеме. Статистиката показва, че на хиляда човека се падат по около 550-600 коли. Освен това, всекидневно в трафика на София се влива и немалкия брой автомобили на хора от близките населени места, работещи в града. Според изследване на уеб сайта на навигационните системи „TomTom“, сутрин, в пиков час, пътуване с кола в столицата отнема с 58% повече време, отколкото във време с нормален трафик. Вечерните задръствания пък отнемат с 66% повече време на шофиращите.
Освен град на задръстванията, София безспорно е и град на безразборното и неправилно паркиране. Тук обичайна гледка са колите паркирани върху тротоари, в зелени площи, в кръстовища и изобщо кой където намери. Много ми е забавно, когато по телевизията или в социалните мрежи, столичани се възмущават от неправилното паркиране. Еми щом всички са толкова изрядни, кой тогава паркира неправилно, а!?
Освен големия автопарк и липсата на паркинги, причините за неправилното паркиране се коренят и в начина на мислене на хората живеещи в града. В техния манталитет. В масовата ниска култура на пътя и недобрата подготовка на повечето млади шофьори. И докато тези натрупвания не отпаднат или не бъдат изкоренени, ще има и задръствания, и безразборно паркиране.
Освен хората, които съвсем съзнателно паркират неправилно, има и такива, които не знаят, че извършват нарушение. Част от тях просто не са видели знака в началото на отсечката, а други са напълно убедени в правилното си паркиране. Но всъщност са паркирали неправилно. До голяма степен това се дължи на предаваните между шофьорите митове за паркирането в София. Произходът на тези „правила“ често е неясен и се разпространява от хора, на които „инструкторът едно време така им е казал“. Но къде е днес инструкторът да потвърди, ха ха!
Ето кои са най-широко разпространените митове за паркирането в столицата.
Знаците забраняващи паркирането важат само в делнични дни
През уикенда отивам на гости на една приятелка, но не мога да намеря място за паркиране пред блока. Свободен от коли е само един участък, но в него са забранени престоят и паркирането. Звъня й, че няма къде да паркирам, да даде някаква идея, а тя ми казва да паркирам във въпросния участък и, че поставените там знаци не вaжат през уикенда. След като поспорихме известно време, видях, че не мога да изляза на глава с нея, затворих телефона и продължих с търсенето на място за паркиране.
Има хората, които толкова убедено твърдят някоя глупост, че в своето невежеството сигурно биха успели да ни убедят и, че Земята е плоска.
Та, знаците забраняващи паркирането важат през цялото денонощие, освен ако на допълнителна табела под самия знак няма указание за времеви диапазон на действие на пътния знак.
Паяците не работят в събота и неделя и паяците вдигат коли само в центъра.
Напротив! Работят, работят. И вдигат неправилно паркирани автомобили от територията на целия град, така че не се осланяйте на тези митове, за да не ви се наложи някой уикенд да се разходите до наказателния паркинг.
Паркиране „за малко“
В представите на доста шофьори съществува понятието „спиране за малко“. То се осъществява според тяхното виждане и във всеки един момент, когато те преценят: за покупки от нон-стопа, пред училището за да вземат децата и т.н. И съответно всички останали трябва да се досещат, че са те „за малко“. Така може да се спира в кръстовище, на инвалидно място, върху тротоар и изобщо, където има място за паркиране. Но не – това не е паркиране, а спиране „за малко“. И „една жена каза“, че така може да се спира!
По-отраканите шофьори обаче не спират „за малко“, а престояват. И така престоявайки, колите им си стоят паркирани в забранени участъци с часове. Един познат ми се оплаква, че градската мобилност му закопчали колата в центъра, така докато си престоявал. Казал им той, че не иска да ползва платената зона, а само престоява, но те си му взели 30 лева. Викам му: другият път, пак така престоявай!
Паркиране на аварийки
Част от паркиращите „за малко“ са така любезни да осведомят останалите водачи за същото, с включването на аварийните светлини, които изпълняват роля като „къщичка“ в гоненицата.
Какво се случва, когато натиснеш аварийките? Около теб моментално се образува купол, който те отделя времево и пространствено от останалите в движението и примерно спокойно може слезеш от колата за да си купиш цигари. Или да си свършиш набързо някоя и друга работа.
В действителност тази практика е в разрез със закона. Аварийният сигнал се подава за предупреждение на останалите участници в движението, за автомобил спрян на пътното платно поради повреда или участие в ПТП и, който не може да бъде отстранен веднага.
Тротоарите са един вид паркинги
В който и квартал да отидете, където тротоарите не са обезопасени с колчета - колите са паркирани върху тротоара пред блока. Едни смятат, че паркирани по този начин не пречат на никого, а пешеходците лесно си ги заобикалят. Други казват, че този тротоар не се използва и те така си паркират от години. И явно това паркиране някак се е узаконило с времето. И сякаш майките с бебешки колички, бутащи ги по пътното платно, са невидими за всички горди собственици на автомобили, паркирани върху тротоара.
Далеч съм от мисълта, че каквото и да напиша ще променя поведението на някого, но все пак, ако поне десетина са се замисли над написаното по-горе, наистина ще е имало смисъл от него.
Коментари