Джеси Айзенбърг

icon
Sofialive.bg

Две новини излязоха за Джеси Айзенбърг покрай премиерата на новия му филм Зрителна измама. Добрата е, че лентата с участието на 29-годишния актьор е изкарала за две седмици почти 61 млн. долара, т.е. Айзенбърг в момента е по-голяма звезда от Уил Смит, чийто нов филм засега е спечелил малко над 46 млн. долара. Лошата новина е, че интернет буквално гръмна, след като в промоинтервю за Зрителна измама Джеси откровено иронизира и се подиграва на младата репортерка Ромина Пуга. Каква ирония! Спомнете си само откриващата сцена в Социалната мрежа, в която младият Марк Зукърбърг зарязва гаджето си, а тя му отговаря: „Ти ще имаш голям успех и ще бъдеш богат. Но през целия си живот ще си мислиш, че момичетата не те харесват, защото си гийк. Искам да знаеш, от дъното на сърцето си, че това не е вярно. Те няма да те харесват, защото си задник."

the_social_network3_800
Социалната мрежа

Може ли това да се окаже вярно и за Джеси Айзенбърг - че е натъпкан до ушите с комплекси и известността много му пречи. Актьорството е странна професия. Такава, напрягаща, и понякога ме кара да се чувствам объркан. Нужни са ми няколко седмици, след като съм снимал филм, да се върна към себе си и да погледна нещата каквито са, признава той.

В американското кино обаче има специално място, запазено за определен тип леко недодялани, много умни и с нърдовски сексапил образи. Може би дължим тези актьори с всичките им неврози на Уди Алън. Какъвто и да е произходът, архетипът е на лице и от новото поколение актьорът Джеси Айзенбърг е ултимативният умен - да си го кажем честно - загубеняк.

От една гледна точка, актьорската кариера на Джеси е много лоша шега, в която той самият е жертвата. Историята: срамежливо и странно дете, което никак не се харесва, но един ден открива актьорството. „Почнах с театъра още на седем, за да се спася от училището, където изобщо не се вписвах. Там наистина беше гадно. Пропуснах седми клас, защото тотално откачих. Актьорството за мен винаги е било отдушник. Когато играеш, има точно определен начин, по който да се държиш, докато в живота правила няма. Затова професията ми все още е онова, което ме държи в живота."

the_social_network1_800
Социалната мрежа

Без изненада - оказва се, че срамежливото хлапе е доста силно в образите на ужасно интелигентни, но емоционално объркани гийкове, които - подобно на него - не могат да понесат агресията на света и се чувстват изолирани. Ролите му обаче са толкова добри, че на 27 години особнячето влиза в каста на един от най-важните филми на десетилетието, и то в ролята на Марк Зукърбърг, основателя на Facebook. Следва номинация за Оскар и бурни аплодисменти от критиката. Което сбъдва кошмара на Джеси - станал е много популярен.
Зареждат се участия в токшоу програми, интервюта, партита, фенове, които го спират на улицата за автограф, и папараци, които дебнат на всяка крачка. „Оттогава посещавам двама психотерапевти. Даже и хапчета взимам. Не знам, обаче мисля, че терапията сякаш ме кара да се чувствам още по-неловко."


Ето я пак иронията - Зукърбърг и Facebook може би нарушават личните ни права, но Социалната мрежа със сигурност разруши личното пространство на Джеси. Дали затова почти си закрива очите с къдравия бретон - единствената му останала защита...

the_squid_and_the_whale_800
Китът и сепията

Въпреки че повечето от ролите му са на загубянеци (малко като него), той намира важното във всеки образ, без да влезе в удобното холивудско клише „да играе себе си". Героите му - фрустриран девственик във филма от 2002-ра Roger Dodger и Уолт, разгневеното и защитаващо се с презрение дете на развеждащи се бохеми в Бруклин, в Китът и сепията от 2005-а - сега изглеждат като логични предшественици на образа на Зукърбърг, чийто проблеми в главата не са никак малко.

Джеси признава, че по-скоро би умрял, отколкото да се качи на сцената и да приеме статуетката за най-добър актьор. Но да си кажем честно - ако не беше драмата за очарователния заекващ британски монарх, Джеси просто щеше да спечели.

Да, Айзенбърг се справя много добре с роли на особняци и нърдове. Но неговите герои не са просто невротични или трагични - те са някакви полугерои, което се дължи на способността на Джеси да открива малкия железен войник във всеки един от тях.
adventureland_800_01.
Щуротии в лунапарка

В много силната комедия Adventureland (2009) (доволно тъпо преведена на български като Щуротии в лунапарка) той си партнира с Кристен Стюарт от Здрач, а филмът е човешки, забавен и с душа. В Зомбиленд (2009) Джеси демонстрира уменията си в екшъна и стрелбата, докато избива зобмита, сваля се с Ема Стоун и си разменя хапливи забележки с Уди Харелсън. Следва анимацията Рио (2011), в която озвучава ироничен папагал ара. Holy Rollers от 2010-а разказва истинската история на хасидски евреин от Бруклин, забъркан в израелска схема за продажба на екстази в края на 90-те. В За по-малко от 30 минути (2011) младият актьор демонстрира и сериозен комедиен талант, а това редом до суперзабавния Азиз Ансари (от сериала Parks and Recreations) не е никак лесно. През 2012-а е първото му участие във филм на Уди Алън - На Рим с любов.

holly_rollers_800
Holy Rollers

В Зрителна измама доказва, че може много повече от това да изиграе симпатичен нервак - отдава му се идеално и ролята на невротичен задник с голямо его. Героят му е магьосникът Даниел Атлас - нагъл, безочлив женкар. Джеси се справя сравнително добре и щяхме да сме още по-доволни, ако образът му беше разработен в дълбочина, без да изглежда като двуизмерна карикатура. Ще обвиним режисьора Луи Льотерие, но не много, тъй като филмът като цяло става, а и кастът е приятен - Морган Фриймън, Майкъл Кейн, Уди Харелсън, Марк Ръфало и Айла Фишър.

now-you-see-me-2_800
Зрителна измама

„Ако не бях станал актьор, сигурно щях да пиша мюзикъли - малки, странни, не за Бродуей - мечтае Айзенбърг. Сега се опитвам да продуцирам една пиеса, което може и да стане, не съм сигурен. Това бих правил с голямо удоволствие, но е трудно. Единствената причина, която кара хората да четат моите пиеси и мюзикъли, е, че съм в киното."

Текст Тодор Пеев