Комерсиална Коледа

icon
Sofialive.bg
Източник: iStock/Guliver

Наближава Коледа. Всички се суетят да пазаруват безкрайно количество подаръци и декорации, уреждат си поне две фотосесии, подготвят се за филмовия коледен маратон, учат се как се приготвят домашни сладки и ръчно изработени сувенири...

Благотворителните акции зачестяват и милиони хора се включват в тях.

Празникът дава призив да бъде по-добри, обичащи, съпричастни и човечни.

Да обърнем внимание на близките си и да сме сплотени.

Но защо се парадира толкова с тези неща, само когато празнуваме нещо?

Нима не трябва да бъдем хора и през останалото време от годината?

Как така за три, четири дни масово всички наоколо се превръщат в най-състрадателните, мили, чувствителни и сърцати личности, готови да пренебрегнат собствения си конфорт, за да се посветят изцяло на близките си и да помогнат на доброволно нуждаещите се, а след като празниците минат всичко си е постарому и на никого не му пука за нищо, което не го засяга пряко?


Коледните мероприятия и кампании с гръмки слогани отправят призив да отворим душите и сърцата си за истински важните неща около нас, но щом дойде януари и коледната украса бъде прибрана грижливо в кашони с нея си отива и стремежът да изглеждаш добър човек в очите на околните.

Коледа се превръща в кратко театрално представление с невероятен и скъп декор, което ни подканя да пазаруваме до припадък, за да затвърдим консуматорската си природа.

Моловете са широко отворени, а по витрините на магазините са изложите най-бляскавите и примамливи стоки, готови да се преврърнат с изтънчено опаковани подаръци.

Започва се едно "мерене" на възможности. Колкото по-скъпи покупки правиш, толкова по-пълноценен ще е празникът и толкова по-щастливо празнуващ ще бъдеш.

И това убеждение не подлежи на корекция.

Играчките с размери на малък гардероб, последните модели таблети и марковите бижута са на особен почит.

Кредитните институции доволно посрещат безброй клиенти, готови да изтеглят солидна сума, която да им помогне да се слеят успешно с празничната шопинг истерия.

Малко са онези, които искат да избягат от коледния шаблон, защото той е твърде лесен за възприемани и следване.

Комерсиалното празнуване на Коледа всъщност изключва възможността да бъдеш креативен, защото ти предлага всичко наготово - идеалната рецепта за коледен сладкиш, идеалните скъпи подаръци, идеалните празненства с идеалните роднини...

На Коледа всичко се превръща в идеално. За един ден. Или няколко.

Но както когато часовникът удря 12 и роклята на Пепеляшка се превръща в стара дреха, лакеите в гущери, кочияшите в мишки, а каляската в тиква, така и след коледната идилия приказката свършва.

Не закъсняват дребните скандали с някои от досадните роднини. Кредиторите напомнят за първата вноска. Настройването от ваканционен на работен режим не е толкова безпромлемно. Внезапно интересът към благотворителните акции и желанието да помагаш от сърце намалява.

Криворазбраното възприемане на коледните празници са ги превърнали в една обикновена машина за пари.

А истинските добродетели и красотата на домашния, семеен уют нямат нужда от лъскава витрина и етикети с цени, защото не се побират в нито един мол...за всеобщо съжаление.