Критиката, дори изразена в най-нежната и градивна форма, често предизвиква желание да захвърлим всичко, да си тръгнем и да не поглеждаме повече човека, който я е изрекъл. Да, знаем, че помага да се коригират грешките, да се попълнят пропуските и като цяло да станем по-добри. Но всъщност това не е успокояващо. Как да направите критиката полезна и да не развалите самочувствието си? Нека се опитаме да я разберем.
1. Какво трябва да знаете за критиката
Критиката, тоест индикация за недостатъците на друг човек, е конструктивна и неконструктивна (разрушителна). Същността на първото е да се посъветва как да се направи по-добре, а второто е да се подиграваш, осъждаш, обиждаш, изразяваш пренебрегване на човек и неговите действия. „Тези снимки не отговарят на стила на акаунта на Instagram в компанията. Бих препоръчал да се отнасяте с тях по различен начин ”- конструктивен пример и„ Трябва да си сляпа, за да облечеш къса рокля с такива глезени като твоита”- разрушителна. Първото помага, второто дразни, разстройва и понижава самочувствието. Ако човек обаче е емоционално уязвим, и двете ще предизвикат само отрицателни емоции.
2. Как да отговорим на критиката
Игнорирайте, ядосайте се, започнете да критикувате в замяна, разстроите се и се откажете от това, което сте започнали, обидете се или приемете и вземете предвид в бъдещата работа. Последният вариант изглежда най-рационален, но не вземайте предвид никаква забележка. Можете да вземете под внимание критиката само от експерти или поне важни за вас хора в определена област. Преди да реагирате по някакъв начин на критиката, запитайте се: „Кой ме критикува? Той разбира ли тази област? Изглеждат ли коментарите подходящи и конструктивни? Важно ли е мнението на този човек за мен? И най-важното - критикува ли ме или ме променя?“. Ако всички отговори са положителни, тогава можете да приемете критика, да поискате допълнителни коментари и съвети, да промените нещо в работата си. И ако човек е далеч от сферата, която критикува, прави забележки в неприемлива форма, предава на индивиди и като цяло прави това с цел да се унижава и осмива - неговото мнение няма абсолютно никаква стойност.
3. Какво да правите, когато сте критикувани
Уверете се, че критиките са справедливи. Ако сами не можете да определите, попитайте компетентен и уважаван човек в тази област за вас. Ако критиката е несправедлива, тогава, първо, казаното няма нищо общо с вас, и второ, този, който го е изразил, не разбира темата.
Дори ако забележките са верни, не правете твърде глобални изводи. Някой не хареса едно от вашето оформление - това означава, че това оформление не е успяло. Това не означава, че не разбирате нищо от дизайна и спешно трябва да смените професията си.
Ако ви е неприятно да чуете дори конструктивна критика, опитайте се да осъзнаете, че другите го правят само защото искат да станете още по-добри, по-компетентни, по-успешни. Те се интересуват от вашето лично израстване.
Формирайте емоционална неуязвимост, задайте граници, игнорирайте. За това, най-вероятно, ще трябва да работите с психотерапевт, но тогава никаква разрушителна критика няма да ви развали настроението и няма да мислите или да поемате отговорност за думите и действията на други хора. Хората може да имат различно мнение, но това не означава, че трябва да се съгласим с него.
Още любопитни и полезни статии:
- 20 бързи въпроса към... Къци Вапцаров
- Очна клиника „Ден“: Иновации и професионализъм в грижата за вашите очи
- 3,999 причини и другия път да не гласуваш
- 5 начина да бойкотираш Хелоуин
- Jazz Evolution - едно пътешествие в историята на танца на 31 октомври в "Азарян"
- Изкуство в бутилка: 3 марки за крафт бира с характер
- Салиев Дентал Кеър: Иновативна грижа за вашата усмивка с помощта на изкуствен интелект
- Study in France – Work in Bulgaria: Всичко за обучението на френски език, което трябва да знаете
- Автомобилният салон е едно от двете международни изложения в Европа за 2024 година!
- Един каталог, безброй подаръци: Решението на Seewines за незабравими празници
Коментари