Косьо (вдясно на снимката) е завършил Художествената
академия, но от доста години се занимава с мебели - и не е сбъркал посоката.
Участва в лондонското изложение 100%
, в нашето Sofia Design Week, а столът му Android гостува на Budapest
Design Week. Тази година беше и на Vienna Design Week, както и на второто
Биенале на българския дизайн. Пешо пък е архитект с награда за дипломния си
проект от Фондация Яков Чернихов. Тази година е шеметна за него - получава
Platinum A'design Award, влиза в селекцията Young Balkan Designers, излага на
Salone Satellite в Милано, после на софийската и виенската дизайн седмици. Сега
двамата с Косьо чакат последно потвърждение за изложба в един от петте
най-престижни музеи за дизайн в света - Holon в Израел, а догодина ще бъдат на Helsinki Design Week. В момента част от
нещата им са в столичната галерия Credo Bonum, където и се срещнахме с тях.
Е, уютно ли им e тук на вашите маси и столове?
Петър: Беше си предизвикателство, защото трябваше да ги представим
не като в шоурум или изложение за мебели, а на език, близък до този на
художествена галерия.
Константин: Аз съм скулптор,
Пешо е архитект. Поставихме си задача не просто да покажем предмети, а да
вкараме по малко от специалностите си.
Кое обединява мебелите ви - хитрината в сглобките ли?
Константин: Като изключим
една негова маса от масив, и двамата използваме плоскости, от които изрязваме
кройка. При нас няма лепило, пирони, други помощни средства. Всичко е с чисто
механични сглобки - заклинване, дюбели, които закопчават елементите. Това са
стари, но забравени техники, които позволяват след време мебелите да се
разглобят, поправят, пренасят.
Стол на Константин Ачков
А защо правите точно маси и столове?
Константин: При тях имаме чисти бариери за преодоляване -
един стол е абсолютно ограничен като размери, ергономия, функция. Трябва да
бъде здрав, но и лек. За мен той е
най-сложната мебел, единствената, в която влизаме. С него имаме особен
контакт, (замисля се) дори някаква
интимност, ако щете.
Петър: (усмихва се) Аз правя още етажерки и лампи, но те нямаше да се
впишат тук - експонатите трябва да се обикалят от всички страни.
Кое е по-важно - мебелите ви да са функционални или да се
разпознават като дизайнерски?
Петър: Важна е искреността - освен да е красив,
столът трябва да е себе си. Функцията му да е част от естетиката, материалът да
се вижда. Струва ми се ужасно безсмислено да се използва масивна дървесина,
която после се боядисва.
Константин: За мен мебелите
са два типа - такива, които отиват към стената (шкафове, гардероби), и такива,
които са в центъра на една стая. Така столовете и масите са с повече
отговорности, те са един вид пластика. (прави
пауза) Забелязал съм, че и най-непретенциозните клиенти стават взискателни,
когато избират стол.
Изумява ли ви нещо във вкуса на българите?
Константин: Доста измъчен
и беден народ сме. В повечето случаи цената налага избора ни. А човек прекарва
много време в дома си и това му влияе, както влияят сгради и околна среда. (замисля се) Столът за 45 лева може да
става за сядане, но създава лоши емоции.
Петър: Мисля, че е въпрос на
поколения. Това на нашите родители търси повече престиж, повече претенция.
Нашето пък малко или много е възпитано в духа на ъндърграунда и харесва
по-простички, леко изцапани, употребявани и дори повредени неща.
Високо седене от Косьо Ачков
Има ли масова марка мебели, която според вас е ОК?
Константин: (категорично) Не. Всички са направени,
за да се печели лесно и без усилие.
Петър: (извинително) Аз не съм запознат.
Кой е най-любимият предмет в дома ви?
Константин: Компютърът,
защото ми върши работа (смее се). Не,
май нямам такъв.
Петър: (мисли) В различните периоди са различни.
Константин: Аз съм като
обущаря, дето ходи със скъсани обувки. Хората си мислят, че домът ми е
прекрасен. (разпалено) Напротив -
моята стая е един склад. Или е задръстена с мебели, или нямам една табуретка да
седна, защото всичко съм дал за изложба.
Я кажете, вярвате ли във фън шуй?
Константин: (убедено) Не.
Петър: Аз обаче да. Освен фън
шуй, има и васту шастра - индийската традиция за подредба на дома. Интересувам
се от тези неща и мисля, че принципите им не са случайни.
Константин: Аз повече вярвам
в западната цивилизация и идеята за златното сечение. (смее се) Макар че за марсилската единица (сграда, построена в Марсилия в края на 40-те според строгите принципи
на архитекта Льо Корбюзие - б.а.) се знае, че доста хора са се самоубили в
нея.
Някакъв предразсъдък, с който често се сблъсквате в България?
Константин: Имаме
сложната задача да убедим хората, че шперплатът не е нещо лошо. Тук, като чуят
шперплат, подскачат ужасени и си представят фурнир, който го е навалял дъждът и
е цъфнал. Докато на запад този материал се нарича „инженерен масив" - всеки
фурнир лист е поставен на 90 градуса спрямо другия и е залепен с топла преса.
Това му дава изключителни качества и здравина. По време на Втората световна има
цели бомбардировачи, направени от шперплат!
Петър: (снизходително) Е, има известен прогрес през последните години,
макар че материали като МДФ все още са предпочитани. А те са от отпадъчен
материал, за разлика от шперплата, който е от дърво.
Константин: ПДЧ и МДФ са
вредни - те са слепени със смоли, които излъчват отровни изпарения с години. В някои
западноевропейски държави са забранени за употреба в детски помещения.
Стол...
Разбрахме, че голямата драма е с производството. Вашите
неща къде се правят?
Петър: Производството е
проблем, защото в тази сфера се сблъскват три поколения. Преди нашето тук са
поколението „Държавна сигурност" и поколението „Бързи пари", както ги наричам
аз. Ценностната ни система е различна, а тя определя пазарите, към които се
стремим. (замисля се) Няма как да има
колаборация. В момента Косьо е пред възможна сделка с една фабрика, но
собственикът й е човек на нашите години.
Производителите ли трябва да намерят дизайнерите или
обратно?
Константин: Виждал съм с
очите си как на изложението в Милано от всяка фирма вървят по няколко
специалисти и търсят нещо иновативно. Защото един голям италиански бранд трябва
да изкара поне 3-4 нови продукта на година. (рязко) Тук няма такъв процес.
На Sofia Design Week мина ли някой производител?
Константин: Не.
Петър: Другото изложение в
тази сфера е Светът на мебелите.
Бяхме там миналата година - нямаше щандове за хората, които търсят
производител. Нещата тук се правят на мускули.
Тъпо. Как тогава се очаква да стигнете до българските си
клиенти?
Петър: Успехът в чужбина
обикновено е най-прекият път до нашия пазар.
Къде можем да купим нещата ви?
Константин: В сайтовете
ни, а отскоро в +това.
... и маса на Петър Захаринов
Какво ви липсва в София?
Константин: Именно такива
пространства. Може да е склад, завод, хале... И двамата участвахме на един
страхотен фестивал за дизайн в Белград. (въодушевява
се) Провежда се в действащи силози за жито - под тях са изложбените зали,
направо между машините. Това дава страхотна атмосфера. На този фестивал правят
конкурс, от който наградените отиват в Милано. Пешо беше тази година.
Супер!
Петър: (скромно) Да, бях след селектираните на Young Balkan Designers. Страхотен
опит.
Браво! Кой обаче е големият проблем в сферата ви?
Константин: Не може
производителите да пренебрегват дизайнерите.
Петър: Според тях това е
излишен разход, който не дава добавена стойност.
Константин: (пали се) А всъщност дизайнът е
добавената стойност.
Кои са имената в родния продуктов дизайн със световен
успех, които трябва да знаем?
Константин: Първият
български пробив с награда в Удине, Италия е столът ORT на Илиян Милинов, вече се произвежда от
западни фирми. Също Lastika на Величко Великов. Слава Богу, има някакъв подем и дано се появяват все повече качествени хора.
Изложбата Пъзели за живеене е в Credo Bonum до 15 януари
Фотография Васил Танев
Още любопитни и полезни статии:
- Почти 1 милион са посещенията на eMAG платформата след първите 5 часа от старта на кампанията днес
- Papa Johns с грандиозно откриване в България – първият ресторант посрещна стотици фенове на пицата с празник през целия ден
- Шопинг на четири лапи: Къде да пазарувате за своя домашен любимец
- Обичате ли своите четириноги приятели? Хранете ги природосъобразно: по метода BARF
- 10 причини и още 10 % отгоре: Защо BILLA e подходяща за вашите. И вашите на вашите
- 20 бързи въпроса към... актрисата Анелия Луцинова
- Zundert Extreme и Responsible Rider: Заедно за по-безопасни приключения
- Ново място в София: Maestro Bar & Club
- 4 любими места в Пловдив
- Мария Сапунджиева: Нося смеха и тъгата в хармония
Коментари