Днес, на влизане във фитнеса, пичът от рецепцията ме посрещна с “Ела да ти покажа що ги мразя тия!”. С интерес прочетох новината, че момче от НПМГ е оставено да повтаря 9. клас, защото е отказало да учи за Истанбулската конвенция. Веднага си казах – айде и тук се почна като в САЩ и Канада, където ще ги учат, че има 800 пола, че да си бял е зло и че ако не наричаш дъщеря си “сине” – влизаш в затвора.
Да го кажем така – ако наистина учителят е нарочил въпросния деветокласник и му пише двойки по някаква друга причина освен липсата на знания – това е огромен проблем. Знам какво е да те нарочи учител и не е никак приятно, така че нямам съмнения, че подобни неща се случват по-често, отколкото чуваме по медиите. Да изкараш 4 двойки по един предмет е възможно, но ако учителят те е нарочил – тогава става още по-възможно.
Само че...
След няколко минути от видеото взе да ми намирисва. Възмутеният тон преобладаваше, но аргументите на момчето, майка му и водещия някак… не бяха убедителни. Момчето има награди по математика, супер е и по информатика – което е чудесно! Но това значи ли, че е силен и по география? Аз, например, в 7. клас бях адски скаран с географията и хванах тройка за годината в последния учебен ден, защото се скъсах да уча предишната седмица. И да, имах 4 двойки за годината. Не ми беше сила, какво да правя?
И да, учителят ми беше дърт комунист, агент на ДС и педофил, който си падаше по седмокласнички, но колкото и да ми се искаше това да ми е оправданието за слабите оценки – си бях виновен сам. А той, макар да беше всичко изброено, имаше феноменални познания по география. Това значи ли, че е феноменален във всички други аспекти на живота си? В тоя ред на мисли, по български и литература бях много добър! Но това, че съм добър по един предмет, не ме прави добър и по всички други, нали? Затова и подхождам със скептицизъм към думите на момчето и майка му.
Бе повдигнат и въпроса “Как може деца в 9. клас да учат Истанбулската конвенция?!”, на което аз мога само да вдигна рамене и да питам обратно – а защо не? По география отдавна не се учи само коя държава къде е и коя река къде се влива. Учи се икономика, учат се закони. В 9. клас в момента се учи за урбанизация, стопанство, енергетика, геополитика, геостратегия. Темите са важни, но адски сложни и учебниците са претрупани с академична, трудна за запомняне информация, което вече е проблем на образователната система, не на учителите.
И все пак, не намирам нищо нередно в задаването на темата “За и против Истанбулската конвенция”. Това разчупва скучния учебник и дава повод на учениците да проявят критично мислене, да потърсят информация, да научат повече по темата и да опитат да разберат защо изобщо има “за” и “против”, вместо да повтарят дочутото оттук-оттам. Все пак това е 9. клас, не детската градина. Едно време в 9. клас са хващали пушката и са отивали на война, а сега ги е страх от думи и идеи – били те либерални или консервативни. Да не говорим пък, че нашите ученици са на последно място в ЕС по функционална грамотност. Съдейки по изказа на деветокласника – съжалявам, но не виждам и той да е много напред в това отношение. Но не мисля, че е виновен той.
Проблемът с образователната система обаче не е от днес, не е от 30 години, а е от поне 80 години. Майката на въпросното момче, например, също показва, че не притежеава особена функционална грамотност и умение за критично мислене. Това е жена, която вярва в “матрицата”, в “лошия код”, занимава се с ритуали, кодира карти Таро, говори за призоваване на Вселенския съд и какво ли още не. Говори за това как някои кучета са “п*далски”. Пуска и клетви във Facebook. Подписва се с “Ани Кирилова/ различният Ясно-видец, различният маг, професионален чистач в игрите, тетан” (цитирано без моя редакция). Има ли нужда да казвам дали е русофил и избирател на Възраждане, Пасков, Волгин и т.н. или си знаете вече?
Въпросната госпожа, по думи на учители от НПМГ и други училища, постоянно обижда и заплашва учителите и ръководството, изисква определен начин на преподаване, какви домашни да се дават. Не само това, но обижда съучениците на сина си, като ги нарича “втора категория”. Интересно обаче, след като е толкова добър ясновидец, как не е успяла да предвиди въпросите на тестовете на сина си?
Сами си правете изводите.
Твърденията на майката като цяло са разхвърляни и неубедителни. “Той има шестици по математика, няма как да е двойкар по география” – това не е аргумент. “Тоя въпрос от поправителния не са го учили в час” – има си учебна програма и учебници. Понякога не всичко се казва в час. Няма и как да знаем дали наистина е така. “Учителят го е нарочил, защото не приема, че има повече от два пола” – но така ли е? Ако е така, ще е наистина срамно за учителя, който се бори с биологичните факти. И нещо повече – ще е ужасяваща злоупотреба с власт, ако заради това го оставя да повтаря годината. Ако наистина това е причината – публично моля за извинение за проявеното съмнение.
На мен цялата история ми звучи като “Истанбулската конвенция изяде домашното на сина ми” и се случва в странно удобен предизборен момент. Това би било адски жалко от страна на псевдопатриотичните партии, които се чудят с каква възмута да си насъскат електората и от доста време насам атакуват учителите. Какво се случва? “Възраждане” искат да кажат “Ето, видяхте ли?!” Или някакъв ютубър, който се вживява като журналист, иска да си вдигне гледаемостта на не особено гледания канал? Или някаква жена иска да си развива бизнеса като маг? Възможно ли е всички тези хора да използват деветокласник, за да си правят кампании на негов гръб?
Ако не друго, целият този шум ми даде идея за оправдания в други аспекти на живота, освен “Истанбулската конвенция ми изяде домашното”:
1. Закъснях за работа заради Истанбулската конвенция. Просто реших да гледам на времето като на социална конструкция, затова пристигнах в 11 вместо в 8.
2. Изневерих на жена си заради Истанбулската конвенция. Беше само за момент, в който се идентифицирах като ерген, нищо лошо не съм направил!
3. Ударих колата заради Истанбулската конвенция. Реших, че е дискриминация да карам само в правилната посока, та реших да експериментирам с обратната! Джендърите са виновни!
4. Напих се заради Истанбулската конвенция. Реших да дам шанс на равенството като изпия равни количества бира и ракия – повърнах заради тия джендъри!
5. Изгорих вечерята заради Истанбулската конвенция. Реших да не следвам готварската книга, защото беше написана от бял мъж. Тъпи американци, всичко развалиха!
Най-смешното е, че хората, които най-много се оплакват от Истанбулската конвенция, са тези, които никога не са я чели. Освен един ред от нея, за да могат да кажат “Не, четох я цялата!”. Горе-долу като хората, които говорят, че живеем в “1984” на Оруел – повечето от тях имат някаква идея за какво става дума в книгата, но много си личи, когато не са я чели.
Накрая искам само да защитя учителите, защото ми писна те да са виновни за всичко. Те не са възпитатели и пъдари – възпитанието би следвало да се получава вкъщи. Има ли гадни даскали? Има. Има такива, които не вярват, че е кацано на Луната. Учител по биология говори на ученици за кемтрейлс. Но като цяло учителите не ходят на работа, заради високите заплати (каквито нямат), а защото образованието за тях е важна кауза. И преди да ги съдим – следва поне да ги изслушаме, нали?
Автор: Георги Емилов
Още любопитни и полезни статии:
- 6 вечни типажа на офисното коледно парти
- Какво друго да бойкотираш, освен Джон Малкович
- Ако предизборните послания бяха честни…
- 7 най-тъпи стереотипа за метъл феновете
- След Джокович: Бай Чалганьо срещу Култура ми Янко
- Колко хора от партия са нужни, за да завият крушка?
- Още 5 продукта, които Диона трябва да рекламира
- 5 странно преведени филмови заглавия и новите ни предложения за тях
- България със златен медал по разбирачество
- 10 съвета как да оцелееш на летен фестивал
Коментари