Спорове за продажбата на билети, контрольорите и градския транспорт в условията на пандемията се разразяват в социалните мрежи вече няколко дни поред. Немалко столичани описват ситуация, в която почти всеки изпада и ще става все по-позната.
Проблемът: от 4-ти януари Центърът за градска мобилност възобнови глобите за пътници без билет в градския транспорт, както бяха обявили в края на декември. Вече обаче има глобени, които разказаха как изпадат в следната ситуация - не могат да купят билет от шофьора, в същото време в близост до спирката не е имало пункт, от който да си осигурят такъв, но все пак подлежат на санкция - 30 лева в момента и 50 след няколко дни.
Ситуацията преди 4-ти януари
До момента, припомняме, принципът беше друг - от началото на извънредните положения билетите в известен смисъл бяха отпаднали. Сложиха се ленти на предните врати на тролеи и трамваи с цел шофьорите да се предпазят от заразяване. Билет се купуваше само от контрольор, в редните случаи, в които е там. Това малко или много увеличи т.нар. гратисчии, които спряха да си купуват билети и да си зареждат картите, защото "Ако ме хванат, ще си платя 1,60, ако не ме - ще си пътувам гратис." Вероятно здравно оправдана, но не и икономически ефективна мярка, тъй като се превърна във многомесечен гратис. А вероятно пък шофьорите най-сетне си бяха отдъхнали от един пълен абсурд: дълго време на тях беше "връчена" втора професия - продавачи на билети, които като многоръкия Шива трябваше да карат, продават, връщат ресто, отварят и затварят врати, тук-там семки, музика и телефон... нещо немислимо в никоя друга европейска държава. Но вината въобще не е тяхна.
Ситуацията сега
Сега все още не можеш да си купиш билет от шофьора - той продължава да е "запечатан" от лентите, но можеш да бъдеш глобен. От Центъра за градска мобилност оправдават положението така: "Билети и карти може да се купят и в 114-те офиси на пощенските станции, в 116 тото пунктове, в магазините на веригата "345", както и в над 200 обекти на външни разпространители, повечето от които са в близост до спирките на обществения транспорт."
Тук обаче има ключова дума - повечето.
Повечето не значи всички.
И също, "в близост до" невинаги означава "на" спирката.
Ето например с какво се сблъскват някои граждани, които коментират в страницата на Центъра за градска мобилност
1) "И по цялото Ботевградско шосе, вкл. 2-те спирки на жп гара Подуене няма откъде да се закупи превозен документ - нито пункт на Градска мобилност, нито тото пункт, никакъв магазин, нито поща, да не говорим за метро! Чак на театър София има. А дотам с какво - пеша ли 5-6 спирки?!".
2) "Бихте ли ми казали в кв. Горна баня къде се продават билети? В целият квартал няма нито един пукнт за продажба близо до спирка. За пощата нямам идея дали продава, но тя е далеч от спирката на центъра и на хотела".
3) "Вчера лично слязох преди спирката си, за да си купя билет от тото пункт в Дървеница. Дамата каза, че въобще не продават."
4) "Кога ще се направи нещо за кв. Левски, Левски В и Левски Г. Няма откъде да се закупуват билети. На 22 трамвая от последната спирка като тръгне, чак на гара Подуене може да се закупи билети и то, като се слезе от трамвая. Същото и за автобус 120, като тръгне от Левски Г да не пиша къде чак може да се закупи. Както и за тролей 1 и автобус 78. Та кога в тези райони ще можем да имаме възможност за закупуване на билети и карти"?
5) "Заповядайте да се повозим от Овча купел, спирка НБУ. Целта ще бъде да стигнем до спирка "Метростанция Вардар" и ще започнем заедно да броим местата/спирките, от които е възможно да се закупи билет или да се зареди карта. Нека пътуването да започне в 6:56, когато един нормален човек отива на работа. Ако за цялото изминато разстояние от НБУ до "Вардар" откриете от къде може да се закупи билет - вие ще сте велики..."
Обобщение на проблема направиха и от "Спаси София":
"Гражданите няма откъде да си купят билет, тъй като контрольорите и водачите не продават билети, нова система няма, а поставените автомати в трамваите и тролеите бяха тържествено изхвърлени именно заради новата тикет система, която я няма. Глобяват се и онези, които искат да купят билет, но твърде често няма къде да направят това."
Ако от Центъра за градска мобилност искат да бъда редовен пътник, трябва да ми бъдат осигурени условията, за да бъда такъв - всички будки да работят от рано сутринта, а не от 9 часа, на всяка спирка да има възможност да се закупи билет или карта или в самите превозни средства да има устройства за закупуване. С будките не става, защото изглежда е инфраструктурно невъзможно, с автомати вътре в автобуса не става, защото...е 2021 година и още е рано за чак такава модернизация, а шофьорите са аут от играта, понеже има коронавирус и, пак вметваме, защото това въобще не е тяхна работа.
Толкова от мен. Ще се видим отново, когато запъхтени търчим в петстотин-шестотин метра радиус, за да намерим в най-приятния месец за това - ранния януари - билетче.
__
п.п. Добре е честно и почтено Центъра за градска мобилност и местната власт да кажат следното - дават ли се от данъци субсидии на градския транспорт в София (а и не само)? И ако се дават, тогава защо се иска изобщо да плащаме за билет, след като веднъж вече плащаме с данъци - все не стигат данъците или не стига за нечии джобове?
Автор: Илиана Симеонова
Още любопитни и полезни статии:
- 6 вечни типажа на офисното коледно парти
- Какво друго да бойкотираш, освен Джон Малкович
- Истанбулската конвенция изяде домашното на сина ми
- Ако предизборните послания бяха честни…
- 7 най-тъпи стереотипа за метъл феновете
- След Джокович: Бай Чалганьо срещу Култура ми Янко
- Колко хора от партия са нужни, за да завият крушка?
- Още 5 продукта, които Диона трябва да рекламира
- 5 странно преведени филмови заглавия и новите ни предложения за тях
- България със златен медал по разбирачество
Коментари