Светлана Михайлова - учител от ново поколение

icon
Sofialive.bg

Как реши да станеш учител?
Мисля, че в много ранното детство беше вдъхновено от учителката ми в началното училище – г-жа Георгиева. По-късно се оформи като целенасочено желание, може би идващо от непримиримостта ми към несправедливостите, желанието ми за промяна към по-добро, за действие в общността и обществото, а може и от желанието ми да бъда вечно млада :)

Кажи ни какво си представяше?
Че разпалено „отварям“ очите на учениците си, провокирам ги за добро, научавам ги на интересни неща от миналото.

А каква е всъщност реалността?
Понякога изключително трудна. Срещу теб стоят хора с характер, възгледи, мнение, убеждения, трудности и за съжаление, все по-често, проблеми. Добрите часове, усещането за добре свършена работа и моментите на гордост често са по-малко от рутинните административни занимания, ежедневните проблеми и някои от не особено смислените сблъсъци със „системата“.

svetlana. image

Кои са най-яките ти проекти?
В последните години активно се занимавам с обучения за учители, с различни теми – от облачни технологии до умения на 21 век, театър и драма и други. Бях първата учителка в България (или поне не съм разбрала за друг/а), която се сертифицира за Google Educator и Google Trainer.

Работя по теми, които силно ме вълнуват и са свързани със съвремието – джендър въпроси и образование (колко актуално в момента, а?), макар че се занимавам с това от 2009 год. Участвам и в работна група, свързана с гражданското образование. Много ми е важно в училище да създаваме граждани и личности – активни, отговорни и добри хора. Друга тема, която много ме вълнува е медийната грамотност – не само, че има място в училище, а е абсолютно задължително да я има. От това почерпихме директен опит от Финландия и направихме обучение за учители с финландска учителка.

Как изглежда перфектната образователна система?
Перфектната сигурно не съществува, но може да се стремим към такава, която е възможно най-добра и съвременна за учениците, учителите и обществото. Обичам да обикалям и проучвам какво се случва в различните образователни системи в света, до някой от тях съм се докосвала лично – Италия, Финландия, Англия, САЩ.


Кажи ми 3 от най-смешните изцепки на учениците ти?

Само 3 ли? Всеки ден се разждат страхотни бисери. Но ето 3:

При разминаване на вратата в училище с трима ученици, на които не предавам. Разговор между тях във връзка, че единият ме е бутнал:
- Не блъскай жената, бе!
- Това не е жена, а момиче, бе!
- Абе, тва не е нито жена, нито момиче, а госпожата по история! ...

 

Аз в час, след като ученик е казал „смешка“, която всъщност е обида: „Смешката ти щеше смешна, ако беше смешна“. Учениците, ръкопляскайки ме обявиха за „Божинката“.

 

В 6 клас: "Честита Баба Марта! Госпожо, с тея мартеници, да не сте забравила, че се навършват 76 г. от присъединяването на България към Тристранния пакт. Не му е било празнично на Богдан Филов..." 

Какво искаш от един ученик?
Да има мнение, да се информира, да научава, да спори аргументирано, да е активен и отговорен член на общността (класа си) и обществото, да мисли критично.

Как протича деня ти като учител?
Всеки ден е различен. Подготвям се психически, емоционално и с материали за часовете. Когато съм в час, влизам в професионалната си роля – личните усещания остават в коридора. Уморително е – попиваш много емоции, истории, общуване от учениците ти. Представи си – средно 6 часа на ден, средно 25 ученици в клас – общуваш с минимум 150 деца и тийнейджъри.

Предизвикателно е – не е честно да им губиш времето и да чакаш само часът да мине. Ако не им е полезно – и те чакат същото.

А извън училище?
Обичам да излизам, да пътувам, да се развивам, да посещавам най-различни събития, обучения, инициативи. Колкото по-активна, информирана и (и)дейна съм, толкова по-полезна съм за учениците ми. В съвременния свят учителят трябва да е вид „предприемач“ и да мисли класната си стая като „бизнес“ – да управлява процесите вътре, да развива себе си, учениците си, предмета си, да променя, да „инвестира“ в бъдещето.

Ето, например, какво се изисква от един добър учител: умение да бъде иновативен; да поема риск; да поема отговорност за действия – планиране/изпълнение; координация и комуникация на дейности; умение да се доверява на другите; да бъде пример за промяната. А всъщност това са изисквания към добрия мениджър (Сп. Форбс, статия за умения на CEO).

svetlana. image

А защо трябва да се учи история?
Любопитна е. Лесно може да те пренесе във време, място, идеи, политическа система. Най-вече – помага да се разбере настоящето. Парадоксалното е, че често съм по-любопитна към бъдещето, отколкото миналото, предавам го и на учениците ми.

Кои са най-яките трендове в училище?
Освен технологични неща, които по-скоро вече са част от процеса, отколкото тренд, в моя фокус винаги е общуването. За мен сега най-важното е училището да бъде максимално близо до живота, да учи на житейски умения.

Какво вземаш и какво даваш от/ на учениците си?
Понякога се чувствам, че взимам повече – хъс, убеденост в успеха, енергия, технологични новости, модни идеи. Надявам се да давам усещане, че ги разбирам, знание и разбиране за света, което да ги провокира да бъдат изследователи.

Пожелай нещо на Sofialive.bg за новата година!
Здраве на целият екип, да ви е светло, смело, красиво, добро. Много приключения, пътешествия и вълнения!

Автор: Злати Стоянова

А тук можеш да откриеш още един герой.