Режисьор, актьор, сценарист, учен – професионалните поприща на Димитър Узунов са впечатляващо разнообразни и съчетават любовта му към науката и изкуството по най-добрия начин – чрез работата му, която прекрасно обогатява събитийния живот, не само в България, но и в Европа. Добива магистратура по геология от Софийския Университет. Учи театър в Университета Париж 8 и в Brooklyn College (City University of New York), а през 2008 г. основава компанията Famille Mundi в Париж. В проектите на тази компания той работи с артисти от над двадесет държави. Два пъти е номиниран за "Млад талант на Париж". Димитър е съосновател и съръководител на Арте Урбана Колектив, който продуцира и организира различни събития в България и Европа. Той е и основател и директор на Summer Scriptwriting Base - международен форум за писане на сценарии в областта на изкуствата и творческите индустрии. Паралелно с това, Димитър е ръководител на платформата "Театър&Наука" и координатор за България на европейския проект за творчески колаборации между учени и артисти CURIOUS.
Срещнахме се с Димитър дни преди старта на една от най-любопитните събитийни платформи от есенния културен столичен календар – научно-артистичният фестивал „Театър на чудесата“, който за втора година ще разходи родната публика из необятния свят на науката – от древното минало, когато са се появили първите географски карти, до (не толкова) далечното бъдеще с неговите последни научно-медицински постижения; от микросвета на химичните елементи и отровни субстанции, до самия космос, много отвъд Слънчевата система. Всичко това плюс среща с изкуствен интелект, опит за откриване на смисъла на живота и опит да открием отговор на вечния въпрос „Какво е любовта?“ ни предлага тазгодишното издание на „Театър на чудесата“, което ще посрещне публиката от 27 до 30 октомври в регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“. Ето какво ни разказа по този повод Митко….
„Театър на чудесата“ се завръща за своето второ издание в София – разкажи какво е новото тази година?
Тази година форматът е разширен – цели четири дни, като голяма част от събитията са чуждестранни – от Италия, Белгия и Сърбия. Тази година включваме и нови теми – медицина, изкуствен интелект, медийни манипулации, като и по-философски – какво е любовта и какво е живота. Посетителите на фестивала ги очаква едно истинско пиршество от интересни теми.
Темите наистина са супер интересни – как ги подбрахте и как се формираха отделните екипи?
Продуцирането на повечето от сценичните произведения беше чрез европейския проект CURIOUS, чиято цел е да развие методология за създаването им. Екипите най-често се състоят от учен, от човек от областта на изкуствата – актьор, музикант или видеоартист например, и от режисьор. За селекцията на учени за българските екипи си партнирахме с Рацио, които от доста години се занимават да популяризират науката. Артистите и режисьорите ги подбрахме ние от Арте Урбана Колектив. Темите ги избрахме заедно с другите организации от проекта CURIOUS. Това са универсални и изключително актуални теми.
Фото кредит: Dragan Mujan
„Медицината на бъдещето“ пристига директно от Световното изложение в Дубай – наясно ли си как се представи там, как реагира публиката?
Действително „Медицината на бъдещето” беше част от програмата на Италианския павилион на изложението. Публиката бе запленена, а реакцията ѝ - много емоционална и позитивна. Хората научават за иновативната и футуристична медицина, която ни очаква. Едновременно с това, спектакълът задава вечни философски въпроси, които занимават творческите умове от хилядолетия.
Мечтая си на някое следващо Световно изложение Българският павилион да ни покани да представим някое от нашите представления.
Изключително любопитна е темата, свързана с астрономията – в случая тя ще бъде представена от теб, в партньорство с известния астрофизик Владимир Божилов чрез космическата комедия „Дългият път към звездите“ – разкажи малко повече за нея? Накъде ще отведе зрителите този дълъг път?
„Дългият път към звездите” се оказа много успешна продукция. Играем го вече 6 години на различни сцени в България и в чужбина, като представлението постоянно се обновява спрямо последните научни данни от областта на изследването на екзопланети – планети, извън Слънчевата система. Спектакълът представя най-съвременните идеи за това как се е зародил животът в Космоса и каква е перспективата за колонизация на други планети. Той отправя по ненатрапчив начин и предупреждението докато сме вгледани в Космоса и бъдещето, да не спираме да обръщаме внимание на проблемите на нашата планета-майка – Земята.
Фото кредит: Арте Урбана Колектив
Двамата с Влади ще водите и една специална работилница по креативен сторителинг – за кого е подходяща тя и какво ще научат желаещите да се включат?
С Влади Божилов разработихме обучителен формат, в който влагаме знанията и уменията и на двама ни – той в комуникирането и популяризирането на научно знание, аз – в създаването и разказването пред публика на истории и принципите на творческото мислене. Работилницата е насочена към популяризатори на науката, учители, преподаватели, както и към всеки, който би искал да повиши нивото си в едни от най-важните умения на 21-и век.
Фото кредит: Арте Урбана Колектив
Отличителното е, че „Театър на чудесата“ представя наистина уникални формати – художествени лекции, които съчетават у себе си и изкуство и наука – как изобщо решихте да се захванете с този формат?
Идеята дойде от Италия. През 2016 г. се запознах с Андреа Брунело, с което ни свързва това, че и двамата сме учили наука преди да се захванем с театъра – той с ядрена физика, аз - с геология. Андреа вече беше започнал да експериментира със създаването на такива сценични колаборации между учени и артисти. Терминът, който той употребява за тях на английски е Augmented Lectures. Идеята много ми допадна и започнахме да си партнираме с него и с неговата организация. Така през 2019 г. се роди проекта CURIOUS , в който целим да развием, концептуализираме и популяризираме този формат. Когато проектът получи одобрение и финансиране от програма „Творческа Европа”, поканихме Рацио да са ни партньори в България. Мисля, че притежаваме допълващи се умения и сходни цели и взаимодействието се получи.
Възприемчива ли е родната публика към подобен тип „научно изкуство“? Може ли да споделиш впечатленията си от миналогодишното дебютно издание?
Миналогодишното издание, въпреки поредната (Ковид -б.ред.) вълна, която се надигаше тогава, се радваше на голям интерес. От една страна имаше хора, които се интересуваха от съвременни форми на изкуство, а от друга хора – такива, които се вълнуват от научните постижения и знание. Общото, което свързва публиката на фестивала бе любопитството.
Кое е най-ценното в такъв тип сценично съдържание? Какви са допълнителните ценности за зрителя?
Най-ценното е неочакваността и предизвикателството. Всеки, който притежава любопитство, ще открие нещо ценно в тези сценични произведения. А както добре знаем, любопитството движи човечеството напред и нагоре.
Разкажи малко повече за самия международен формат – „Театър на чудесата“ се ражда в Италия и вече има своите наложени европейски издания – може ли да се каже, че комбинацията между изкуство и наука е нова тенденция на международната културна сцена?
Първото издание на фестивала е през 2017 г. в Тренто, Италия, където живее и работи Андреа. Днес такива фестивали има и в София, Антверпен и Белград. Във фестивалите се представят „художествени лекции”, както и по-развити театрални спектакли. В някои от държавите в процеса участват и университети, осъзнали смисъла и силата на такива сценични сътрудничества. В България ние залагаме и на предаването на практически умения.
Комбинацията между наука и изкуство определено е много актуална тема на международната културна сцена. Мое основно вдъхновение са фестивалът и музеят „Арс Електроника“ в Линц – крайъгълен камък в Европа, а навярно и в света, в който се изследват пресечните точки на наука, изкуство, технологии и общество. Имах шанса да отразявам фестивала като специален пратеник през 2015 и 2016 г. и това събуди трайно интереса ми.
Какво още да очакваме от теб и от Арте Урбана Колектив идните месеци?
До края на годината сме заети да представяме български продукции за фестивалите в Белград и Антверпен. След това се съсредоточавам върху следващото издание на другия голям международен форум, който организирам – лятната академия за креативни хора Summer Scriptwriting Base. Имам и идея за следващ спектакъл на научна тема, който се надявам да види свят през 2023.
„Театър на чудесата“ 2022 ще се проведе от 27 до 30 октомври в Център за Съвременни изкуство „Топлоцентрала“ в София. Билетите могат да бъдат закупени онлайн, както и на касите на “Топлоцентрала”.
Фестивалът "Театър на чудесата" се организира в България от Арте Урбана Колектив, в партньорство с RATIO и Регионален център за съвременни изкуства “Топлоцентрала” и с подкрепата на програма “Творческа Европа” и Национален Фонд “Култура”. "Театър на чудесата" е част от европейския проект CURIOUS.
Още любопитни и полезни статии:
- Иван Юруков: Имаме приливегията да не си поставяме дилеми на живот и смърт
- Тодор Дърлянов: Искам да изиграя значими за човечеството персонажи
- Даниел Стайков от The Lefties: Първата цел на музиката е да сбъдне фантазията на артиста
- Елена Телбис: Нямам способността да се любувам на себе си
- Кирил Николов – Дизела: Индивидуалността и характерът определят шампиона
- Павел Владимиров: Криворазбраната политкоректност уби чара и хумора в шоубизнеса
- Дария Симеонова: Понякога, за да се случи нещо, е нужно само да помолиш искрено
- Мая Бежанска: Сънувам ролите си и правя записки нощем
- Теди Москов: Режисурата е обич и знание за човека
- Али Абдала от група ALI: Никога няма да приключа с музиката
Коментари