В рамките на точно една година чешката марка Skoda представи два напълно нови кросоувъра. През есента на 2016 г. на изложението в Париж дебютира Kodiaq, а през миналия септември на автосалона във Франкфурт се появи и Karoq. Името Kodiaq е избрано в чест на голям вид кафява мечка в Аляска, а названието Karoq от езика на ескимосите означава стрела. И двата модела вече се предлагат в България, като напълно заслужено Kodiaq спечели отличието „Кросоувър на годината” за 2017-а, а Karoq грабна престижната титла за настоящата 2018 година. Безспорно и двата модела са много добри, но все пак нека разберем кой е по-подходящ за нуждите на различните потребители
На пръв поглед изглежда, че Skoda Karoq е умалено копие на Skoda Kodiaq (белият), но въобще не е така и при детайлно разглеждане на двата модела се забелязват сериозни разлики. Компактният Karoq изглежда по-стилно в сравнение с големия Kodiaq, тъй като при него всички линии са гладки и чисти. При Kodiaq пропорциите са нарушени от масивния заден надвес и огромната задна част, които са обезпечили големия багажник и третия ред седалки. Отпред и двата модела са много сходни един с друг. Те имат почти еднаква решетка, подобни по форма фарове и преден капак, като се различават основно по броните. В профил Karoq се отличава с по-къса задна част, а линията на прозорците тръгва нагоре след задната врата. Отзад и двата модела носят традиционните за Skoda С-образни светлини. В задните светлини на Karoq обаче сякаш липсва един сектор и те имат по-различна форма от тези на Kodiaq.
Най-голямата разлика между двата кросоувъра на Skoda е в тяхната големина. Дължината на Kodiaq е 4,69 метра, което е характерно за голям всъдеход, а дължината на Karoq е 4,38 метра, типично за компактен SUV. Широчината на Kodiaq е 1,88 метра срещу 1,84 метра за Karoq. „Голямата мечка” е висока 1,68 метра, а малката – 1,61 метра. Така излиза, че Karoq е с 31 см по-къс от Kodiaq, но междуосието му е само с 15 см по-малко – 2,64 метра срещу 2,79 метра. Всички тези разлики дават възможност на Kodiaq да събере в салона си още две седалки на третия ред и да качи общо 7 човека на борда, докато интериорът на Karoq е 5-местен. Дори и на опционалния трети ред има място за възрастни пътници със среден ръст, въпреки че по време на дълги пътувания на тях ще бъде по-удобно за деца.
Ако не поръчате третия ред седалки в Kodiaq, кросоувърът ще ви изненада приятно с огромно багажно пространство от 720 литра. Задните седалки могат да се движат в хоризонтална посока напред-назад, а облегалките се регулират по наклон. При използване на 7-те места в купето остава багажник с обем 270 литра. При Karoq обемът на товарния отсек е 521 литра, което също не е никак зле, но е с почти 200 литра по-малко. Товарната площадка в Kodiaq е с 22 см по-дълга от тази на Karoq, а ако сгънете задните седалки, в Kodiaq се отваря товарно пространство почти колкото в баничарка – 2065 литра, докато в Karoq е само 1630 литра. Освен това в Kodiaq може да се превози товар с дължина до 2,80 метра. Ако пътувате редовно с много багаж, превозвате ски или велосипеди, по-добра работа ще ви върши Kodiaq.
В салона не се усещат по-малките размери на Karoq и независимо на кое място сте седнали, позицията винаги е удобна. Предните седалки са със странични опори и комфортни размери, почти без разлика с Kodiaq. Ако водачът е с ръст 1,80 метра, разстоянието от коленете на задния пътник до гърба на предната седалка в Karoq е 15 см, а в Kodiaq има само 3 см повече. Широчината на салона в предната част на нивото на лактите в Karoq е 150 см, което е само с 2,5 см по-малко от Kodiaq. Отзад разликата е 4 см. Задните седалки в Karoq стандартно се делят в отношение 60:40, а опционалната система VarioFlex включва три отделни сгъваеми седалки, подвижен LED фенер и куки за чанти и други полезни неща. В салона Karoq губи само заради по-малкия багажник и липсата на възможност за инсталиране на трети ред седалки.
Подобно на Kodiaq, интериорът на Karoq не е твърде емоционален, но е стилен и ергономичен. Инструментите на панела пред водача са ясно четливи и няма нужда от време за свикване. Като опция и двата модела могат да бъдат оборудвани с 12,3-инчов дигитален дисплей с четири различни дизайна, като водачът може да ги избира индивидуално според нуждите си. Като цяло интериорите на двата автомобила са почти еднакви. На централната конзола е поставен 9,2-инчовият сензорен екран. Паркинг спирачката е електронна, така че класическият лост на ръчната спирачка е заменен с малък бутон. В салоните на Kodiaq и Karoq е трудно да се намерят разлики, но все пак ако съсредоточите вниманието си към малките детайли, ще видите различните по форма секции за вентилация, както и промененото табло пред пътника до водача. Материалите в двата автомобила са с високо качество, сглобката е прецизна, фугите са равни навсякъде, така че по нищо Karoq не отстъпва на Kodiaq.
Двигателната гама на двата чешки кросоувъра се припокрива само в един мотор – 2,0-литровия 4-цилиндров турбодизел 2.0 TDI, който се предлага във варианти със 150 и 190 к.с. Сравняваме колите с по-малката мощност и задвижване 4х4. И в двете тествани коли двигателите са комбинирани със 7-степенна автоматична скоростна кутия DSG с двоен съединител. Заради по-ниското тегло и по-добрата аеродинамика на Karoq, дизеловият мотор тегли великолепно компактния SUV, като радва с бодрия си характер и приличната тяга от 340 Нм в широкия диапазон от 1750 до 3000 об/мин. Спринтът от място до 100 км/ч отнема 9,3 секунди. Малко по-тромава е „голямата мечка”, която има същата тяга в абсолютно еднакъв оборотен диапазон, но се ускорява от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди. Теглото се е отразило и в разхода на гориво, който при Karoq е 5,2 л/100 км, а при Kodiaq – с половин литър повече.
По време на теста, Karoq остави чудесни впечатления в мен. Дори и при гуми с относително нисък профил и големи 19-инчови джанти, компактният кросоувър вози много комфортно, а неравностите на пътя почти не се усещат. В това отношение Karoq е точно като Kodiaq, който е признат за мекото си возене. В същото време каросерията на Karoq се наклонява по-малко в завоите в сравнение с Kodiaq и позволява по-динамичен стил на шофиране. Управлението е точно и сравнително информативно. Дизеловият мотор почти не се чува, тъй като и двата автомобила са с прекрасна шумоизолация. Задвижването на четирите колела 4х4 се предлага за двигателите с мощност 150 и 190 к.с. То има специален офроуд режим за извън пътя и система за помощ при стръмно спускане. На кален черен път или върху заснежен участък от платното, двойното предаване осигурява по-добро сцепление. Системата за векторно разпределение на тягата XDS+ помага да се преодолее недозавиването.
Напълно логично, цената на Skoda Karoq е по-ниска от тази на Kodiaq, като базовите цени са съответно 39 960 лева и 46 960 лева с ДДС. Всъщност обаче разликата е по-голяма, тъй като Karoq не се предлага в началното ниво на оборудване Active, а в ценовата листа най-достъпният модел е в приличното оборудване Ambition, с което Kodiaq струва 50 590 лева. Ако сравним цените на двата модела във високото ниво на оборудване Style и с турбодизеловия двигател 2.0 TDI с мощност 150 к.с., 7-степенна автоматична скоростна кутия DSG и задвижване 4х4, то Karoq струва 60 890 лева, а Kodiaq - 68 330 лева. Разликата е 7440 лева или около 12%, но по-важното е, че който и от двата модела да изберете, ще се радвате на един много балансиран автомобил, приятен за шофиране и с ниска загуба на стойност.
От Редакторите
Коментари