Елена Аная в момента е към 40, макар че трудно ще й ги дадеш - крехката й физика може да понесе както непосилната лекота на съблазнителна лолитка (Сексът и Лусия), така и тежеста на мацка с мъжки характер (Стая в Рим).
Възрастта й всъщност няма никакво значение - първото й филмово участие е в Africa, когато е на 19, но без проблем играе 13-годишно момиченце и дори крие истинските си години от екипа. „Актьорството е прекрасна терапия", казва Елена с онази разбойническа усмивка, която блести и в очите й (едното - малко по-светло от другото). Усмивка, за която тренира от съвсем невръстна - за да забрави раздялата на родителите си, а и защото расте с брат и сестра, така че щуротиите не й се разминават.
По същия начин го кара и като попораства - не е отличничка в училище, а когато я приемат в Кралската академия за драматични изкуства, не се вясва често на лекции. В тежката институция обаче такива не им минават и сладката Аная е изхвърлена като мръсно коте. Не че й дреме обаче - записва се в частно училище по актьорство, а междувременно се снима в разни испански ленти, на които дори не помним имената. После се появява Хулио Медем със сценария на Сексът и Лусия и с голямото притеснение, че малката Елена ще откаже трудната роля. Тя обаче се хвърля с главата надолу, за което й казваме „браво" - и ние, и онези с наградите Гоя, които я номинират за поддържаща актриса през 2002-ра.
Нейната Белен от Сексът... е забелязана и от Педро Алмодовар, което означава, че е въпрос на време да я привика за някой от филмите си. Случва се преди 10 години с предложението за нищожна роля в ненадминатия до момента Говори с нея. Миличкият Педро, изпотява се поне пет пъти, докато й обясни, че нали, така, роличката е съвсем мъничка, но чуй какво мисли тя: „Казах му, че ще играя ваза или лампион, стига да иска. Че мога да си стоя ей там - с гръб в ъгъла". И явно съвестта бая го е гризала, щом й се обажда отново през 2010-а с оферта за главна роля в Кожата, в която живея. Аная крещи от кеф, а Алмодовар не спира да я хвали: „Силата й е в това, че стига до абсолютни крайности в най-компрометиращите сцени. Имам предвид физически. Справя се чудесно с трудностите и напрежението. Освен това е много отворена и думата „риск" не я плаши".
Тя пък му връща комплимента с: „Педро знае как да пише женски истории. Обикновено жените са второстепенният герой, нечия любовница или пък секретарката. А женската вселена е удивително място, за което си заслужава да се говори". Хм, това откровение в комбинация с репликата, че мъжете израстват по-бавно интелектуално обяснява и сексуалния избор на Елена. Макар да не говори за личния си живот, пресата в Испания упорито пише за хомосексуалността й, а скоро пуснаха и снимки с новото й гадже - режисьорката Беатрис Санчис. Санчис не е коя да е - има два документални филми, единият с номинация за Гоя, а другият - в конкурсната програма на Берлинале. Новата пълнометражна лента, по която работи, се нарича Todos están muertos и в нея ще играе кой мислиш? Елена Аная.
Фотография Sofia Sanchez и Mauro Mongiello за Paper Magazine
Коментари