Pusher II Израснал е в Остербрьо - най-буржоазният квартал на Копенхаген, където e тичал на воля из спокойните улици и е ритал топка с бъдещи банкери и дипломати. Баща му обаче е бил таксиметров шофьор и едва ли му е набивал в главата да става корпоративен слагач, така че двамата с брат му Ларс смело атакуват актьорството. Мадс първо учи една година балет, а после и двамата записват актьорски профил. Хореографските умения, които поддържа и до днес, наскоро му спасяват живота при мотоциклетна катастрофа - след като излита няколко метра над земята, успява да падне на краката си и да се отърве само с навехнат глезен. Прощъпалникът на Мадс в киното е криминалният Pusher от 1996-а, където играе дилър на дрога. Филмът е зрителски хит в цяла Скандинавия, заради което режисьорът му Николас Виндинг Рефн го разтяга в трилогия. Мадс участва само във втората част и си бие шута, когато усеща, че работата се разводнява.
Open Hearts Започват да го канят и в комедии - във Flickering Lights e дребен мошеник, който заедно с останалите смотаняци от бандата се крие от полицията в едно село и междувременно отварят ресторант; в черната комедия The Green Butchers е касапин, който си пада и малко канибал; а в още по-черната и брутално саркастична Ябълките на Адам е инатлив свещеник, който упорито вярва в Бог и иска да вкара в правия път един неонацист, въпреки че Бог точно на него му е разказал играта. И двата филма са по сценарий на най-изобретателния разказвач в съвременното датско кино Андерс Томас Йенсен и това бележи нов завой в кариерата на Мадс.
Казино Роял Скоро след това Европейската филмова академия му връчва приз за най-добър актьор в политическата драма Flame&Citron, докато той вече е на руска вълна, за да влезе във форма за образа на ексцентричния и неразбран за времето си композитор Стравински в Коко Шанел и Игор Стравински. Преди две години пък за него отново се сети старият му приятел Николас Виндинг Рефн и му повери ролята на скандинавски митичен герой във високобюджетния епос Изгревът на Валхала. Почти веднага след това се появява и като предводителя на царската стража Драконт в Сблъсъка на титаните, редом с Лиам Нийсън като Зевс и Ралф Файнс като Хадес, което окончателно потвърждава наблюденията ни, че е мултифункционален актьор с гъвкав талант. Макар че славата му набъбва, а разни списания се скъсаха да му връчват челни места в класациите за най-секси мъж на планетата, Мадс си го кара по старому - когато не снима, е в Копенхаген с приятелите и семейството си. Обича да седи на пейка пред дома и просто да наблюдава квартала. Признава си, че ако може да си го позволи финансово, би си дал поне тригодишна почивка от киното, за да чете книгите, да слуша музиката, да гледа спектаклите и практикува любимите си спортове, за които все не му достига време. През март Мадс Микелсен е в два филма на софийски екран - костюмната драма Кралски афери, за чийто сценарий е помагал Ларс Фон Триер, и Ловът, който е с две прожекции на София филм фест.
Ханибал В първия отново е лекар, възползващ се от здравословното състояние на пациента си (в случая пациентът е цял крал), за да задигне жена му, а във втория е кротък провинциален учител, обвинен в педофилия и безмилостно разкъсван парче по парче от злобното си обкръжение, докато не му остане и капка достойнство. Междувременно чакаме да тръгне пилотният сезон на сериала Ханибал с Мадс в главната роля. Дотогава го дръж под око на madsmikkelsen.com, където има трейлъри на повечето му филми и един документален портрет в три части от ARTE. Текст Мариана Христова
Както и да въртим и сучем, освен Аста Нилсен, която е звезда на нямото кино и се е вихрила на екран някъде между 1910-а и 1925-а, и Бригит Нилсен, която ще си остане с единия Роки IV и кратък брак със Сталоун в биографията, Мадс Микелсен май е най-известният извън страната си датски актьор. При това от тежката артилерия - превъплътил се е хладнокръвно и органично в куп мъже на честта, а на последния фестивал в Кан заслужено отнесе награда за мъжка роля за Ловът на Томас Винтерберг.
Гордата викингска стойка е характерна за произхода му, но чертите на лицето му - високи скули, тъжни очи и поглед, способен да изрази едновременно нежност и жестокост - са податливи на метаморфози и не го заставят да играе само сурови северни мъже. Бил е весел касапин, надъхан свещеник, гениален руски композитор, страстен любовник и лошото копеле, дето се опъва на Джеймс Бонд, а камерата не престава да го преоткрива в нова и нова перспектива. На 47 е сред най-търсените и добре платени скандинавски актьори и по всичко личи, че триумфът на международен екран тепърва предстои. Затова бързаме да ти го представим, докато все още не е станал недостижим.
Pusher II
Израснал е в Остербрьо - най-буржоазният квартал на Копенхаген, където e тичал на воля из спокойните улици и е ритал топка с бъдещи банкери и дипломати. Баща му обаче е бил таксиметров шофьор и едва ли му е набивал в главата да става корпоративен слагач, така че двамата с брат му Ларс смело атакуват актьорството. Мадс първо учи една година балет, а после и двамата записват актьорски профил. Хореографските умения, които поддържа и до днес, наскоро му спасяват живота при мотоциклетна катастрофа - след като излита няколко метра над земята, успява да падне на краката си и да се отърве само с навехнат глезен.
Прощъпалникът на Мадс в киното е криминалният Pusher от 1996-а, където играе дилър на дрога. Филмът е зрителски хит в цяла Скандинавия, заради което режисьорът му Николас Виндинг Рефн го разтяга в трилогия. Мадс участва само във втората част и си бие шута, когато усеща, че работата се разводнява.
В Bleeder, режисиран отново от Рефн, пък се появява като социопата Лени, страдащ от душевно разстройство и мания по порното. Коренно противоположен е телевизионният му образ на доблестно ченге в сериала Unit One, с който всъщност става известно лице в Дания.
Open Hearts
Започват да го канят и в комедии - във Flickering Lights e дребен мошеник, който заедно с останалите смотаняци от бандата се крие от полицията в едно село и междувременно отварят ресторант; в черната комедия The Green Butchers е касапин, който си пада и малко канибал; а в още по-черната и брутално саркастична Ябълките на Адам е инатлив свещеник, който упорито вярва в Бог и иска да вкара в правия път един неонацист, въпреки че Бог точно на него му е разказал играта. И двата филма са по сценарий на най-изобретателния разказвач в съвременното датско кино Андерс Томас Йенсен и това бележи нов завой в кариерата на Мадс.
Забелязан е от Сузане Биер, която вече е набрала скорост като режисьор и се кани да експериментира в Догма стил. Избира го за ролята на хладнокръвен лекар, който забърсва жената на парализиран свой пациент и приятел в Open Hearts, а след като резултатът е повече от вдъхновяващ, го снима и като бял благотворител в Третия свят в След сватбата, за да отнесе номинация за чуждоезичен Оскар. Може би именно този филм привлича вниманието на Холивуд върху Мадс, защото още през следващата 2006-а се появява като ехидния банкер на международните терористи Льо Шифр в поредния филм за Джеймс Бонд Казино Роял.
Казино Роял
Скоро след това Европейската филмова академия му връчва приз за най-добър актьор в политическата драма Flame&Citron, докато той вече е на руска вълна, за да влезе във форма за образа на ексцентричния и неразбран за времето си композитор Стравински в Коко Шанел и Игор Стравински. Преди две години пък за него отново се сети старият му приятел Николас Виндинг Рефн и му повери ролята на скандинавски митичен герой във високобюджетния епос Изгревът на Валхала. Почти веднага след това се появява и като предводителя на царската стража Драконт в Сблъсъка на титаните, редом с Лиам Нийсън като Зевс и Ралф Файнс като Хадес, което окончателно потвърждава наблюденията ни, че е мултифункционален актьор с гъвкав талант.
Макар че славата му набъбва, а разни списания се скъсаха да му връчват челни места в класациите за най-секси мъж на планетата, Мадс си го кара по старому - когато не снима, е в Копенхаген с приятелите и семейството си. Обича да седи на пейка пред дома и просто да наблюдава квартала. Признава си, че ако може да си го позволи финансово, би си дал поне тригодишна почивка от киното, за да чете книгите, да слуша музиката, да гледа спектаклите и практикува любимите си спортове, за които все не му достига време.
През март Мадс Микелсен е в два филма на софийски екран - костюмната драма Кралски афери, за чийто сценарий е помагал Ларс Фон Триер, и Ловът, който е с две прожекции на София филм фест.
Ханибал
В първия отново е лекар, възползващ се от здравословното състояние на пациента си (в случая пациентът е цял крал), за да задигне жена му, а във втория е кротък провинциален учител, обвинен в педофилия и безмилостно разкъсван парче по парче от злобното си обкръжение, докато не му остане и капка достойнство. Междувременно чакаме да тръгне пилотният сезон на сериала Ханибал с Мадс в главната роля. Дотогава го дръж под око на madsmikkelsen.com, където има трейлъри на повечето му филми и един документален портрет в три части от ARTE.
Текст Мариана Христова