Вторият - Тарзан от рода Грейстоук (1984), е доста пиперлив коментар на класовата система във викторианска Англия, а следващият - Революция (с Ал Пачино, за гражданската война в Щатите), пък е истински провал. Филмът губи страшно много пари, разбит е на пух и прах от критиците и кариерата на Пачино едва не потъва завинаги.
Оттогава 75-годишният Хъдсън снима само три пълнометражки и отново се връща към документалното кино. Режисьорът беше тук, за да представи Огнените колесници по случай 30-годишнината от завършването му, а и за да сложи в джоба си общинската Награда на София за цялостен принос.
Нямах никакво време. Тук съм съвсем за малко, разходих се из града, говорих с хората и ми дадоха наградата - това е. Честито. Коя е най-голямата, която сте получавал обаче?
Не ми пука много за тях, не са толкова важни. Имам чувството, че те означават единствено пари и нищо друго - просто награденият филм ще донесе повече печалби. По-интересно ми е да снимам и да разказвам истории - какво се случва после не ме интересува.
Много са, но бих казал Великолепните Амбърсонови на Орсън Уелс - той беше истински магьосник. Или Жул и Жим на Франсоа Трюфо. Кое слага пръчка в спиците на киното днес?
Алчността, но така е предимно в Щатите - Европа все още е по-независима. Американците правят филми за публика между 18 и 27 години, защото главно тя купува билети, и това е цинично.
От друга страна, скоростта на монтажа непрекъснато се увеличава - кадрите са по пет секунди, а как се разказва история по този начин? Затова на младите вече им е скучно, ако приказката ти върви с по-спокойна стъпка. Ужасно е, но в такъв свят живеем. Добре, оттук накъде?
Не знам, карам си по моя път - наречете го старомоден, но само той ме интересува. Опитвам се да съблазня зрителите и точно това прави добрият разказвач, спомнете си за Шехерезада. Искам да съм като нея.
Сърцето ми спира всеки път когато гледам нещо на Антониони - и по-специално Приключението. Същото е със старите неща на Терънс Малик - Тънка червена линия и Опасни земи. Дървото на живота обаче ми се видя твърде претенциозен - не искам да ми обясняват за смисъла на живота. Към кой режисьор е добре да обърнем поглед отново?
Към Дейвид Уорк Грифит и към немите филми изобщо. Но не както го направи Артистът - добра идея и добре изпълнена, обаче резултатът е твърде опростен. НАДЕЖДА ДОБРЕВ
Първо е в Охайо, после в Ел Ей, където кара актьорски курс. Вече не помни как точно получава ролята в Оргията..., но е категорична, че е била най-добрата танцьорка на прослушването. Лентата става ъндърграунд хит, но тя така и не я гледа чак до прожекцията в София миналата седмица. „Хората ме имаха само за цици и задник заради този филм", смее се тя, но може би това не е единствената причина.
Надежда е от популярните еротични модели на Западното крайбрежие през 60-те, танцувала е в клетка в култовия холивудски клуб Whisky a Go Go. Първият й „легитимен" филм е Five Days from Home (1979) на Джордж Пепард, който й предлага, докато тя чисти тоалетната на някакъв малък театър. Но не си мисли, че е защото й трябват пари - по същото време е омъжена за холивудския агент Марти Клайн, живее в къща с басейн, а сред семейните им приятели са Стив Мартин и Джони Кеш - последният специално я кани за телевизионния The Pride of Jesse Hallam (1981), но съпругът й е твърдо против да влезе в професията. Въпреки това 16 години Надежда учи и работи с Лий Страсбърг - бащата на методичната актьорска школа в Щатите, а сега самата тя преподава и все още играе, макар и рядко. Дойде за премиерата на документалния Татко снима мръсни филми на режисьора Йордан Тодоров, но ще поостане още малко.
Успяхте ли да видите нещо от феста и какво си заслужаваше?
Аве - какъв дебют! Константин Божанов има много добри инстинкти, дано продължи в тази посока. Това се отнася и за момичето в главната роля (Анджела Недялкова - б.а.), от която съм наистина очарована. Кое слага пръчка в спиците на киното днес?
Актьорите си мислят, че един гол талант е достатъчен и затова често виждате как някои от тях играят по един и същ начин. Актьорът е като инструмент, който трябва да се настрои - това е най-важното. Дори режисьорът да има страдивариус в ръцете си, звукът му никога няма да е същият, ако не го настрои прецизно.
Трябва да се започне с таланта, след което да се гради нагоре и непрекъснато да се упражнява. Задължително е и режисьорите да минават през актьорски курсове, за да знаят как да се държат на снимки и как да извадят от другите онова, което им е необходимо. На кой филм сърцето ви спира?
Последно - когато видях Торинският кон на Бела Тар, ненадминат е. Този филм ще влезе в музеите. Гледах го два пъти, в него почти няма диалог, но всеки кадър е перфектен. Тук ще спомена и Артистът, защото в него актьорите играят без думи, а това е толкова трудно в днешно време. Към кой режисьор е добре да погледнем отново?
Към Милош Форман - той създава гениални неща от нищото, като в Човек на луната. Роман Полански е същият. Но за мен не са важни иконите, предпочитам да се вглеждам в отделни филми, защото дори и иконите правят грешки.
Някои хора казват, че режисьорите трябва да имат голямо его. Не е вярно - на тях им е нужна увереност, която идва само с опита. Най-великата история, разказана на големия екран?
Доктор Живаго, без съмнение. Там имаме една необикновена любов, която хем е мейнстрийм, хем не стои комерсиално.
Великите моменти в киното идват от актьорите, от тяхната спонтанност - тогава всичко си пасва на мястото и се получава магията. Нощният портиер на Лилиана Кавани е един такъв момент. КАТЯ РИЙМАН
Списъкът с филмите й е километричен, също като този с наградите, а най-голямата до момент е тази от Венеция през 2003-та за главната си роля във филма Розенщрасе на Маргарета фон Трота. Издала е няколко албума с авторска музика и е написала две детски книжки, които се продават като топъл хляб. Беше тук за представянето на новия си Теория на относителността на любовта, където играе не една, а цели пет роли.
Портрет по здрач на руската режисьорка Ангелина Никонова, който е заснет с фотоапарат и изглежда така, сякаш е направен без усилие. Радвам се, че го видях, защото едва ли щях да имам шанса да попадна на него в Германия. Най-добрата история, разказана на голям екран?
Зависи в какво настроение съм, а моите се менят като вятъра. Последно за седалката ме залепи Внезапен край на режисьора Андреас Дресен. Той работи без сценарий, без музика и без специално осветление, но винаги има много добра идея какво иска да каже. Това за мен е есенцията.
На кой филм сърцето ви спря да бие?
На Еднооките валета с Марлон Брандо. Никога няма да забравя сцената, когато той влиза в каубойския бар, след като пет години е бил в затвора. Поръчва си уиски, барманът му го плъзва по тезгяха, Брандо хваща чашата и я изпива по такъв начин, сякаш наистина от пет години не е близвал алкохол. Велико!
Че се правят или комерсиални, или твърде „арт" филми. Малко продукции успяват да смесят двете успешно. Познавам толкова хора, които умират от страх да гледат нещо и казват: „О, не съм достатъчно образован, за да го разбера". Напротив, това не е целта на изкуството. Спомням си, когато бях на турне със спектакъла Ана Каренина - твърде експериментален, но все пак разбираем. След представлението при мен дойде възрастен мъж и ми призна: „Не можах да го понеса. Хареса ми момента, когато си свалихте гащите, но после излязох. Обаче жена ми остана и е много впечатлена!"
Оттук накъде?
На първо място човек трябва да си даде сметка дали историята си заслужава, нищо друго няма значение. Филмът е наполовина готов, когато се направи тази преценка. След това се започва голямото готвене и печене, докато накрая, да се надяваме, извадиш от фурната една прекрасна торта. Към кой режисьор е добре да погледнем отново?
Към Андрей Тарковски и Кшищоф Кешловски - те са артистите! Виждам много от тях в датската режисьорка Сузане Биер, въпреки че тя си пече тортата по собствена рецепта. За мен Сузане е най-голямата сила в днешното кино. И точка по въпроса. Текст Мартин Дончев / Фотография Васил Танев
ХЮ ХЪДСЪН
Англичаните го смятат
за техния Орсън Уелс. Режисьорът завършва
елитния колеж Итън, после става лейтенант
в кралската армия, след което заминава
за Париж да монтира документални филми.
Връща се на Острова през 60-те, основава
собствена компания за документалки и
снима телевизионни реклами, което го
набива в очите на продуцента Дейвид
Пътман. С него прави дебютния си Огнените
колесници (за двама британски
лекоатлети, които след хиляди перипетии
и расова омраза печелят златни медали
на Олимпиадата в Париж през 1924-а) и през
1982-ра лентата прибира четири оскара -
за филм, сценарий, костюми и саундрака
на Вангелис, а също и приза на екуменическото
жури в Кан плюс още един за поддържаща
роля на Иън Холм.
Вторият - Тарзан от
рода Грейстоук (1984), е доста пиперлив
коментар на класовата система във
викторианска Англия, а следващият -
Революция (с Ал Пачино, за гражданската
война в Щатите), пък е истински провал.
Филмът губи страшно много пари, разбит
е на пух и прах от критиците и кариерата
на Пачино едва не потъва завинаги.
Оттогава 75-годишният
Хъдсън снима само три пълнометражки и
отново се връща към документалното
кино. Режисьорът беше тук, за да представи
Огнените колесници по случай
30-годишнината от завършването му, а и за
да сложи в джоба си общинската Награда на
София за цялостен принос.
Успяхте ли да видите
нещо от феста и какво си заслужаваше?
Нямах никакво време.
Тук съм съвсем за малко, разходих се из
града, говорих с хората и ми дадоха
наградата - това е.
Честито. Коя е
най-голямата, която сте получавал обаче?
Не ми пука много за тях,
не са толкова важни. Имам чувството, че
те означават единствено пари и нищо
друго - просто награденият филм ще донесе
повече печалби. По-интересно ми е да
снимам и да разказвам истории - какво
се случва после не ме интересува.
Най-великата история,
разказана на големия екран?
Много са, но бих казал
Великолепните Амбърсонови на Орсън
Уелс - той беше истински магьосник. Или
Жул и Жим на Франсоа Трюфо.
Кое слага пръчка в
спиците на киното днес?
Алчността, но така е
предимно в Щатите - Европа все още е
по-независима. Американците правят
филми за публика между 18 и 27 години,
защото главно тя купува билети, и това
е цинично.
От друга страна, скоростта
на монтажа непрекъснато се увеличава
- кадрите са по пет секунди, а как се
разказва история по този начин? Затова
на младите вече им е скучно, ако приказката
ти върви с по-спокойна стъпка. Ужасно
е, но в такъв свят живеем.
Добре, оттук накъде?
Не знам, карам си по моя
път - наречете го старомоден, но само
той ме интересува. Опитвам
се да съблазня зрителите и точно това
прави добрият разказвач, спомнете си
за Шехерезада. Искам да съм като нея.
На кой филм сърцето
ви спира?
Сърцето ми спира всеки
път когато гледам нещо на Антониони - и
по-специално Приключението. Същото
е със старите неща на Терънс Малик -
Тънка червена линия и Опасни земи.
Дървото на живота обаче ми се видя
твърде претенциозен - не искам да ми
обясняват за смисъла на живота.
Към кой режисьор е
добре да обърнем поглед отново?
Към Дейвид Уорк Грифит
и към немите филми изобщо. Но не както
го направи Артистът - добра идея и
добре изпълнена, обаче резултатът е
твърде опростен.
НАДЕЖДА ДОБРЕВ
Актриса, родена в
България и героиня на еротичното кино
в Щатите, част от което е дебютният филм
на Стивън Апостолоф Оргията на мъртвите (1965). Напуска София през 1957-а, когато е
на 11, защото баща й строи руско летище
в Сирия. След три месеца заминават за
Ливан, а накрая акостират в Америка.
„Историята е толкова дълга, че мога да
напиша няколко книги за нея", размахва
ръце Надежда, докато седим в Дома на
киното.
Първо е в Охайо, после
в Ел Ей, където кара актьорски курс. Вече
не помни как точно получава ролята в
Оргията..., но е категорична, че е
била най-добрата танцьорка на прослушването.
Лентата става ъндърграунд хит, но тя
така и не я гледа чак до прожекцията в
София миналата седмица. „Хората ме
имаха само за цици и задник заради този
филм", смее се тя, но може би това
не е единствената причина.
Надежда е от популярните
еротични модели на Западното крайбрежие
през 60-те, танцувала е в клетка в култовия
холивудски клуб Whisky a Go Go.
Първият й „легитимен" филм е Five
Days from Home (1979) на
Джордж Пепард, който й предлага, докато
тя чисти тоалетната на някакъв малък
театър. Но не си мисли, че е защото й трябват пари - по същото време е омъжена за
холивудския агент Марти Клайн, живее в
къща с басейн, а сред семейните им приятели
са Стив Мартин и Джони Кеш - последният
специално я кани за телевизионния The
Pride of Jesse Hallam (1981), но съпругът й е
твърдо против да влезе в професията.
Въпреки това 16 години Надежда учи и
работи с Лий Страсбърг - бащата на
методичната актьорска школа в Щатите,
а сега самата тя преподава и все още
играе, макар и рядко. Дойде за премиерата
на документалния Татко снима мръсни
филми на режисьора Йордан Тодоров,
но ще поостане още малко.
Успяхте ли да видите
нещо от феста и какво си заслужаваше?
Аве - какъв дебют! Константин Божанов има
много добри инстинкти, дано продължи в
тази посока. Това се отнася и за момичето
в главната роля (Анджела Недялкова -
б.а.), от която съм наистина очарована.
Кое слага пръчка в
спиците на киното днес?
Актьорите си мислят,
че един гол талант е достатъчен и затова
често виждате как някои от тях играят
по един и същ начин. Актьорът е като
инструмент, който трябва да се настрои
- това е най-важното. Дори режисьорът
да има страдивариус в ръцете си, звукът
му никога няма да е същият, ако не го
настрои прецизно.
Оттук накъде?
Трябва да се започне с
таланта, след което да се гради нагоре
и непрекъснато да се упражнява.
Задължително е и режисьорите да минават
през актьорски курсове, за да знаят как
да се държат на снимки и как да извадят
от другите онова, което им е необходимо.
На кой филм сърцето
ви спира?
Последно - когато видях
Торинският кон на Бела Тар, ненадминат
е. Този филм ще влезе в музеите. Гледах
го два пъти, в него почти няма диалог, но всеки кадър е перфектен. Тук
ще спомена и Артистът, защото в него
актьорите играят без думи, а това е
толкова трудно в днешно време.
Към кой режисьор е
добре да погледнем отново?
Към Милош Форман - той
създава гениални неща от нищото, като
в Човек на луната. Роман
Полански е същият. Но за мен не са важни
иконите, предпочитам да се вглеждам в
отделни филми, защото дори и иконите
правят грешки.
Някои хора казват, че
режисьорите трябва да имат голямо его.
Не е вярно - на тях им е нужна увереност,
която идва само с опита.
Най-великата история,
разказана на големия екран?
Доктор Живаго, без
съмнение. Там имаме една необикновена
любов, която хем е мейнстрийм, хем не
стои комерсиално.
Великите моменти в
киното идват от актьорите, от тяхната
спонтанност - тогава всичко си пасва на
мястото и се получава магията. Нощният
портиер на Лилиана Кавани е един такъв
момент.
КАТЯ РИЙМАН
Пълен талант по всички
фронтове - една от най-популярните
немски актриси не само в киното, но и в
театъра. Започва с уроците по балет и
пиано още когато е на 5, а на 12 хваща
класическата китара и събира собствена
фолк банда. Пее протестни песни по Радио
Бремен, а на 16 гледа първия си филм -
Блус Брадърс (1980), и оттогава вече не
е същата. Техните я карат да научи занаят,
и по-специално дърводелство, но през
80-те Катя напуска малкото си градче
Кирхвее и заминава за Хамбург, където
отново записва балет. Но и това не й е
достатъчно, така че се прехвърля към
актьорското майсторство, а първата й
роля е във Вестфалския театър.
Списъкът с филмите й е
километричен, също като този с наградите,
а най-голямата до момент е тази от Венеция
през 2003-та за главната си роля във филма
Розенщрасе на Маргарета фон Трота.
Издала е няколко албума с авторска
музика и е написала две детски книжки,
които се продават като топъл хляб. Беше
тук за представянето на новия си Теория
на относителността на любовта, където
играе не една, а цели пет роли.
Успяхте ли да видите
нещо от феста и какво си заслужаваше?
Портрет по здрач на руската режисьорка Ангелина Никонова,
който е заснет с фотоапарат и изглежда
така, сякаш е направен без усилие. Радвам
се, че го видях, защото едва ли щях да
имам шанса да попадна на него в Германия.
Най-добрата история,
разказана на голям екран?
Зависи в какво настроение
съм, а моите се менят като вятъра. Последно
за седалката ме залепи Внезапен край на режисьора Андреас Дресен. Той работи
без сценарий, без музика и без специално
осветление, но винаги има много добра
идея какво иска да каже. Това за мен
е есенцията.
На кой филм сърцето
ви спря да бие?
На Еднооките валета с Марлон Брандо. Никога няма да забравя
сцената, когато той влиза в каубойския
бар, след като пет години е бил в затвора.
Поръчва си уиски, барманът му го плъзва
по тезгяха, Брандо хваща чашата и я
изпива по такъв начин, сякаш наистина
от пет години не е близвал алкохол.
Велико!
Кое слага пръчка в
спиците на киното днес?
Че се правят или
комерсиални, или твърде „арт" филми.
Малко продукции успяват да смесят двете
успешно. Познавам толкова хора, които
умират от страх да гледат нещо и казват:
„О, не съм достатъчно образован, за да
го разбера". Напротив, това не е целта
на изкуството. Спомням си, когато бях
на турне със спектакъла Ана Каренина - твърде експериментален, но все пак
разбираем. След представлението при
мен дойде възрастен мъж и ми призна: „Не
можах да го понеса. Хареса ми момента,
когато си свалихте гащите, но после
излязох. Обаче жена ми остана и е много
впечатлена!"
Оттук накъде?
На първо място човек
трябва да си даде сметка дали историята
си заслужава, нищо друго няма значение.
Филмът е наполовина готов, когато се
направи тази преценка. След това се
започва голямото готвене и печене,
докато накрая, да се надяваме, извадиш
от фурната една прекрасна торта.
Към кой режисьор е
добре да погледнем отново?
Към Андрей Тарковски
и Кшищоф Кешловски - те са артистите!
Виждам много от тях в датската режисьорка
Сузане Биер, въпреки че тя си пече тортата
по собствена рецепта. За мен Сузане е
най-голямата сила в днешното кино. И
точка по въпроса.
Текст Мартин Дончев / Фотография Васил Танев